Clostridium og prøving

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Hei! Jeg jobber i helsevesenet og for tiden har vi en bruker som ble friskmeldt fra clostridium så vi gikk inn til henne på vanlig vis uten smitteutstyr. Den ene kvelden hjalp jeg henne pga løs mage (torsdag kveld), og nå i helga ble hun satt i isolat igjen pga smitte.

Det er sikkert teit å spørre, men hvis jeg nå mot alle odds skulle være gravid (el på lørdag), er det da greit å gå inn der eller burde jeg la være? Jeg har ikke lyst å si til sjefen at muligheten er der, da jeg måtte det i uke 4 med jenta mi pga MRSA-smitte. Av og til er det virkelig tungvint å jobbe i helsevesenet, kjenner jeg :eek:

Jeg er sikkert over-paranoid, men slik er jeg :) Håper noen har noen gode svar til meg!

Dersom dere har tilgang til hygienesykepleier ville jeg nok ha tatt kontakt med han/henne[emoji4] Men i de fleste tilfelle er beskyttelseshyret som blir brukt til de forskjellige er meget gode tiltak allerede! Dersom det lar seg gjøre kan det jo være greit å spørre om noen andre kan ta denne pasienten, er ikke alltid like lett på kveldsvakt da [emoji4] Jeg ville vært mer skeptisk til å gå inn til de ned multiresistente[emoji4]

Dersom dere har tilgang til hygienesykepleier ville jeg nok ha tatt kontakt med han/henne[emoji4] Men i de fleste tilfelle er beskyttelseshyret som blir brukt til de forskjellige er meget gode tiltak allerede! Dersom det lar seg gjøre kan det jo være greit å spørre om noen andre kan ta denne pasienten, er ikke alltid like lett på kveldsvakt da [emoji4] Jeg ville vært mer skeptisk til å gå inn til de ned multiresistente[emoji4]
Som regel har sykepleier ansvar for denne brukeren, men blir jo spurt om å ta alarmen når hun ringer på, gi medisin osv. Men opprinnelig skal det ikke være noe problem da, når man bruker utstyret? :) helst vil jeg ikke ta dette opp med noen, ønsker ikke at folk skal vite at vi prøver/at det evnt har klaffet :p

Clostridium diff. Er som regel en komplikasjon av antibiotika bruk. Normalfloraen blir endret og clostridium får hold. Isoleringen er mer for å beskytte andre pasienter, da friske folk som ikke er immunsuprimert eller går på antibiotika sjeldent blir smittet. En prøve med negativ clostridum skal ikke være nok for å oppheve smitteisolering.
Tenker at så lenge du prøver og ikke har fått positiv test så er du nøye med å følge isoleringsregimet og vask. Gikk på smitterom sist jeg var gravid, men er begrenser hvor mye jeg er "oppi" pasientsengen [emoji13]

Clostridium diff. Er som regel en komplikasjon av antibiotika bruk. Normalfloraen blir endret og clostridium får hold. Isoleringen er mer for å beskytte andre pasienter, da friske folk som ikke er immunsuprimert eller går på antibiotika sjeldent blir smittet. En prøve med negativ clostridum skal ikke være nok for å oppheve smitteisolering.
Tenker at så lenge du prøver og ikke har fått positiv test så er du nøye med å følge isoleringsregimet og vask. Gikk på smitterom sist jeg var gravid, men er begrenser hvor mye jeg er "oppi" pasientsengen [emoji13]
Bruker skulle egentlig dra på opptreningsopphold et annet sted igår, men dette ble satt på vent. Sykehus ga beskjed om at bruker kunne dra der etter to dager uten løs mage, så det er det de har gått ut fra. Får se hva som har skjedd på jobb til neste gang jeg kommer ;) men da går jeg ut fra at hvis jeg blir gravid så trenger jeg ikke holde meg fullstendig unna, men heller ta de vanlige forhåndsreglene vi allerede gjør :)
Takk for svar! :)

Som regel har sykepleier ansvar for denne brukeren, men blir jo spurt om å ta alarmen når hun ringer på, gi medisin osv. Men opprinnelig skal det ikke være noe problem da, når man bruker utstyret? :) helst vil jeg ikke ta dette opp med noen, ønsker ikke at folk skal vite at vi prøver/at det evnt har klaffet :p

Jeg tenker at så lenge du er nøye med håndhygiene og riktig bruk av beskyttelsesutstyr går det greit [emoji4] det kommer jo litt an på brukeren også da. Vi hadde ei som griset ufattelig med avføring og urin [emoji32] men vil anbefale deg å ta kontakt med en sykepleier som har ansvar for smittevern på sykehuset [emoji4]

Back
Topp