hvorfor 48 timer ved oppkast?

mini#2

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Julimammaer 2016
Fordi!
Det er i kroppen lenge.
Mini kastet nettopp opp igjen, sånn ca nøyaktig 47 timer siden det startet (varte ikke så mange timene natt til fredag så over 40 timer "frisk"). Har skjedd flere ganger før at det kommer mer når 48timers grensen nærmer seg men kan aldri huske at det har gått særlig mye mer tid og så komt igjen.

Ble litt provosert av noen jenter jeg overhørte på bussen idag. Hun ene hadde hatt omgangssyke og kastet opp senest i går utpå dagen og i formiddag var hun på vei til en konsert der hun kom til å stå trøkt oppi en hel haug andre mennesker og gaule. Minuspoeng til foreldrene som lot henne dra >:-(

Har også hørt unger fortelle i barnehagen at de har kastet opp innen de siste 24 timene, "men mamma/pappa sier det går bra nå".

Sånn, måtte bare få det ut, lei av epidemier som ikke forsvinner fra skole /bhg fordi ungene sendes tilbake for tidlig.

Ja!!

Men likevel. Jeg har sendt eldstemann på skolen under 24 timer etter oppkast. Og gjør det glatt igjen.

48 timer etter omgangssyke viker jeg ikke på. Men han har kastet opp i forbindelse med det vi antar er migrene (skal til legen og snakke om det, men ganske liten tvil) og da er det ikke smittsomt. Neste morgen er han frisk som en fisk.

Datteren min fortalte at ei i klassen hadde kastet opp i klasserommet, dagen etterpå var hun på skolen![emoji33] Jeg håper det ikke var omgangssyke, det synes jeg er drøyt!
Man kan være smittsom selv om man er helt 100% symptomfri og frisk.

Selv holder jeg meg selv og ungene hjemme i 48 timer fra siste symptom og er veldig nøye på det. Utrolig kjipt å smitte andre med den driten altså!

Jobber i barnehage... før jul hadde vi en epedimi med omgangssyke... vi hadde barn som fikk det både 2 og 3 ganger. Da måtte vi bli streng! Gikk ut i alle kanaler og sa at det var svært viktig med 48 timers regelen!
Ikke alle voksne og barn tåler omgangssyken like bra som andre. Det er viktig å tenke på!
Kjenner jeg blir skikkelig sint når jeg hører om foreldre som ikke overholder dette!

Ja!!

Men likevel. Jeg har sendt eldstemann på skolen under 24 timer etter oppkast. Og gjør det glatt igjen.

48 timer etter omgangssyke viker jeg ikke på. Men han har kastet opp i forbindelse med det vi antar er migrene (skal til legen og snakke om det, men ganske liten tvil) og da er det ikke smittsomt. Neste morgen er han frisk som en fisk.
Om man vet det er en ikke-smittsom grunn så. Holdt meg ikke akkurat unna folk da jeg hadde morgenkvalme, og da mini spiste såpe og spydde ned bilen, var jeg ikke så bekymret for smittefaren.

Det jeg tenkte på med ungene som blir sendt i bhg til tross for at de har vært dårlig, er at det gjerne er i omgangssyketiden, eller de kaster opp i løpet av dagen i bhg og dermed smitter alle.

Vi hadde faktisk ei på jobb som klarte å møte opp 2 ganger (forskjellige runder med omgangssyke) før det var gått 48 timer og smittet resten av oss... Etter 2. gangen sa jeg klart ifra! Hu satt nemlig i samme åndedrag og snakket om at noen foreldre var helt på trynet som sendte ungene sine i bhg før 48 timer... Voksne er normalt ikke så tette på hverandre, selvfølgelig, men på vår arbeidsplass er vi visst det [emoji14]

Jobber i barnehage... før jul hadde vi en epedimi med omgangssyke... vi hadde barn som fikk det både 2 og 3 ganger. Da måtte vi bli streng! Gikk ut i alle kanaler og sa at det var svært viktig med 48 timers regelen!
Ikke alle voksne og barn tåler omgangssyken like bra som andre. Det er viktig å tenke på!
Kjenner jeg blir skikkelig sint når jeg hører om foreldre som ikke overholder dette!
Jobben er viktigst vettu :-P er nok mange som føler presset om å komme seg på jobb, har selv opplevd overordnede som ber deg få barnepass når du ringer inn syk unge og spesifiserer at ungen kastet opp :-(

Om man vet det er en ikke-smittsom grunn så. Holdt meg ikke akkurat unna folk da jeg hadde morgenkvalme, og da mini spiste såpe og spydde ned bilen, var jeg ikke så bekymret for smittefaren.

Det jeg tenkte på med ungene som blir sendt i bhg til tross for at de har vært dårlig, er at det gjerne er i omgangssyketiden, eller de kaster opp i løpet av dagen i bhg og dermed smitter alle.
Ja, altså. Generelt er jeg ekstra restriktiv i forhold til bhg.
Skolen praktiserer "slutte å kaste opp og være i fin form igjen" så således var han innenfor den også mandag morgen etter migrene søndag ettermiddag. Men hadde det vært omgangssyke hadde jeg holdt ham hjemme.

Men ikke-smittsom oppkast, når man er trygg på det.

Det gjelder for å si det sånn egentlig ca max 1 av 10 tilfeller her i huset, de 9 andre blir det karantene enten fordi vi vet det er omgangssyke eller "just in case"

Vi hadde faktisk ei på jobb som klarte å møte opp 2 ganger (forskjellige runder med omgangssyke) før det var gått 48 timer og smittet resten av oss... Etter 2. gangen sa jeg klart ifra! Hu satt nemlig i samme åndedrag og snakket om at noen foreldre var helt på trynet som sendte ungene sine i bhg før 48 timer... Voksne er normalt ikke så tette på hverandre, selvfølgelig, men på vår arbeidsplass er vi visst det [emoji14]
Hadde en sånn runde på min forrige jobb også.

Man sitter ikke i midten av tre i en trang sofa og spiser lunsj og sier at i går hadde man forresten omgangssyke, altså! Voksne er faktisk også smittsomme.

Hadde en sånn runde på min forrige jobb også.

Man sitter ikke i midten av tre i en trang sofa og spiser lunsj og sier at i går hadde man forresten omgangssyke, altså! Voksne er faktisk også smittsomme.
Så utrolig unødvendig! Her dro hu med seg en skikkelig heavy runde så både voksne og barna deres ble syke... Men hun hadde visst for dårlig samvittighet til å bli hjemme fra jobb [emoji14]

Uff. Håper alle er nøye med der i bhg vår. Jeg og datteren min har det ikke. Men mannen hadde der for 2 år siden og smitta sin far. De to er aldri hjemme fra jobb. Men da lå de plutselig hjemme på hver sin sofa.

Her opererer skolen med 48timer, samme gjør sykehjem.

Epidemi her for litt siden og. Frøkna har heldigvis klart å styre unna, men ALLE ansatte på avdelingen hennes + et par familier ble skikkelig dårlig og det var like før de måtte stenge bhg :o de hadde da lav terskel for å sende hjem og. Frøkna var hjemme i to dager i forbindelse med dette.

Men da lillebror lå på riksen og både samboer og jeg fikk en liten omgang, fikk vi bare beskjed om at vi skulle være symptomfri i 24 timer. Vi var jo på isolat, men med tanke på evnt smitte over til de ansatte som også var inne på nyfødtintensiven så syns jeg jo det egentlig er litt rart. Var jo selvfølgelig veldig nøye med hygiene under hele oppholdet, men allikevel.

Vi er svært nøye på dette. Jobber med syke mennesker og ser hvordan omgangssyke nærmest tar knekken på mange :(

Huff, om folk hadde hatt vett til å holde ungene hjemme! Her hadde vi advents fest før jul, og der var det tydeligvis noen som hadde hatt omgangssyke. Resultatet ble at 66% av elevene var vekk fra skolen 2 dager senere... IKKE bra :(

Ved omgangssyke, eller om hun kaster opp og jeg er i tvil om hva det er, er hun hjemme i 48 timer.
Men om hun har hostet til hun brekker seg og hun spyr, eller hun har fått i seg for mye laktose eller andre ting som gjør at hun spyr, så holder jeg henne hjemme i 24 timer, men da vet jeg jo at det ikke er smittsomt.

Her spydde 17 av 18 unger i januar. I løpet av en uke :o fatter ikke hvorfor ikke bhg ble stengt, 11 av ungene begy te tirsdag. En ansatt slapp unna, ellers spydde foreldre og unger.

Back
Topp