Sittepause på jobb

Puddingen

Forelsket i forumet
Jeg begynner i morgen igjen på jobb. Noen av dere vet jeg har ligget hjemme med lungebetennelse i tre uker. Før lungebetennelsen jobbet jeg 50 %, nå skal jeg begynne å jobbe for fullt.

Det spørsmålet mitt er, kan jeg kreve sittepause i arbeidstiden? Jobber som kokk i kantine og eneste gang vi sitter er i lunsjen. Vi begynner kl 07.00 og har lunsj 12.30 [emoji15] jeg har allerede litt problemer med ømhet i skambenet og noen har sagt dette kan utvikle seg til bekkenløsning!?

Jeg begynner i morgen igjen på jobb. Noen av dere vet jeg har ligget hjemme med lungebetennelse i tre uker. Før lungebetennelsen jobbet jeg 50 %, nå skal jeg begynne å jobbe for fullt.

Det spørsmålet mitt er, kan jeg kreve sittepause i arbeidstiden? Jobber som kokk i kantine og eneste gang vi sitter er i lunsjen. Vi begynner kl 07.00 og har lunsj 12.30 [emoji15] jeg har allerede litt problemer med ømhet i skambenet og noen har sagt dette kan utvikle seg til bekkenløsning!?

Du kan høre om det går ann å få tilrettelegging, få lagt inn ettpar ekstra pauser for å klare deg hele dagen, bedre det enn en sykmelding :)

Du har rett på tilrettelegging så langt det lar seg gjøre, og er det ikke mulig må du jo ta ut sykemelding. Vil jo tro sjefen din er mer gira på å ha det lengst mulig på jobb fremfor å måtte finne en vikar, så det burde jo ikke være noe stort problem? :-)

Dersom det lar seg gjøre, så skal jo arbeidsgivere tilrettlegge. De har tilretteleggingsplikt :) Og dersom det er nødvendig , kan du jo evt får en avventende sykenelding det legen beskriver behovet for tilrettelegging slik det på sikt vil forebygge sykefravær.

Dersom du skulle bli gradert sykmeldt, og dersom arbeidsgiver er IA bedrift, kan de jo søke om tilretteleggingstilskudd :-)

Du kan høre om det går ann å få tilrettelegging, få lagt inn ettpar ekstra pauser for å klare deg hele dagen, bedre det enn en sykmelding :)
Uff ja. Kjenner at det er tyngre å være på jobb full dag nå når jeg er gravid. Håper trøttheten går over etterhvert [emoji21]

Back
Topp