Noen som har erfaring med keisersnitt?

endelig_vår_tur

Forumet er livet
Maiblomstene 2017
Pga leiet til snuppa og prematur så blir det keisersnitt.
Har ingen ide om hva jeg kan forvente. Er det noen med erfaringer som vil dele med meg?

Alt fra forberedelse, inngrep, post op, tiden etterpå. Sårsmerter? Alt dere kan dele

Sniker litt :) jeg har hatt to ks, og skal nå ha tredje. Har bare gode opplevelser! Vil anbefale deg å ta det med ro i ukene etterpå, det er lett å glemme at du faktisk er nyoperert, man tenker gjerne at det kun er en fødsel O_o
Jeg var litt for aktiv litt for raskt, men denne gangen har jeg tenkt til å lenke meg mest mulig til seng eller sofa så operasjonssåret får gro skikkelig :)
Ønsker deg masse lykke til!

Har ikke noe personlig erfaring, men vennina mi hadde to planlagte KS. Hun ønsket KS også den andre gangen etter en fin opplevelse første gangen. Hennes argumenter var:
- du slipper riesmertene
- du er ferdig på 10-15 min.
- du er ikke revnet/ødelagt nedentil
- de renser også livmoren, så renselse varer så å si som vanlig mens (dette varierer vist)
- arret ligger så lavt at den ikke merkes f.eks. på stranda
- faren kunne allikevel være til stede ved fødselen

Takk for svar. Dette blir prematurt så blir på sykehuset noen uker etter fødsel.

Ble operert i magen i fjor pga ex.u og hadde veldig sårsmerter etter det. Derfor jeg spør og graver

Sniker litt :) jeg har hatt to ks, og skal nå ha tredje. Har bare gode opplevelser! Vil anbefale deg å ta det med ro i ukene etterpå, det er lett å glemme at du faktisk er nyoperert, man tenker gjerne at det kun er en fødsel o_O
Jeg var litt for aktiv litt for raskt, men denne gangen har jeg tenkt til å lenke meg mest mulig til seng eller sofa så operasjonssåret får gro skikkelig :)
Ønsker deg masse lykke til!
Skal ta til meg rådet ditt.

Jeg hadde KS med nr 2, og det var utelukkende bare en positiv opplevelse :) Jeg fikk ha henne hos meg så mye jeg ville, og vi var ikke fra hverandre. De var veldig flinke til å gjøre alt for at dette skulle gå.

Etterriene var ille, men det kom visstnok av at det røsket og rev litt ekstra i KS såret. Men, det er bare å spørre om mer smertestillende, så ikke hver redd for å be om det.

Renselsen var kortere og det kom mye mindre enn da jeg fødte vaginalt med førstemann :)

Jeg ble overrasket over hvor lite smerter det var etter et KS, man må bare være flink til å bruke ulike teknikker som ikke gjør at det "river" i såret. Når man skal opp fra senga, så hjelp til med henda ;) Jeg bruker noe av de samme teknikkene nå for å komme meg ut av senga med bekkenløsning.... Det går litt ut på det samme som etter et KS ;)

Jeg hadde KS med nr 2, og det var utelukkende bare en positiv opplevelse :) Jeg fikk ha henne hos meg så mye jeg ville, og vi var ikke fra hverandre. De var veldig flinke til å gjøre alt for at dette skulle gå.

Etterriene var ille, men det kom visstnok av at det røsket og rev litt ekstra i KS såret. Men, det er bare å spørre om mer smertestillende, så ikke hver redd for å be om det.

Renselsen var kortere og det kom mye mindre enn da jeg fødte vaginalt med førstemann :)

Jeg ble overrasket over hvor lite smerter det var etter et KS, man må bare være flink til å bruke ulike teknikker som ikke gjør at det "river" i såret. Når man skal opp fra senga, så hjelp til med henda ;) Jeg bruker noe av de samme teknikkene nå for å komme meg ut av senga med bekkenløsning.... Det går litt ut på det samme som etter et KS ;)
Lærte meg de teknikkene da jeg var operert i fjor. Takk for god informasjon. Jeg får nok ikke ha lille hos meg så mye jeg vil da hun mest sannsynlig blir ganske prematur. Blir ca 2mnd prematur

Jeg endte med KS med forrige, det var ingen negativ opplevelse for min del. Det jeg husker var at å legge seg ned eller komme opp fra senga var vondt, ellers gikk det veldig bra. Jeg kom meg veldig fort følte jeg, hadde lite smerter etter en ukes tid, brukte ikke alle smertestillende jeg fikk med fra sykehuset.

Jeg endte med KS med forrige, det var ingen negativ opplevelse for min del. Det jeg husker var at å legge seg ned eller komme opp fra senga var vondt, ellers gikk det veldig bra. Jeg kom meg veldig fort følte jeg, hadde lite smerter etter en ukes tid, brukte ikke alle smertestillende jeg fikk med fra sykehuset.
Godt å lese.. Det jeg gruer meg mest til er spinalbedøvelsen. Hadde ikke positiv opplevelse med epidural da jeg fødte datteren min. Og så er jeg engstelig for sårsmertene

Godt å lese.. Det jeg gruer meg mest til er spinalbedøvelsen. Hadde ikke positiv opplevelse med epidural da jeg fødte datteren min. Og så er jeg engstelig for sårsmertene
Jeg fikk satt spinalbedøvelse i forbindelse med sying etter forrige fødsel. Det var ikke ille altså, og jeg har sprøyteskrekk. Man får først en lokalbedøvende sprøyte, og så settes spinalen. Jeg kjente lite til selve stikket, og følelsen når den fungerte var helt surrealistisk [emoji14] Nå har jeg aldri hatt epidural, men hører fra mange at det er mye verre enn spinal.

Jeg hadde ks uke 32. Siden jeg var veldig syk så er ikke min erfaring under ks så relevant. Men jeg kan si at jeg ikke kjente spinalbedøvelsen når den ble satt. Baby skrek når han ble tatt ut av magen, jeg fikk se han 2 sek før de tok han til kuvøse. Der fikk far lov til å være med. På grunn av egen sykdom lå jeg lenge på intensiven, men når jeg ble skrevet ut fra intensiven etter 3 dager kunne jeg gå selv. Ikke smertefritt selvfølgelig, men det gikk fint. Smertene etter ks er ingenting jeg minnes en gang. Alt fokus var på lille på nfi. Det er vondt, men ingenting som skremmer meg når jeg tenker på at jeg må gjennom det igjen. Du har sikkert fått informasjon om det, men de første nettene etter ks vil du ikke få lov til å være på intensiven. Du må fortsatt være på barselavdelingen da, slik at de har ansvar for din helse. Du får lov til å være på nfi så mye du klarer på dagtid, og far kan være der hele tiden.

Her blir det også ks og prematur fødsel. Det jeg har sagt nå er at jeg vil at baby skal legges på mitt bryst og undersøkes der hvis hun virker sterk nok til det. Jeg har bedt om at et team fra nfi skal være tilstede og ha med nødvendig utstyr for å kunne gi henne det hun trenger på mitt bryst. Sønnen min født uke 32 var 1,8 kg og fikk 9, 10, 10 på apgar. Han hadde ikke trengt å bli adskilt fra meg hvis jeg ikke hadde vært så syk. Så min anbefaling er å snakke med sykehuset om å unngå adskillelse så langt det lar seg gjøre. Når/hvis baby må flyttes bør far være med sån at baby kan få kengupleie hos far.

Takk for at du tok opp tema:) Jeg kjenner også at jeg gruer meg til ks og lurer på mye av det samme som deg. Her var det mange fine og betryggende svar.

Jeg merket ikke at den ble satt jeg altså :p Sårsmertene også gav seg raskt for min del, og jeg fikk smertestillende med meg hjem fra sykehuset :)

Jeg merket ikke at den ble satt jeg altså :p Sårsmertene også gav seg raskt for min del, og jeg fikk smertestillende med meg hjem fra sykehuset :)
Satser på bedre opplevelse denne gangen. Sist da de satt bedøvelse før epidural, gjorde det sinnsykt vondt. Følte ryggen ble lagt i en tvinge og at den skulle smuldres opp. Mannen min fortalte at jeg kom med et smertehyl som gikk gjennom marg og ben, og han har ikke hørt lignende før eller etter.
Men tror anestesien satt den litt feil.

Satser på bedre opplevelse denne gangen. Sist da de satt bedøvelse før epidural, gjorde det sinnsykt vondt. Følte ryggen ble lagt i en tvinge og at den skulle smuldres opp. Mannen min fortalte at jeg kom med et smertehyl som gikk gjennom marg og ben, og han har ikke hørt lignende før eller etter.
Men tror anestesien satt den litt feil.

Huff, ja da hørtes det ut som at det ble gjort noe feil ja :o Håper det går bedre denne gangen. For meg var epiduralen bare lykke egentlig ;)

Heisann. Hvis du går på babyverden.no og søker på keisersnitt så tror jeg du får opp en veldig nyttig artikkel der. Får ikke linket til den akkurat nå da jeg kun er på mobil.

Back
Topp