Kjenne livmoren?

Septemberbaby__

Flørter med forumet
Til dere som vet hvordan livmoren kjennes ut - hva skal man kjenne etter? Er 13+3 og prøver iherdig å finne livmoren, haha. Men syns det er vanskelig da jeg ikke vet helt hva jeg skal kjenne.. Tips?

Den er hardere enn resten av magen, stikker litt opp.
Nå har jeg nummer 4 i magen, men på kontroll 12+6 var den fra skambeinet til ca navlen. Og gjennomsnittlig stor i følge skjemaet legen fyller ut.

Kjenner den veldig godt når jeg våkner på morgenen og ligger på rygg i senga. Det er veldig hardt der livmoren er.

Kjente den sykt godt når jeg våkna på ryggen idag tidlig. Nesten litt ekkelt [emoji39]

Til dere som vet hvordan livmoren kjennes ut - hva skal man kjenne etter? Er 13+3 og prøver iherdig å finne livmoren, haha. Men syns det er vanskelig da jeg ikke vet helt hva jeg skal kjenne.. Tips?

Har heller ikke peiling på kordan den kjennes og kordan æ skal leite.
Men har ikke hatt interesse for å finne den

Ligg på rygg og kjenn rett over skambenet, da merker du at det er hardt, eller i hvert fall hardere enn i resten av magen. Så kan du dra fingrene opp over til du merker det blir bløtere. Det er der livmoren slutter. Du må trykke litt hardt ned, ikke stryke lett over liksom, men selvfølgelig ikke for hardt heller ;) Ikke så lett å forklare, men lege/jordmor vil nok fortelle når de skal begynne å måle livmoren :)

Ligg på rygg og kjenn rett over skambenet, da merker du at det er hardt, eller i hvert fall hardere enn i resten av magen. Så kan du dra fingrene opp over til du merker det blir bløtere. Det er der livmoren slutter. Du må trykke litt hardt ned, ikke stryke lett over liksom, men selvfølgelig ikke for hardt heller ;) Ikke så lett å forklare, men lege/jordmor vil nok fortelle når de skal begynne å måle livmoren :)

Takk for hjelpsomt svar! Tror jeg kjenner det nå, haha. Har ikke fått noe antydning til mage ennå, så kommer visst litt sent på meg.

Bare hyggelig! Er ikke alltid like lett å kjenne, tok lang tid før jeg gjorde det med første! Og så kommer det sikkert litt an på langt inne livmoren ligger. Men bra jeg kunne være til hjelp :)

Man kjenner det best om morgenen når man ligger på rygg da blæren er full og presser livmora opp.

Noen "fasit" på hvor høyt opp livmora kommer de ulike ukene? sånn ca?

Tror det varierer veldig. På dagen kjenner jeg den rett over skambeinet, men på morgenen er den presset helt opp til navlen.

Ja, men det føres ikke inn i skjema i helsekortet før fra uke 24.

Her har jeg også fått beskjed om at målingen tas fra uke 24. Men i de to første graviditetene mine målte legen fra uke 15, så mulig de har endret på rutinene?

Min lege krysset av i uke 13, skjemaet går jo fra uke 12
Da må legen din ha de gamle helsekorta for jm sa at de hadde fått nye nå og det stemmer nok for da jeg fikk nr 2 i 2014 så var de annerledes.

Back
Topp