Tanker ang fødsel

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Hva tenker dere ang fødsel? Har dere gode eller dårlige erfaringer fra før? Eller er det første gang?

Tidlig å tenke på kanskje, men jeg gjør meg opp noen tanker allerede, jeg ;)

Første fødselen min var et helvette[emoji53] rier uten pauser i over et døgn og ingen fremgang.

Andre fødsel fikk jeg innvilget ks pga første fødsel og det gikk som en drøm[emoji5]

Håper det blir ks denne gangen også, jeg får nok velge[emoji16]

Fødsel nr 1. 7 timer fra første rie til han bar født. Ikke smertestillende. Kun 2-3 pyntesting. Veldig fin opplevelse.

Fødsel nr 2. Født på under 3 timer fra første rie til hun var født. Kom opp 45 min etter antydninger til rier. Pga lite foster liv. Fikk beskjed om at jeg ble nok sendt hjem igjen. For hadde rier som vart mals 15 sek. Kjente de omtrent ikke. Så jordmor fikk sjokk når jeg hadde 4cm åpning. Sa jeg ville i badekaret. De tappet i med en gang. Kl 22:00 var det klart :) når jeg kom oppi. Skulle jordmor ut en tur og sa jeg måtte ringe på de som det skjedde noe mer. De var forberedt på en lang fødsel. Pga de korte riene. I det hun hadde kommet til døren for å gå ut kom pressriene. Så kl 22:27 var hun født. Det var en drømmefødsel. Timen etter hun var født. Var jeg og småen påkledd og klar for å reise hjem [emoji23][emoji23][emoji23] håper denne fødselen blir lik denne :)

Fødsel nr 3. Var født på 3 timer. Fra første rie til hun var født. Den kjente jeg bedre for da satt riene i magen. Alle tre er født uten smertestillende.

Gleder meg allerede til neste :) spent på hvordan den bli og om vi rekker frem. Jeg er veldig treg med å komme meg ut dørene. Siste ble født litt under en time etter jeg kom inn. Når jeg ringte kk sa de jeg skulle vært inne for lenge siden. Allikevel tok det meg 1 time og komme meg ut i bilen.

Første gang her og jeg har ikke tenkt noe særlig på det enda, hverken positivt eller negativt :)

Første var slitsom og lang og vond og kritisk..
Men de fire andre har gått fortere for hver gang, og kjempeenkle :)
Nr 4 kom nesten på IKEA :laughing002

Lurer på hvordan denne blir.. Er nesten åtte år siden forrige fødsel når jeg skal ha denne bolla :)

Forrige fødsel våknet jeg på ettermiddagen av at jeg fikk rier. Kom da med 3-4 minutters mellomrom. Ringe rett ned på klinikken men fikk beskjed om å vente. Ventet en time og ringte igjen og fikk komme ned, men de mente jeg kom til å bli sendt hjem igjen - fordi de ikke kunne høre på meg i telefonen at jeg hadde det vondt.. Tok 20 minutter til klinikken, og de sjekket åpningen. 3 cm åpning 2 t og 20 min etter riene startet. Samboer gikk så i bilen for å hente tingene våre siden vi ikke skulle reise hjem likevel. Når han kom opp igjen ble jeg sjekket på nytt og hadde da 7-8 cm åpning. For sent for badekar og epidural, og plutselig kom pressriene og ungen var unger på 5 rier... Ganske nøyaktig 4 timer etter første rie hjemme.. Spent på hvor raskt det går denne gangen [emoji85][emoji85] Har en venninne som brukte 9 timer på første fødsel og 2.5 på den andre så er redd vi kan få dårlig tid [emoji28][emoji28]

Helt ærlig...fødselen var helt grusom. 1.5 døgn fra første rie til hun til slutt måtte dras ut med sugekopp med klipp og det som var....mini begynte å bli stresset pga en så lang fødsel.
Denne gangen er jeg mer forbredt på hva som venter meg, så jeg gruer meg ikke heldigvis. Og jeg skal ha epidural, uten tvil[emoji23][emoji108]

Min fødsel tok 5-6 timer, så jeg lurer på hvor fort det kommer til å gå nå. Hvis det blir vaginal fødsel da [emoji53] Er vel egentlig det jeg tenker mest på.. Om det blir vaginal eller keisersnitt.

Håper på mest mulig naturlig fødsel. Førstemann måtte igangsettast to veker på overtid..ein kraftplugg på 4,5 kg, 55 cm og 40 cm HO..:facepalm: Men alt i alt ein god opplevelse, skulle berre ønske kroppen fekk ordne liiiitt meir sjøl.

Har vert med på fødslar der det berre har vert JM, barnepleiar og dei vordane foreldra..rolig stemning, dempa belysning og generelt lite eller ingen innblanding. Det er drømmen :)

Jeg kjenner litt kiling i magen med tanke på fødsel allerede:p svake rier fra fredag ettermiddag, til vi reiste inn lørdag kveldinga.
Så fra Kl 08 søndag morgen var jeg på 4cm og i aktiv fødsel. Natt til mandag (19timer etter) var hun ute. hun hadde en arm opp til hodet, så vanskelig med plass til å komme ut:p

Hvis man er førstegangsfødende eller hatt komplikasjoner ved tidligere fødsler kan man velge Kristiansand, men ellers kan man bli sendt til Flekkefjord. Jeg ønsker sterkt å gå til Kristiansand igjen, da jeg føler at det ikke var en enkel fødsel med jenta vår :confused:

Eneste fødsel: lang, utmattende, skremmende. 4 døgn med maserier ingen fremgang, endte med hastekeisersnitt og en heftig infeksjon i kroppen. (Jenta var i tillegg liten, jeg hadde lite fostervann og hun var stjernekikker på skrå)

Drømmer om en normal fødsel, ikke for langdryg og ikke for kjapp....

Fødsel nr 1. 7 timer fra første rie til han bar født. Ikke smertestillende. Kun 2-3 pyntesting. Veldig fin opplevelse.

Fødsel nr 2. Født på under 3 timer fra første rie til hun var født. Kom opp 45 min etter antydninger til rier. Pga lite foster liv. Fikk beskjed om at jeg ble nok sendt hjem igjen. For hadde rier som vart mals 15 sek. Kjente de omtrent ikke. Så jordmor fikk sjokk når jeg hadde 4cm åpning. Sa jeg ville i badekaret. De tappet i med en gang. Kl 22:00 var det klart :) når jeg kom oppi. Skulle jordmor ut en tur og sa jeg måtte ringe på de som det skjedde noe mer. De var forberedt på en lang fødsel. Pga de korte riene. I det hun hadde kommet til døren for å gå ut kom pressriene. Så kl 22:27 var hun født. Det var en drømmefødsel. Timen etter hun var født. Var jeg og småen påkledd og klar for å reise hjem [emoji23][emoji23][emoji23] håper denne fødselen blir lik denne :)

Fødsel nr 3. Var født på 3 timer. Fra første rie til hun var født. Den kjente jeg bedre for da satt riene i magen. Alle tre er født uten smertestillende.

Gleder meg allerede til neste :) spent på hvordan den bli og om vi rekker frem. Jeg er veldig treg med å komme meg ut dørene. Siste ble født litt under en time etter jeg kom inn. Når jeg ringte kk sa de jeg skulle vært inne for lenge siden. Allikevel tok det meg 1 time og komme meg ut i bilen.
Ei barndomsvenninne sin mor sleit med å nå sykehuset pga kjappe og lette fødsler så hun valgte hjemmefødsel på siste. Kanskje noe for deg?

Høres ut som drømmefødsler og håper på samme selv!

Ei barndomsvenninne sin mor sleit med å nå sykehuset pga kjappe og lette fødsler så hun valgte hjemmefødsel på siste. Kanskje noe for deg?

Høres ut som drømmefødsler og håper på samme selv!

jeg har veldig lyst til det. men han vil ikke. og tror ikke jeg hadde fått lov. for forrige fødsel gikk jo veldig fint, men de klarte ikke å stoppe blødningene etter morkaken kom. så da må jeg vel på kk denne gangen også

jeg har veldig lyst til det. men han vil ikke. og tror ikke jeg hadde fått lov. for forrige fødsel gikk jo veldig fint, men de klarte ikke å stoppe blødningene etter morkaken kom. så da må jeg vel på kk denne gangen også
Så kjedelig [emoji17]

Satser på bra fødsel for alle [emoji4]

Jeg syntes det var helt grusomt å føde. Det var forferdelig vondt og skremmende. Men jeg gruer meg likevel ikke plagsomt mye til en ny fødsel. Jeg kommer nok til å be om smertestillende.

Har begynt å tenkt på forberedelse til fødsel fær jeg fikk positiv test jeg:p selveste fødselen gikk greit med storebror. Våknet med delvis vannavgang og tette rier på morgenen. Gode effektive rier. Hadde badekar som smertelindring først og så epidural med så god effekt at jeg sov en times tid. Hadde laang periode med pressrier, ca 1,5 time før han kom ut. Det var det verste med selveste fødselen. Fra jeg våknet med delvis vannavgang til han var ute tok det 9 timer. Det som jeg derimot kjenner et sterkt behov for å få snakket om er at jeg etter morkaka hadde en storblødning som de der og da ikke visste hvorfor. Plutselig var det fult av leger og helsepersonell på rommet før de fikk stoppa den. Fikk beskjed om at alle framtidige fødsler skal skje på sykehus. Men lurer litt på hva dette kom av, risiko ved neste fødsel og om det blir gjort noe underveis If ødsle pga dette. Har blant annet selv et ønske om å få satt drypp slik at jegraskt kan få medisiner ved behov.

Hadde en helt perfekt fødsel med førstemann.. 11,5 t fra første ria til hu var ute. Badekar og etterhvert epidural som gjorde at jeg fikk sove 30 min, presset i 12 min så var hun ute. :)

Jeg hadde en drømmefødsel, og det skremmer meg litt siden jeg er redd for å ikke få det igjen!
Måtte settes igang pga trolig svangserskapsforgiftning.
Fikk ballongkateter dagen før, men merket ingen ting til dette. Neste morgen skulle JM sette meg skikkelig i gang, men da var jeg overraskende allerede 4 cm og de ville bare ta vannet.
Vannet ble tatt kl 7.20 og kl 14.00 etter 10 min i press var ho ute. Måtte ha epidural ( pga egne medisinske utfordringer )så den hjalp meg godt.
Jeg håper å få en lignende opplevelse igjen !

Har vært heldig, hatt lette fødsler.

Var på sykehuset 16 tiden med første, hun ble født 20:40. Synes det var grusomt vondt, totalt uforberedt på smertene..

Med nummer to så ankom vi sykehuset ca samme tid, 16/16:30. Hun ble født 17:51. Fødte henne nesten i gangen, for det gikk en stund før vi fikk et føderom (og da kom hun som en rakett etter 10 min....jordmor ble overrasket over at det gikk så fort, så hun var ikke klar til å ta henne i mot...pappaen måtte hjelpe til)

Forberedt på en rask fødsel denne gangen...

Back
Topp