Naturnavn? Oldemor/far navn??

Ikke i bruk

Forumet er livet
Tidligere i år skrev vi om oldefarsnavn du godt kan velge nå, og mange fortalte også i tråden på forumet navnene på sine bestemødre og oldemødre. Navneforsker Ivar Utne har gruppert dem, og trukket ut de han har mest tro på framover. Kanskje finner du drømmenavnet til din datter her?

– Det er nok tryggere å finne et oldefarsnavn til babyen enn et oldemorsnavn. Sånn har det alltid vært. Guttenavn er mer tradisjonspreget og knyttet til oppkalling, mens det alltid har vært mer utskiftning for jentenavnene, og valgene er mer motepreget, sier Utne.

Navn inspirert fra naturen er i ferd med å bli populære nå. Utne trekker fram Svanhild som et godt forslag til de som vil velge et naturnavn som ikke er så mye brukt at det er i ferd med å bli utslitt.

– Myrthle er navnet på en plante. Det er også et navn som kom til Norge på 1800-tallet fra hjemvendte amerikafarere. Det kan godt brukes nå – enten med den skrivemåten eller mer norsk som Myrtel, sier Utne.

Les hele artikkelen her, kanskje du får noen navntips? Hvilke navn ville du selv valgt?

Hvis vi skulle valgt nå utifra den, lista hadde det blitt Signe eller Gudny. Ingen av barna har populære navn.

Gudny??? Det var spesielt, men er det jente eller guttenavn? Det klinger litt begge deler egentlig.
Jeg kjenner godt en som heter Gudny, så for meg er det helt vanlig. Det er hun som har skrevet manuset til Jul i Blåfjell blant annet

Her blir babyen oppkalt etter oldefaren sin, Johannes. Ikke så veldig uvanlig navn da.

Skulle jeg valgt blant disse ville det blitt Kari, Karla, Elin eller Marit.

Men mannen må være enig og det spørs om han hadde vært det [emoji6]
Barnet vårt har et helt vanlig navn, som ingen andre i barnehagen heter.

Navnene vi har valgt til barna er på vei til å bli populære igjen i Egypt, siste popularitets periode mener jeg er på begynnelsen av 1900 tallet så stemmer jo bra bare at det ikke er noen av navnene på lista og helt tilfeldig hvordan vi kom over de navnene siden jeg har hvert mest aktiv i å finne navn.

Prinsessen i magen vil få mellomnavn etter sin tipp tipp oldemor.

Vi hadde kun rene naturnavn på lista vår, og Myrtel var et av de jeg likte godt :) Men hvis det er spådd å bli et poppisnavn så mister jeg likegodt interessen :p

Back
Topp