Mors psykiske helse og barnevern..

Evette

Gift med forumet
Dette handler ikke om meg, men et par jeg kjenner. De fikk en liten gutt nå sent i desember. Barnevern ble koblet inn fra fødsel av pågrunn av bekymringsmelding fra mors lege.
En undersøkelsesperiode ble startert hovedsaklig pågrunn av mors psykiske helse som er mild depresjon og sosial angst, selv om depresjonen aldri har vert skikkelig utredet.
Under utredning fra bv i 3 mnd finner de ingenting på at mor skal ha nedsatt omsorgsevne for gutten. Hun får derimot skryt fra jordmødre på sykehus, helsestasjon og fra familiepedagog som besøker familien 2 ganger i uken. Mor virker som en helt vanlig og omsorgsfull mor. Bv har også flere anmeldte og uanmeldte besøk der alt er i skjønneste orden med den lille familien på 3..
Men etter 3 mnd har gått og at alle håpte på at bv skulle være ferdig med undersøkelsen sin, så sier bv at dem må forsette. Og grunnen er at de er usikker på mors psykiske helse.
Advokat er med i bildet, men familien leter likevel etter erfaringer og svar.

Er det virkelig slik? At så lenge du har en psykiske diagnose så vil bv undersøke og tvile på din omsorgsevne? Mor har aldri skadet seg selv eller andre. Har jobbet og funket normalt. Vært sosial selv om angsten har vært tøff. Den lille gutten vokser og trives og kjærligheten mor har for den lille er overvelmende.
Men at bv skal være der og observere alt tærer på!

Jeg vet ikke. Men kanskje de anser disse første månedene som litt "unntakstilstander" innen psyken. Til og med friske mødre kan bli ganske psykisk påvirket i spedbarnstiden. Og de vil kanskje bare forsikre seg om at det går bra med henne?

Altså hadde der vært meg så hadde jeg søker bv rett ut. Hadde sagt "jeg får bare positive tilbakemeldinger, hva er grunnen til at dere ikke lukker saken? Er det noe dere er usikre på fortsatt som dere vil undersøke? Er det noe jeg bør forbedre meg på så ønsker jeg ærlighet og muligheten til å forbedre meg under veiledning."

Fant dette:
"En undersøkelsessak varer i hovedsak i tre måneder men kan forlenges med ytterligere tre måneder for det tilfellet barneverntjenesten finner det nødvendig."

Er det gått mer enn 3 mnd ville jeg spurt hvorfor.

[QUOTE="Evette, post: 22816792, member: 51838"Er det virkelig slik? At så lenge du har en psykiske diagnose så vil bv undersøke og tvile på din omsorgsevne? Mor har aldri skadet seg selv eller andre. Har jobbet og funket normalt. Vært sosial selv om angsten har vært tøff. Den lille gutten vokser og trives og kjærligheten mor har for den lille er overvelmende.Men at bv skal være der og observere alt tærer på![/QUOTE]

Nei, det er ingen automatikk i bekymringsmelding til BV fra lege pga mor eller fars psykiatriske diagnoser. Når BV har fått en bekymringsmelding må de undersøke uavhengig av hvem som har sendt bekymringsmelding.

Ville bedt henne spørre som Lutzern skriver.

Fikk bekymringsmelding mens jeg gikk gravid med første, psyk som hadde møtt meg to ganger så jeg hadde hvert utsatt for omsorgssvikt og etter nærmere 6 mnd var jeg og alle rundt meg lei, på barsel sa vi ifra på et stor møte og ikke hørt et ord siden.

Man blir gjerne utmattet når det virker som om de nærmest leter etter en grunn når alle andre 'friskmelder" enn.

Ville bedt henne spørre som Lutzern skriver.

Fikk bekymringsmelding mens jeg gikk gravid med første, psyk som hadde møtt meg to ganger så jeg hadde hvert utsatt for omsorgssvikt og etter nærmere 6 mnd var jeg og alle rundt meg lei, på barsel sa vi ifra på et stor møte og ikke hørt et ord siden.

Man blir gjerne utmattet når det virker som om de nærmest leter etter en grunn når alle andre 'friskmelder" enn.
Er akkurat slik de føler det. Mor og far føler at siden ikke bv fant noe bekymringsfullt i de 3 mnd de nå har undersøkt, så setter de i gang på nytt for å finne et eller annet.

[QUOTE="Evette, post: 22816792, member: 51838"Er det virkelig slik? At så lenge du har en psykiske diagnose så vil bv undersøke og tvile på din omsorgsevne? Mor har aldri skadet seg selv eller andre. Har jobbet og funket normalt. Vært sosial selv om angsten har vært tøff. Den lille gutten vokser og trives og kjærligheten mor har for den lille er overvelmende.Men at bv skal være der og observere alt tærer på!

Nei, det er ingen automatikk i bekymringsmelding til BV fra lege pga mor eller fars psykiatriske diagnoser. Når BV har fått en bekymringsmelding må de undersøke uavhengig av hvem som har sendt bekymringsmelding.[/QUOTE]
Jah.. og bv har undersøkt og ikke funnet noe. Men nå utvider de saken.

Back
Topp