Utenlandstur

Hegel

Betatt av forumet
Høsthjerter 2017
Til dere alle fantastiske damer!
Nå skal jeg på reise til Gran Canaria neste uke (11+0 når vi reiser). Er det noen spesielle forhåndsregler jeg burde følge? Eller ting jeg må være påpasselig for?

Jeg skal også til utlandet neste uke (belgia) så følger meg her!

Var på tul i dag og spurte om det da, men hun gav meg ikke så mye egentlig. Det hun sa var at jeg måtte unngå å spise rå mat og frukt og grønnsaker. Ting med skall gikk greit, for.eks banan.

Ellers anbefalte hun at jeg bevegde beina en del under flyturen, og evt hadde på støttestrømper.

Jeg skal også til utlandet neste uke (belgia) så følger meg her!

Var på tul i dag og spurte om det da, men hun gav meg ikke så mye egentlig. Det hun sa var at jeg måtte unngå å spise rå mat og frukt og grønnsaker. Ting med skall gikk greit, for.eks banan.

Ellers anbefalte hun at jeg bevegde beina en del under flyturen, og evt hadde på støttestrømper.
Akkurat det samme jeg også har funnet ut! Om det skal være skall på ei frukt, må den vaskes godt. I kjøpa vann.
At tennene må pusses i kjøpa vann.
Og som du sier, være Mye i bevegelse på flyturen. Minst 1 gang i timen. Samt drikke masse!

Ring legen eller JM og hør litt om det er noe du burde passe på, de vil ok gi deg de sikreste svarene.

Vet at du må passe på kjøtt, grønnsaker og frukt. Vær ekstra flink med håndhygiene og ikke klapp på dyr som f.eks katter :)

Ville brukt støttestrømper på fly!

God tur :-)

Som nevnt over omtrent som her, men vær forsiktig med frukt du ikke kan skrelle, salat ol. samt at kjøtt er godt stekt. Også vær forsiktig med iskrem fra boks. Hender de er lagd på upasteurisert melk (i hvert fall noen steder, vet ikke hvordan det er der, men da jeg hørte det i 2012 holdt jeg mrg til pinnesaftis da jeg ikke klarte å spørre om det hverken på gresk eller engelsk så de forsto).

Som nevnt over omtrent som her, men vær forsiktig med frukt du ikke kan skrelle, salat ol. samt at kjøtt er godt stekt. Også vær forsiktig med iskrem fra boks. Hender de er lagd på upasteurisert melk (i hvert fall noen steder, vet ikke hvordan det er der, men da jeg hørte det i 2012 holdt jeg mrg til pinnesaftis da jeg ikke klarte å spørre om det hverken på gresk eller engelsk så de forsto).
Lurt! Har uansett laktoseintoleranse, men greit å ha det i bakhodet [emoji4]

Til dere alle fantastiske damer!
Nå skal jeg på reise til Gran Canaria neste uke (11+0 når vi reiser). Er det noen spesielle forhåndsregler jeg burde følge? Eller ting jeg må være påpasselig for?
Jeg kom hjem fra Gran Canaria i helgen og passet bare på ikke å spise grønnsaker og frukt med skall og få kjøttet gjennomstekt. Brukte også støttestrømper på flyet :)

Jeg kom hjem fra Gran Canaria i helgen og passet bare på ikke å spise grønnsaker og frukt med skall og få kjøttet gjennomstekt. Brukte også støttestrømper på flyet :)
Hva du endte opp med å spise?[emoji23] når det blir så mye som blir eliminert, kommer jeg ikke på så mye som kan spises.. Hah

Vet at da jeg var hos JM snakket hun om at hvis en dro til utlandet (hun nevnte dog Danmark og Tyskland, men tror hun mente utlandet ellers også) ville de helst at en tok prøver for toksoplasmose etter turen. vet ikke om det er lokal eller nasjonal prosedyre, men du kan jo eventuelt høre med de.

Og støttstrømper på flyet er nok lurt, som mange nevner. De kan komme godt med senere også, om en får vann i bena eller åreknuter (all the joy's of pregnancy :rolleyes: ).

Og sist men ikke minst: et råd som ikke er direkte svangerkapsrelatert men viktig for alle å huske på. Sjekk rommet (spesielt under madrassa). En vil ikke ha med seg ubudne og eventuelt dyre gjester hjem fra ferietur).

Ønsker deg en riktig fin tur! Nyt sola! :)

Så man kan ikke bestille seg en salat på en restaurant ? Grønnsakene er jo vasket ...

Så man kan ikke bestille seg en salat på en restaurant ? Grønnsakene er jo vasket ...

Det er slett ikke sikkert at grønnsakene er vasket. Rutinene varierer nok veldig og hygienestandarden er ikke alltid like god som i Norge...
Jeg skal til Spania om et par uker og jeg kommer ikke til å bestille meg salat på restaurant. Vi har hus der nede, så jeg kommer absolutt til å spise frukt og grønnsaker, men da handler jeg på butikken og vasker selv hjemme :)

Grønnsakene er antakeligvis vasket - men ikke nødvendigvis med rent vann .

Skal selv til Egypt i mai, og kommer kun til å spise kokt/stekt eller skrelt mat. Og forsøksvis styre unna levende dyr.

Ang salat ville eg sett an standarden litt, gran Canaria er jo noe mer utviklet, spiste alt på hotellet da vi var på all-inclusive for noen år siden, men pussa fremdeles tenner i flaskevann.

Kan også være lurt med melkesyrebakterier for å holde magen i form, evt spise/drikke youghurt [emoji6]

Jeg skal til Roma om to uker, og det eneste legen sa var at jeg ikke skulle kose med katter og at jeg ikke skulle spise oppskåret frukt. Hvis jeg skulle spise frukt måtte den være med skallet på slik at jeg fikk vasket og skrelt den selv. Han mente det heller ikke var nødvendig å ta Toxoplasma-prøve kun for en reise som noen nevnte litt lenger opp. Hvis man var redd man hadde vært borti noe på reisen som kunne ha Toxoplasma kunne man heller ta en prøve når man kom hjem :) Det var iallfall det han kunne fortelle meg.

Vi teser til Island til uken, men ser for meg å spise på samme måte som her. Tror ikke jeg trenger ta like mye hensyn som ved å reise til varmere strøk. Gjennom stekt kjøtt uansett

Hva du endte opp med å spise?[emoji23] når det blir så mye som blir eliminert, kommer jeg ikke på så mye som kan spises.. Hah
Vi bodde på et ganske fint hotell hvor maten var tilrettelagt (agurker var uten skall osv.) , så det var ikke akkurat noe problem. Bare å holde seg til normale kostråd for gravide + litt sunn fornuft

Vi bodde på et ganske fint hotell hvor maten var tilrettelagt (agurker var uten skall osv.) , så det var ikke akkurat noe problem. Bare å holde seg til normale kostråd for gravide + litt sunn fornuft
Vi skal bo på et 4 stjernes all inclusive, så satser på at de har litt det samme der [emoji4] men har skrevet det på listen at jeg må ha med en potetskreller [emoji23][emoji23]

Jeg er i Dubai nå, har ikke tenkt på dette med agurk med skall på.. Hva er det som kan skje om man spiser det? Har jo spist agurk til frokosten nesten hver dag...

Jeg er i Dubai nå, har ikke tenkt på dette med agurk med skall på.. Hva er det som kan skje om man spiser det? Har jo spist agurk til frokosten nesten hver dag...
Er vel mest om noen har tatt på med skitne fingre eller vasket med skittent vann....men du vasker kanskje agurken selv først? Innbiller meg at det er innafor.

Spiser du salat? Isåfall er det null stress med agurk tenker eg [emoji6] om du ikke spiser salat pga frykt for magetrøbbel ville eg skrelt agurken.

Vi teser til Island til uken, men ser for meg å spise på samme måte som her. Tror ikke jeg trenger ta like mye hensyn som ved å reise til varmere strøk. Gjennom stekt kjøtt uansett

På Island er det like sikkert som i Norge. Bare ikke spis is, da den er laget av rått egg, og det er ikke anbefalt her på Island. Helst hold deg unna hval/hrefna (det serveres overraskende mye på restauranter her) :p Ellers er det helt likt. Hvis du bader her så anbefaler de "heitapottir" til damer selv om de er gravide. Noen har bobler og noen uten, men det velger du helt selv. Det er absolutt ikke farlig og vannet er ikke klora i hjel som i Norge. Det er helt naturlig vann fra jorda. Kanskje greit å holde seg unna de varmeste "heitapotttinir" da de går i 42 grader og det er ikke helt heldig :p Det står forresten på dem hvor varme de er ;) Badehallen er forresten ute så det er litt kaldt på vinterstid, men veldig behagelig og det koster ca 45 kr per voksen. :)

I tilfelle noen prøver å lure deg forresten.. så er vannet veldig godt fra springen og du trenger ikke å kjøpe vann!

Toxoplasma kan finnes i jord og skittent vann. Men agurken man får servert er nok vasket ren for jord ;)

Back
Topp