Flere her som sliter med ryggen?

jente 92

Elsker forumet
Mitt tredje svangerskap, og ryggen blir verre for hver gang. Sitter å piner meg igjennom arbeidsdagen. Ble sykmeldt forrige svangerskap, men måtte kjempe litt for det, men var da også gravid med tvillinger. Men er kun 1 nå, men uavhengig av det så har jeg veldig vondt.. tenkte å ringe legen for å få en henvisning til fysio eller noe.. men frem til det evt blir bedre med ryggen, trur dere det er mulig å få en sykemelding? Sliter til å med de dagene jeg ikke jobber, og sliter med å kunne ta meg av 2 åringen alene, spesielt de dagene jeg jobber :( sitter bare hjemme å griner fordi jeg er så sliten, og det går ut over gutten min..

Visst noen har tips til hva man selv kan gjøre for å forbedre ryggen selv så tar jeg imot det! :D

Hvis det gjør så vondt at det hemmer deg i hverdagen, ville jeg absolutt gått for sykmelding og henvisning til fysio. Man skal kunne ha et liv utenom jobb også, uten at man skal være i et smertehelv...
Gå tur i ulendt terreng brukes ofte som "medisin" for de med ryggsmerter. Et annet tips er å investere i sånn pilatesball hvor du kan feks gjøre bekkentilt for å styrke muskulaturen rundt bekkenet

Høres ut som sykemelding + fysio kan være lurt - ofte ikke så mye som skal til for å få ryggen i hakk igjen, men greit om du kan ha litt redusert arbeidsbelastning fram til det bedrer seg [emoji6]

En god øvelse er å stå på alle fire (krabbeposisjon) og strekke ut/løfte motsatt arm/fot (ikke løft høyere enn det som er greit!). Typ 5 repetisjoner på hver side, tre ganger ila dagen (totalt 15/dag), og så øker du når det går bra.
Masse lykke til! Dette ordner seg, du kan jo gjerne også oppsøke kiropraktor/manuellterapeut (manuell=fysio med mastergrad), det kan være nyttig supplement til trening/fysio.

Hvis det gjør så vondt at det hemmer deg i hverdagen, ville jeg absolutt gått for sykmelding og henvisning til fysio. Man skal kunne ha et liv utenom jobb også, uten at man skal være i et smertehelv...
Gå tur i ulendt terreng brukes ofte som "medisin" for de med ryggsmerter. Et annet tips er å investere i sånn pilatesball hvor du kan feks gjøre bekkentilt for å styrke muskulaturen rundt bekkenet

Høres ut som sykemelding + fysio kan være lurt - ofte ikke så mye som skal til for å få ryggen i hakk igjen, men greit om du kan ha litt redusert arbeidsbelastning fram til det bedrer seg [emoji6]

En god øvelse er å stå på alle fire (krabbeposisjon) og strekke ut/løfte motsatt arm/fot (ikke løft høyere enn det som er greit!). Typ 5 repetisjoner på hver side, tre ganger ila dagen (totalt 15/dag), og så øker du når det går bra.
Masse lykke til! Dette ordner seg, du kan jo gjerne også oppsøke kiropraktor/manuellterapeut (manuell=fysio med mastergrad), det kan være nyttig supplement til trening/fysio.

Ja går til kiropraktor og er 50%sykmeldt:)

Tusen takk for svar dere! :) da skal jeg nok bestille en time til legen å snakke med han, å høre hva han sier :)

Dersom legen din er av typen som pøser på med medisiner evt også sykemelding uten å henvise, ville eg oppsøkt kiropraktor/manuellterapeut i etterkant - de har også sykemeldingsmulighet og er litt mer kjent med problemstillingen enn leger....
Men greit å starte hos lege om du får time relativt kjappt, ok å få det i journalen etc.

Høres ut som du trenger ei pause stakkar. Har du prøvd varmeflaske på ryggen? Kan lindre litt. Masse god bedring [emoji8]

Høres ut som du trenger ei pause stakkar. Har du prøvd varmeflaske på ryggen? Kan lindre litt. Masse god bedring [emoji8]

Tusen takk[emoji173] bruker varmeflaske ganske ofte, og det er nydelig der å da, men har like vondt etterpå igjen. [emoji28]

Enig med de over! Hva med gravidsvømming i tillegg? Vet mange har god nytte av det :)

Tusen takk[emoji173] bruker varmeflaske ganske ofte, og det er nydelig der å da, men har like vondt etterpå igjen. [emoji28]
Ikke sant.. Er virkelig no herk det med ryggsmerter.. Håpe du får no hjelp da og det med svømming er heller ikke dumt [emoji6] Tenkt å begynne med det så fort jeg har sluttet å kaste opp.

Back
Topp