Legging

vichaa

Betatt av forumet
Sensommerbarna 2016
Hei dere.

Lurer på hvordan dere gjør det med legging og om dere har noen tips..

Her legges det i 1830-tiden. Da er hun stelt og mett (får foreløpig bare mm på kvelden pga fordøyelsesproblemer) og har vist tegn til trøtthet (gnir seg gjerne noen ganger i øynene) så da bærer de til sengen.

Vi synger kanskje litt til henne, koser mens vi holder henne og så legger vi henne ned og prater litt og sier god natt. Så går vi ut. Vi tar henne aldri opp igjen etter at hun er lagt ned. Så virker det som om hun våkner helt opp med ny energi. Hun babler/roper i godt humør, men også av kjedsomhet, gjerne 15-30 minutt, og så går det over i sutring og av og til grining. Før var vi ikke aktive med sutteklut, så fikk hun den på slutten når hun sutret/gråt, og så har vi gått over på å gi den til henne når vi legger henne med en gang. Hun tar ikke smokk i det hele tatt.

Vi går inn til henne flere ganger og prater/hvisker/synger for å roe henne når hun er sutrete, men det er liksom ingenting som roer henne. Hun er energisk, vifter med hendene etc. Til slutt klarer som regel pappa å roe henne ved å legge henne på siden, holde en hånd på ryggen hennes og kose med kluten hennes i ansiktet hennes mens han hvisker og då sovner hun. Klarer det noen ganger jeg også. Men dette er ikke en trend vi ønsker å følge - da blir hun avhengig av at noen er der til hun sovnet.

Hele leggingen tar 30-60 minutter hver kveld.. det er veldig slitsomt å høre på henne ligge å rope..

Har dere tips? Ser dere evt hva vi gjør feil og bør gjøre annerledes??

Hilsen litt fortvilte foreldre.. :/

Jeg lar ikke han grine. De er så små enda at den metoden liker jeg ikke. Jeg gir han trygghet ved å vise at jeg er der og løfter han opp og bysser litt så ligger jeg han ned igjen.. ligger han alltid ned når han er våken. Man må løpe litt inn og ut. Gjør som du føler og drit i alle meninger som ikke hørest riktig ut for ditt barn. Baby trenger trygghet og i allefall nå når baby er inne i en fase der seperasjons angst er tilstede. Følg magefølelsen. Ikke stress med å følge alt andre sier. Min mening i allefall. Jeg har 2 barn og dette har funket på de.

Ved legging så putter jeg han i senga og sier god natt og glad i deg, slår av nattlampa og går ut av rommet. Noen dager ligger han og lager lyder/er urolig en stund, men så lenge han ikke klager lar jeg han bare ligge. Hvis han klager går vi inn og gir han sutten, er han veldig urolig sitter vi på en stol vedsiden av senga og nynner litt nattasang til vi hører han roer seg. Prater ikke til han når vi går inn igjen, men bare lar han merke at vi er der :)

Vi bruker oppned metoden hvis han gråter; gråter han plukker vi han opp og trøster til han slutter og legger han da ned.

Dette fungerer for oss, men alle er jo forskjellige :)

Legger han når han viser tegn til å være trøtt, som regel rundt kl. 20. Først går vi runden innom storesøsken som vil si natta[emoji173]️
Han blir lagt i senga og pappa'n sier natta, så synger jeg og sier natta. Lukker døra etter meg. Som oftest går vi inn 1-2 ganger og gir han smokken(har babycam) så finner han søvnen selv:)
MEN noen ganger begynner han å gråte etter ett par min og hvis det ikke funker å gi han smokken da så blir han med opp litt til.... fryktelig uperfekt, i know:P Men han er så liten og blir så glad for å komme opp haha! Da holder han show i stua i 10-20 min så legger han seg og sovner;)
Jeg vet at jeg hadde tatt babyen opp hvis jeg var i din situasjon, men det er enkelt for meg å si... håper dere finner en løsning som funker for dere:)

Vi gir grøt en times tid før legging. Legger når han viser tegn til trett, mellom 20.30 og 22.00. Stelles og noen ganger bades/dusjes. Legger han i vår seng og ammer han i søvn..enkelt og greit :) Ligger med meg og pappan en annen plass. Lite bra, meeeeeeen dagens høydepunkt/kos/ro for både baby og mamma. Håper det varer lenge, uansett om hs maser på at amming i søvn ikke er bra :o

Sniker fra september :)
Synes ikke dere gjør noe som helst feil jeg. Hun er jo forsatt liten, så tror ikke dere skal tenke at hun blir avhengig av akkurat den rutinen resten av livet. Mine eldste er 6 år og jeg kan skrive under på at legging går veldig i perioder. Men 6 åringene får fremdels ikke sove før de får nuss, klem og at noen pakker dynen rundt seg.
Minstemann på 5 mnd legger seg ca 19.00. Tar ca 30-60 minutt her å. Masse vas, snur seg på magen, blir sint, må bable litt osv. Jeg ligger ved siden av han hele tiden, for meg er dette siste kosen før han legger seg <3

Her er det grøt/middag 1- 1 1/2 time før legging, Barne-TV 17:30, bad 18:10, inn på rommet i mørket hvor vi synger nattasang i fanget etterfulgt av flaske. Noen dager sovner hun til flasken, og andre ganger får hun flaske og så sutten. Pga refluks ligger hun/sitter hun oppreist i armene mine en god stund, enten sover hun, er våken eller sovner ila de minuttene. Også er det over i sengen. Hvis hun da er våken synger jeg nattasangen en gang til, hun får nuss i pannen og jeg går ut. Finner søvnen selv som regel. Finner hun ikke søvnen selv og begynner å ha "party" (som vi kaller det, Hehe), går jeg inn å bruker "opp ned" lignende metode. Holder henne i armene til hun nesten sovner, og legger henne ned i det hun er på vei inn i drømmeland. Samme gjør jeg om hun skulle gire seg opp i sutring. Hun får aldri gråte. Noen dager kan det også holde å bare ha en hånd på brystet hennes, eller hun har en finger å holde i. Alt kommer så veldig Ann på dagsformen, hva vi har gjort ila dagen og siste dupp. Vi tar henne aldri ut av soverommet, når hun er lagt for kvelden.

Alle barn er forskjellige , og noen trenger mer hjelp enn andre til å finne roen. Og noen dager er jo mer hektiske enn andre, og da er de jo gjerne mer urolig på kveld/ved legging har jeg erfart. Tenker at utviklingssprang, tenner osv også har mye å si..
og de merker fort på mor/far om de er stresset ved legging også tror jeg. Rolig pust og rolige aktiviteter før leggetid er alfa omega her. :-)

Anbefaler "sove uten gråt" boken for tips og råd for gode leggerutiner. Mitt råd er å kanskje ikke la henne gire seg opp med å ligge å bable/sutre/vifter energisk (det vi kaller "party") 15-30 minutter før dere aktivt går inn å hjelper henne finne roen? Da har hun allerede så høy puls som vil være vanskelig å roe.. (Ikke kritikk)

Synes ikke 30-60 Min var så ille jeg.. hørt om folk som bruker flere timer hver kveld.

Her klarer vi ikke å legge han og synge og gå ut. Han er fortsatt liten så stresser ikke med det! Jeg tar han med inn i senga mellom kl 18.30-19.30 og ammer han siste gang for kvelden der og da sovner han som oftest (av og til sovner jeg også ;) ). Flytter han over i vugga vedsiden av der jeg sover etterhvert. Våkner han pleier pappaen å gå inn og roe han ned. Det går som oftest greit, men vi av og til ha en ny ammerunde. Dette sier vi ingenting om til HS ;) Pupp skal de ha, men amming i søvn er visst fy fy....

Takk for mange svar. Her kommer et langt svar til alle tilbake, for den som orker å lese hvordan det har gått med oss.

Vi har holdt på i tre uker nå, uten å lykkes helt med metoden - altså: stell, mat og så nattasang og legging når hun viser tegn til tretthet. Hun ble veldig oppgiret når vi la henne og hun skulle sove, kunne holde på i en time..! Vi lot henne aldri gråte lenge. Begynte hun så gikk vi inn, men vi gikk også inn flere ganger før det.

Ringte HS på tirsdag og bad om hjelp. Hun var bestemt på sin metode, som gikk ut på å gjøre som vi gjør, men å gi "enda mindre service" og være konsekvent. Hun sa at en baby på 7mnd vet veldig godt hva hun vil og gjør, og at om hun roper og vi kommer hver gang så vet hun at det kommer til å skje hver gang hun roper. Så det vi skulle gjøre var at enten kunne vi sitte inne hos henne, med ryggen til men at hun så oss, uten å "yte service" før nødvendig, eller så skulle vi gå ut og gjøre det samme. Bare gå inn igjen når det ble "krise". Så egentlig på samme måte som vi begynte med, men så ble vi kanskje for snille..

Første kvelden vi prøvde for tre uker siden så synes jeg det var litt brutalt - å la henne gå over på å sutre og grine og så prøve å roe henne.. Når vi prøvde på nytt nå siden tirsdag har det gått mye bedre. Vi legger henne, hvisker godnatt osv, gir henne suttekluten sin og synger en spesifikk sang - slik forstår hun etter hvert rutinen, og går så ut. Har bare måttet gå inn en eller to ganger hver kveld før hun har sovnet fint selv - på under en halvtime! Da har hun bablet, ropt litt, kanskje begynt å sutre eller begynt å gråte litt (bare klaging/kjedsomhet) - da har vi gått inn og roet henne veldig greit med en hånd på ryggen, hvisket godnatt på nytt og gått fort ut igjen, og så har hun funnet søvnen fint selv. HALLELUJAH!

Skjønner at mange er uenig i denne metoden, men vi ønsker ikke at hun skal være avhengig av å bli bysset, matet eller koset med til søvn - vi føler vi gjør oss selv en tjeneste nå, enn å måtte få bort "uvanene" når hun er enda større og mer bestemt. Vi gjør ikke noe brutalt - det er menneskelig, og sterkt anbefalt av HS, og vi er der hele tiden. Hun hører oss og er trygg. Det er ikke noe som feiler henne, hun kjeder seg bare og vil ikke sove, men hun er trøtt og Må sove. Og hva er vel bedre enn at hun klarer å finne søvnen selv :)

Ved legging så putter jeg han i senga og sier god natt og glad i deg, slår av nattlampa og går ut av rommet. Noen dager ligger han og lager lyder/er urolig en stund, men så lenge han ikke klager lar jeg han bare ligge. Hvis han klager går vi inn og gir han sutten, er han veldig urolig sitter vi på en stol vedsiden av senga og nynner litt nattasang til vi hører han roer seg. Prater ikke til han når vi går inn igjen, men bare lar han merke at vi er der :)

Vi bruker oppned metoden hvis han gråter; gråter han plukker vi han opp og trøster til han slutter og legger han da ned.

Dette fungerer for oss, men alle er jo forskjellige :)

Endte opp med helt lik metode her i huset. Ryggen min "falt sammen" så byssing måtte kuttes ut.

Dette fungerer helt fint. Tar litt tid noen ganger men verdt det!
Samt. Mye mye bedre for mammaryggen!

Takk for mange svar. Her kommer et langt svar til alle tilbake, for den som orker å lese hvordan det har gått med oss.

Vi har holdt på i tre uker nå, uten å lykkes helt med metoden - altså: stell, mat og så nattasang og legging når hun viser tegn til tretthet. Hun ble veldig oppgiret når vi la henne og hun skulle sove, kunne holde på i en time..! Vi lot henne aldri gråte lenge. Begynte hun så gikk vi inn, men vi gikk også inn flere ganger før det.

Ringte HS på tirsdag og bad om hjelp. Hun var bestemt på sin metode, som gikk ut på å gjøre som vi gjør, men å gi "enda mindre service" og være konsekvent. Hun sa at en baby på 7mnd vet veldig godt hva hun vil og gjør, og at om hun roper og vi kommer hver gang så vet hun at det kommer til å skje hver gang hun roper. Så det vi skulle gjøre var at enten kunne vi sitte inne hos henne, med ryggen til men at hun så oss, uten å "yte service" før nødvendig, eller så skulle vi gå ut og gjøre det samme. Bare gå inn igjen når det ble "krise". Så egentlig på samme måte som vi begynte med, men så ble vi kanskje for snille..

Første kvelden vi prøvde for tre uker siden så synes jeg det var litt brutalt - å la henne gå over på å sutre og grine og så prøve å roe henne.. Når vi prøvde på nytt nå siden tirsdag har det gått mye bedre. Vi legger henne, hvisker godnatt osv, gir henne suttekluten sin og synger en spesifikk sang - slik forstår hun etter hvert rutinen, og går så ut. Har bare måttet gå inn en eller to ganger hver kveld før hun har sovnet fint selv - på under en halvtime! Da har hun bablet, ropt litt, kanskje begynt å sutre eller begynt å gråte litt (bare klaging/kjedsomhet) - da har vi gått inn og roet henne veldig greit med en hånd på ryggen, hvisket godnatt på nytt og gått fort ut igjen, og så har hun funnet søvnen fint selv. HALLELUJAH!

Skjønner at mange er uenig i denne metoden, men vi ønsker ikke at hun skal være avhengig av å bli bysset, matet eller koset med til søvn - vi føler vi gjør oss selv en tjeneste nå, enn å måtte få bort "uvanene" når hun er enda større og mer bestemt. Vi gjør ikke noe brutalt - det er menneskelig, og sterkt anbefalt av HS, og vi er der hele tiden. Hun hører oss og er trygg. Det er ikke noe som feiler henne, hun kjeder seg bare og vil ikke sove, men hun er trøtt og Må sove. Og hva er vel bedre enn at hun klarer å finne søvnen selv :)

Denne metoden er kjempegod. Jeg er glad for å høre at dere fikk der til!

Skuldrene senkes et par hakk når dette med søvn er løst. Og ikke minst så får mamma og pappa litt ekstra kvalitetstid sammen på kvelden!

Endte opp med helt lik metode her i huset. Ryggen min "falt sammen" så byssing måtte kuttes ut.

Dette fungerer helt fint. Tar litt tid noen ganger men verdt det!
Samt. Mye mye bedre for mammaryggen!
Ja, heldigvis går det ofte ganske fort. Har noen få unntakskvelder, men det er vel ikke så rart med disse små :) han har også sovet på eget rom nå en uke, det går så fint!

Denne metoden er kjempegod. Jeg er glad for å høre at dere fikk der til!

Skuldrene senkes et par hakk når dette med søvn er løst. Og ikke minst så får mamma og pappa litt ekstra kvalitetstid sammen på kvelden!

Absolutt. Hun sovner mellom 18-19 - det har hun gjort i mange måneder, og det er utrolig deilig å da få tid alene på kvelden, sammen med kjæresten min.
Hun står derimot opp tidlig da, siden hun legger seg tidlig, men sånn er det bare :)

Ja, heldigvis går det ofte ganske fort. Har noen få unntakskvelder, men det er vel ikke så rart med disse små :) han har også sovet på eget rom nå en uke, det går så fint!

Jeg tror også at man må "tåle" litt gråting/klaging fra mini for å komme i mål med denne metoden. En stol ved siden av sengen og en nattasang er prekært! [emoji5]

Absolutt. Hun sovner mellom 18-19 - det har hun gjort i mange måneder, og det er utrolig deilig å da få tid alene på kvelden, sammen med kjæresten min.
Hun står derimot opp tidlig da, siden hun legger seg tidlig, men sånn er det bare :)

Høres ut som at dere får dette til helt fint! Deilig når det fungerer![emoji5]

Jeg tror også at man må "tåle" litt gråting/klaging fra mini for å komme i mål med denne metoden. En stol ved siden av sengen og en nattasang er prekært! [emoji5]
Ja og noen kvelder trenger vi ikke inn igjen heller, roer seg av seg selv :)

Back
Topp