Språk

Petrichor

Elsker forumet
Marslykke 2016
Hei! Hvordan har dere det? Har deres februarbabyer begynt å skravle enda? Sier de noen ord dere forstår?
:dummy1::dummy:
 
Hei :)
Ungen skravler i vei, men stort sett uforståelig enda ;) Det har allikevel begynt å dukke opp noen "ord" som er bevisst, stort sett dyrelyder.
Gakkgakk
Kykkeliky
Bæ (av og til bø)
Mø (av og til mæ) ;)
Pus
Lys
Namnam
Mamma
Pappa
Nei [emoji14]

Men han begynner å forstå mye nå da. Vi sang og spilte gitar på gulvet i går og sang Alle barna (klapper, vinker osv) og når jeg sang "alle barna koser" (første gang jeg synger det) så reiste han seg opp og gav meg en kos [emoji173] Sånt smelter mamma-hjertet :)
 
Han snakker "middels mye", i forhold til jevnaldrende syns jeg. Mye babbling :) men sier:
Mamma
Babba (faren mener det er pappa ;) )
Ys! (Lys)
Bø!
Oj!
Min
Næi

Men for det meste peker han på ting og sier: urmph!! Altså; vil ha den! :)
 
Ikke her heller. Sier mamma og pappa bevisst avogtil, men stort sett ikke.
Når hun ble redd i badeland forleden dag kom hun gående fort mot meg med armene rettet mot meg, livredd i blikket og sa mæ-mæ-mæ-mæ-mæ-mæ-mæ. Som jeg tror var et forsøk på å få meg til å skjønne hun ville til mamma. Men det er jaggu det nærmeste hun har kommet og. Haha [emoji14]

Godt det ikke bare er vår som er litt treigis.
 
Hei (og "Hei du")
Mamma
Pappa
Nei
Vann
Ku
Gris


Voff
Se
Den
 
Når hun ble redd i badeland forleden dag kom hun gående fort mot meg med armene rettet mot meg, livredd i blikket og sa mæ-mæ-mæ-mæ-mæ-mæ-mæ. Som jeg tror var et forsøk på å få meg til å skjønne hun ville til mamma. Men det er jaggu det nærmeste hun har kommet og. Haha [emoji14]

Godt det ikke bare er vår som er litt treigis.
Haha :p

Jash, de lærer vel tidsnok å snakke, stresser ikke med det. Hun babler fryktelig mye da, så blir jo gøy når hun lærer å snakka sånn at vi forstår hva hun babler om :p
 
Språk er veldig opp og ned i denne alderen. Noen snakker tidlig, andre sparer på en hel haug med ord, også kommer alt samtidig omtrent over natten. Eldste sa kun mamma, pappa, nei, hei og dyrelyder på denne tiden og frem til han var 2 år. Så kom absolutt alt. Nå er han 2.5 år og ligger veldig godt an ifht språk [emoji5]

Tenkte jeg bare skulle berolige de som kanskje blir stresset om barnet ikke "snakker" nå [emoji5][emoji173]
 
Mye babling og "testing av lyder". Kremter, lyst og mørkt stemmeleie, synging, nynning, roping og hvisking.
Men ikke mange tydelige ord.

Sier nei når hun virkelig mener nei. Når det er nok liksom.

Kan "brøle" som en løve hvis vi spør (eller Raa Raa er på TV). Har egne ord for mamma og pappa, sier "hei" til bare ett av barna i barnehagen, og kun dette barnet.
Prøver oftest å si tørst, sier "tssht" eller noe (vanskelig å skrive ned lyder merker jeg) og strekker seg etter drikke.

Men hun har livlig kroppsspråk, og kan peke, gjøre bevegelser til sanger hun vil at vi skal synge, strekker seg etter, går/krabber til, protesterer veldig tydelig når noe blir feil for henne og smiler og klapper når hun er fornøyd. Så vi kommuniserer jo veldig greit uansett [emoji6](selv om jeg gleder meg til hun bare kan si hva hun vil ha på brødskiva og ikke klatrer opp på bordet for å hente pålegget hun vil ha)
 
Skravler dagen lang, men mye lyder.
Sier mamma (mamma,mamma,mamma)
Jaja
Nei
Piper mjau til katta, så lys i målet at det antakeligvis er like før øret mitt ikke kan registrere det :eek:
Nam nam til alt av mat- selv om hun ikke liker det.
Men peker, vinker, plukker aktivt med pinsettgrep og er generelt veldig PÅ. Danser, går, klatrer osv. Veldig glad i å hyyyyyle hvis hun ikke får viljen sin, høres sikkert godt i hele gata her...
 
Har eksplodert med forståelige her de siste ukene. Tydelig at han mener dem. Det han sier er bl.a:
Mamma
Gakkgakk
Grrrr (tiger)
Snøftelyd til gris
Nei
Ja
Oi
Se
Der
Ball (uttales gang)
Lys
Hei
Namnam

Forstår også veldig mye. Ber vi ham om å gi bilen til tante, så gir han bilen til tante. Sier vi hadet, så vinker han. Spør vi ham om han kan hente klossen, så henter han klossen. Veldig gøy. :)
 
(selv om jeg gleder meg til hun bare kan si hva hun vil ha på brødskiva og ikke klatrer opp på bordet for å hente pålegget hun vil ha)

HAHAHA nå lo jeg godt, min gjør også det. :D Fint at det ikke bare er oss. :laughing002:laughing001
 
Mye babbling men sier ord som:
(hestelyd) til hest
Brommm
Mjau(katt)
Nam
Der
Tittei
Mamma
Pappa
Moa(mormor)
:D
 
Hei
Hade
Nanna (mamma)
Dadda (pappa)
Ja
Nei nei


Stort sett disse det går i, og mye lyd ellers.
 
Back
Topp