Planlegger dere å bruke Epidural?

Ønsker du å bruke Epidural?

• Ja

Votes: 4 40,0%
  • Nei

Votes: 6 60,0%

• Antall som har svart
    10
Jeg skal føde på ABC i Oslo hvor de kun har "naturlig" smertelindring som vann, akupunktur og massasje. Så i utgangspunktet skal jeg ikke gå epidural. Om noe endrer seg (for lang fødsel, annen risiko) Så "må" jeg bare godta- men har ekstremt sprøyteskrekk så i utgangspunktet har jeg takket nei.

Javel? Må en ha en god grunn for å velge epidural? Er det ikke god nok grunn at en ikke trenger ha mer vondt enn nødvendig?
Jeg tror ikke man må ha en god grunn for å velge epidural. Som nevnt over sier min venninne som er jordmor på føden at hun uten tvil ville valgt epidural. Hun ser mange fødsler... :)
Men jeg har hørt noen jordmødre (har ikke spurt min venninne om dette) fraråde å skrive veldig tydelige fødselsbrev der man f.eks ønsker eller ikke ønsker smertelindring etc. Grunnen er at man kan oppleve å bli skuffet dersom ikke alt går som planlagt. Dersom man heller kommer til fødsel med litt åpent sinn, og sier f.eks "jeg vil gjerne få tilbud om epidural, men jeg blir ikke sint om fødselsforløpet blir slik at jeg ikke får det" - eller motsatt, eller noe helt annet, åpent - er det større sannsynlighet for at man får en god fødselsopplevelse.

Jeg hadde epidural sist, og det er garantert at jeg skal ha det denne gangen også :-)
Hadde ikke klart meg uten det og lystgass, da jeg hadde rier og masrier om hverandre og var ganske utslitt.
Så takker ikke nei til det denne gangen heller :-)

Hvorfor skal en være skuffet for at en trenger epidural.. jeg skjønner ikke dette her jeg..
Virker som om mange har veldig negativ innstilling til de som velger epidural. Ingen fødsler er like..
Kun de som har født uten epidural som kan være stolte av fødselen sin har jeg inntrykk av.. synes dette er veldig merkelig.
(Sier ikke at det gjelder deg eller hun jeg siterte, er kun på generelt grunnlag :))

Ja du har jo rett i det. Det er ikke så rart at jeg klarte meg fint uten med 4 timer aktiv fødsel, det finnes langt mer utmattende fødsler enn det. Så den eneste grunnen til å bli skuffet, er kanskje fordi da har man en såpass hard fødsel at det er nødvendig. Men enig med deg i at en fødsel er samme bragd med eller uten. :)

Hvorfor skal en være skuffet for at en trenger epidural.. jeg skjønner ikke dette her jeg..
Virker som om mange har veldig negativ innstilling til de som velger epidural. Ingen fødsler er like..
Kun de som har født uten epidural som kan være stolte av fødselen sin har jeg inntrykk av.. synes dette er veldig merkelig.
(Sier ikke at det gjelder deg eller hun jeg siterte, er kun på generelt grunnlag :))

Har et inntrykk av at mange velger å planlegge at man skal gjøre og ha det slik og slik under fødsel. Spesielt førstegangsfødende. Da får du deg en overraskelse, for hei, en fødsel kan dessverre ikke planlegges.

Følte det også slik med min første, at jeg ikke gjorde en "god nok" jobb siden jeg valgte epidural etter utallige timer med smerter. Hadde jeg visst det jeg vet i dag så hadde jeg ikke valgt den epiduralen, på grunnlag av at fødselen drog veldig ut siden riene da stoppet opp.

Med nr to var det et smertehelvette de timene det varte, men det var magisk å slippe den epiduralen. Og fødselen var mye bedre enn den første.

Ingen ser ned på noen som bruker epidural - ingen skal hvertfall gjøre det! men de som klarer seg uten er ekstremt stolte - som jeg var etter nr to.

Så poenget var: Tar det som det kommer. Ikke planlegg. Ikke stress. Ikke vær redd for det ene eller det andre. Premien er så umåtelig større. Og man er i de beste hender.

Beklager at jeg traff et ømt punkt.. tydeligvis.

Jeg har epidural som aller siste utvei, men det er pga av en ekstrem sprøyteskrekk. Så jeg går nok gjennom ild og vann før jeg våger meg på det ;) Jeg takler veneflon dårlig og (hater å ha fremmedlegemer under huden) så her må fødselen nesten bli uten smertelindring eller avanserte hjelpemidler som riestimulerende drypp ol, hvis jeg får bestemme.

Jeg er også førstegangs, men tenker at å planlegge en fødsel er lite vits i. Håper at fødselen blir en god opplevelse, men det er nok ikke mine valg og planlegging på forhånd som bestemmer det. Tenker dog at jeg ønsker all hjelp jeg kan få (altså alt av smertelindring) men fødselen kan vel også utvikle seg slik at det plutselig er for sent å sette epidural. Tror vi gjør lurt i å være åpne for alt og å tenke at man tar de beslutningene som føles riktige underveis.

Last edited:
Javel? Må en ha en god grunn for å velge epidural? Er det ikke god nok grunn at en ikke trenger ha mer vondt enn nødvendig?
Jeg er så enig! Førstegangs her og er veldig åpen for epidural og takker gladelig ja hvis jeg trenger det :) hvorfor presse seg i gjennom mer smerte enn nødvendig forstår jeg meg ikke på, men så er det vel litt "status" og føde uten da. Men hey, alle fødsler er ulike og folk har forskjellig smerteterskel. Så en som føder med epidural og en som føder uten kan ha en like vond fødsel og tøff fødsel :)

Jeg er så enig! Førstegangs her og er veldig åpen for epidural og takker gladelig ja hvis jeg trenger det :) hvorfor presse seg i gjennom mer smerte enn nødvendig forstår jeg meg ikke på, men så er det vel litt "status" og føde uten da. Men hey, alle fødsler er ulike og folk har forskjellig smerteterskel. Så en som føder med epidural og en som føder uten kan ha en like vond fødsel og tøff fødsel :)
For meg handler det ikke om status eller å være tøff eller noe sånt i det hele tatt.
Jeg bare tenker annerledes :)
Du skriver "hvorfor mer vondt en nødvendig?" Jeg tenker "hvorfor mer medikamenter en nødvendig?"
Vi er alle forskjellige. Men ulik bakgrunn, ulike svangerskap osv osv. Men vi har alle samme mål :)
Det er jo ingen konkurranse om å føde best. Vi ønsker alle det samme, å få babyen til oss :)

For meg handler det ikke om status eller å være tøff eller noe sånt i det hele tatt.
Jeg bare tenker annerledes :)
Du skriver "hvorfor mer vondt en nødvendig?" Jeg tenker "hvorfor mer medikamenter en nødvendig?"
Vi er alle forskjellige. Men ulik bakgrunn, ulike svangerskap osv osv. Men vi har alle samme mål :)
Det er jo ingen konkurranse om å føde best. Vi ønsker alle det samme, å få babyen til oss :)
Nettopp :) de fleste som velger epidural har jo sine grunner for det, man velger jo ikke det for gøy håper jeg! Men vanlig å bli sett ned på hvis man velger det, det er synd syns jeg :/

Nettopp :) de fleste som velger epidural har jo sine grunner for det, man velger jo ikke det for gøy håper jeg! Men vanlig å bli sett ned på hvis man velger det, det er synd syns jeg :/
Jeg ble tilbudt epidura pga lite og ingen pause mellom riene. Sånn var det fra første sekund. Ingen visste selvfølgelig hvor lang tid fødselen skulle ta. Jeg tok den gledelig. Om noen synes det er "tåpelig" så driter jeg i det :p
Tenker helst på de som er førstegangs og som da gjerne takker nei, når de egentlig ville sagt ja, viss de ikke hadde lest her først. Og etterpå da gjerne sitter igjen med en dårligere fødselsopplevelse.
Jeg har en venninne som sa det hadde vært bedre å trekke ut neglene.. jeg vil ikke sitte igjen med den tanken i alle fall :p

Back
Topp