Nå er det bare litt over en måned igjen til jr kan starte med grøt
Men hvilket merke bør man gå for? Fant en test fra 2016 der Semper vant. Noen med erfaring? Og hva trenger man av "utstyr" og skal skjeer etc steriliseres?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Har lest hjemmelagd kan være litt tricky mtp jern. Har du funnet en god oppskrift?Jeg tenkte jeg skulle slå på stortromme og prøve meg på hjemmelagd babygrøtpulver [emoji28].
Man trenger ikke annet utstyr enn evt grøtpulver eller ferske ingredienser å koke grøt av, kanskje vannkoker om man lager av pulver, skål og skje.
Jeg liker plastskjeer i begynnelsen, de er ikke så "skarpe" i fasongen.
Aldri hørt om at man må sterilisere noe, nei.![]()
Har lest hjemmelagd kan være litt tricky mtp jern. Har du funnet en god oppskrift?![]()
Jo, men smaksprøver anbefales vist i forhold til å forbygge allergi såvidt jeg har skjøntÄr inte rekommendationen att fullamma till sex månader?
OBS ej besserwisser, bara helt grön
Jo, men smaksprøver anbefales vist i forhold til å forbygge allergi såvidt jeg har skjøntJeg håper jo også grøten gjør at han sover lenger på natten hehe..
ÅhJeg leste et svar fra en ammehjelper på Facebookgruppa om at det ikke er dokumentert noen sammenheng mellom allergier og når mat blir introdusert. Da storebror var litt over fire mnd startet vi med grøt i håp om at han skulle sove mer, men det motsatte skjedde! Er visst noe om at tarmen ikke alltid er klar for maten, og at det kan gjøre barnet tørst en stund etter at de har spist.
Ante ikke at det var forskjell på mme og mm. Trodde det var likt for alleJeg trodde mmebarn skulle begynne med mat på 4 mnd?
Dette skjedde med oss? Med en gang vi startet med fast føde så våknet hun mer på natta.. Så vi tenker å vente til 6 mnd demme gangen så lenge hun legger fint på seg av bare mmJeg leste et svar fra en ammehjelper på Facebookgruppa om at det ikke er dokumentert noen sammenheng mellom allergier og når mat blir introdusert. Da storebror var litt over fire mnd startet vi med grøt i håp om at han skulle sove mer, men det motsatte skjedde! Er visst noe om at tarmen ikke alltid er klar for maten, og at det kan gjøre barnet tørst en stund etter at de har spist.
Fullamming til 6mnd med med individuelle vurderinger i forhold til vært barn [emoji846] Hvis en gir mme og nærmer seg maks inntaket per dag er det anbefalt å begynne med fast føde når barnet er 4mnd [emoji4]Är inte rekommendationen att fullamma till sex månader?
OBS ej besserwisser, bara helt grön
Det er noe som heter four month sleep regression, så hvis en starter med fast føde rundt den tiden kan det også ha sammenheng med det utviklingsspranget [emoji846] Vi kommer også til å vente lengst mulig og begynne med litt grønnsaksmos i stedet for grøt når vi først begynner [emoji4]Dette skjedde med oss? Med en gang vi startet med fast føde så våknet hun mer på natta.. Så vi tenker å vente til 6 mnd demme gangen så lenge hun legger fint på seg av bare mmMan er heller ikke nødt til å starte med grøt, som er ganske tungt å fordøye
Grønsaksmos og fruktpureer er vel så bra (noen frukter kan vere harde for magen) og da får babyen bli vandt med ulike smaker i tillegg
![]()
Det med 1 liter mme gjelder vist ikke lenger [emoji4] Regner med å få råd av helsesøster på 3mnd kontroll.Mme barn skal starte innføring av mat ved 4 mnd for å ikke øke mme mengden til over en liter i døgnet samt at magen allerede er mer vannt til "hardere" saker. Jeg delammer og lurer på hva som gjelder for meg?
Ellers er det vel mest snakk om smaksprøver for mm barn fra 4 mnd alder?? Jeg lot min forrige smake på ALT (med unntak av veldig saltrik mat, og nnet som ikke anbefales feks melk/egg/honning) men hun fikk ikke svelge stort i den perioden. Trodde at tiden kunne brukes til å tilvenne smaker og konsistens før innføring av mat ved 6mnd alder. Har ikke lest meg opp på om anbefalingene er endret de siste årene men det burde jeg kanskje gjøre??