Tips til hva man kan ønske seg av strikketøy?

firsttimer

Andre møte med forumet
Selv er jeg såpass urutinert på strikkefronten at jeg må lene meg litt på de kompetente venninnene mine for å få noen fine strikkede plagg til den lille. :happy: Er det noen som har forslag og/eller erfaringer på hva som er praktisk å ønske seg? Har tenkt på en jakke med knapper (og muligens forsøke å strikke ei bukse selv, om jeg finner ei ekstremt enkel oppskrift! :p), men lurer på om kanskje heldress vil være enklere? Eventuelt andre ting dere har erfart vil være kjekt med tanke på at babyen kommer i september? Tar også mer enn gjerne imot tips til enkle (!) ting jeg selv kan strikke (har tenkt på booties og eventuelt et lappeteppe). :)

Jeg har fått lue, genser, sokker, sparkebukser, cardigan til min. Samt tepper. Du kan jo søke litt på Google og se om du finner noe du syns er fint? Sparkebukse/rompe er mine favoritter.

Her er noen av klærne vi har på ønskelista som svigermor og mammaen min skal få lov til å lage, vet ikke om vi får noe av det da men har sendt bilde av hva vi ønsker oss [emoji87]
Jeg kan ikke å strikke, eller kan men vlir så fort lei at jeg kommer aldri halvveis på noe før jeg gir opp [emoji23]

5bcf62fb5254319cf46fc824a72b6172.jpg

8a210f73a9f77961017054ce36e4053d.jpg
c9b1f74cc425c5b697c3de6244cab93a.jpg
166ec85e9713a1c2c01ed4224e9815cc.jpg

6c6f0b906154295683a120509a349b47.jpg
781d2fa5dd83094fffa9dfaadfd6f954.jpg
7041b1d58df6c8072a93a6223ce19647.jpg

Jeg har vært strikker som folk ønsker seg ting av i en del år, og hater å strikke små sko/tøfler, og feks en hel liten dress er ikke noe kult å lage.

Luer er ganske greit, enkle gensere kan man ønske seg (helst lite knapper, sånn omslagsgenser er kjekt) og relativt enkle tepper.

Noen ganger har jeg slått på stortromma fordi jeg har vært inspirert, men den inspirasjonen har gjerne kommet om noen ikke har bedt om noe spesifikt, bare sagt at de hadde syntes det var så koslig om jeg strikka noe. Da har jeg feks tatt helt av og lagd ett helt hentesett.

Men, si gjerne noe om hvilke størrelser du ønsker deg. Min erfaring er at det er ganske meningsløst å strikke noe særlig mer enn ei lue i de minste størrelsene, da de færrest har noe særlig bruk for de.

Ett helt enkelt og greit prosjekt er forresten noe ala dette: https://www.pickles.no/lille-rilleteppe/

Om du vil kan jeg sikkert skrive ned oppskrift på ett rilleteppe senere, er superenkelt. Men mykt og godt.

Strikker selv da, og har tenkt å strikke hentesett med lue, votter og tøfler. Og gode sett vi kan ha utover i vinter. Tenkte også å strikke kjøredress/bilstolpose. Og mange luer. Har stikket et par tepper i ull , og tenker å strikke et par til. Kan nesten ikke få nok tepper :p

Vi ønsker oss heldress, lue og hals i ett, ullsokker, jakke, votter og pledd.
Flere av hver i forskjellige størrelser så klart.
Har en del i familien som strikker, så håper på noen strikkaplagg denne gangen også!
Mariusdressen til guttungen ble veldig mye brukt!

Jeg synes både heldress og Cardigan/hentesett er supert. Kanskje rundt størrelse 6 mnd på dressen, så passer den på høsten/vinteren.

Her er noen av klærne vi har på ønskelista som svigermor og mammaen min skal få lov til å lage, vet ikke om vi får noe av det da men har sendt bilde av hva vi ønsker oss [emoji87]
Jeg kan ikke å strikke, eller kan men vlir så fort lei at jeg kommer aldri halvveis på noe før jeg gir opp [emoji23]

5bcf62fb5254319cf46fc824a72b6172.jpg

8a210f73a9f77961017054ce36e4053d.jpg
c9b1f74cc425c5b697c3de6244cab93a.jpg
166ec85e9713a1c2c01ed4224e9815cc.jpg

6c6f0b906154295683a120509a349b47.jpg
781d2fa5dd83094fffa9dfaadfd6f954.jpg
7041b1d58df6c8072a93a6223ce19647.jpg

Hvor er den øverste dressen fra [emoji7][emoji7][emoji7]

Takk for tips! :happy: Jeg startet faktisk på et teppe i går.. Så får vi se om jeg rekker å bli ferdig til september (!) - det går nemlig ikke særlig fort på de pinnene mine... :p
Det setter seg i fingrene etterhvert, så da går det mye raskere :)

Ett tips er forresten å høre på lydbøker eller podcaster når du strikker, gjør det mindre kjedelig, men om du plages og trenger å konsentrere deg veldig kan du bare sette på pause ;) Jeg har pløyd gjennom halve samlinga til biblioteket mens jeg har strikka diverse...

Det setter seg i fingrene etterhvert, så da går det mye raskere :)

Ett tips er forresten å høre på lydbøker eller podcaster når du strikker, gjør det mindre kjedelig, men om du plages og trenger å konsentrere deg veldig kan du bare sette på pause ;) Jeg har pløyd gjennom halve samlinga til biblioteket mens jeg har strikka diverse...

Hehe, ja vi får se... Når jeg først lærte å strikke begynte jeg på et teppe til det første tantebarnet (kun rettstrikk, så det ble vel til det man kaller et rilleteppe!?), men det ble ferdigstilt først 5 år etter at hun ble født (!) :rolleyes::hilarious: Får satse på at jeg har blitt litt kjappere med pinnene siden den gang.. :p

Ja, så lurt! ;) Hadde tenkt meg på biblioteket for å se om jeg fant noen strikkebøker med litt inspirasjon (til hva jeg kan ønske meg av de mer rutinerte strikke-damene), så da kan jeg jo låne meg noen lydbøker med det samme! :happy:

Jeg kommer til å strikke et lass med rompere tror jeg[emoji85] det er så fantastisk mange søte rompere, så det kommer vi nok til å ha nok av. Ellers er jo jakke med knapper, heldress til vinteren og lue/votter veldig praktisk og enkelt[emoji4]

Ja, rompere ser kjempekjekke ut - og veldig mange fine! :D Spørs om man bør ønske seg det..:happy: Jeg tror jeg fokuserer på det ekstremt enkle rilleteppet mitt i første omgang.. :rolleyes::p

Back
Topp