Papaya i tropisk juice

Mamsi91

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Har skjønt man skal være forsiktig med papaya som gravid da det kan være abortfremkallende. Det er jo ikke noe jeg spiser til vanlig, men så at juicen jeg har drukket i det siste innholder papaya :o står jo ingenting på matportalen men kjente jeg ble litt stresset nå. Noen med erfaringer?

Woooot?! :eek: Har jeg aldri hørt om! Herlighet det er mye vi på passe på som gravide! :confused:

Har også lest at enzymet papain i papaya kan være abortfremkallende og skade foster, men tror det er enorme mengder er snakk om. Tror ikke det egentlig er veldig farlig at dere har drukket tropisk juice, men hadde nok kanskje holdt meg unna fra nå av. Hadde det vært vitenskapelig bevist, tenker jeg nok det hadde stått på matportalen. Men dette er nok litt sånn som med lavendel, at det heller ikke anbefales gravide pga en liten sjans for abortfare. Det er ikke direkte frarådet, men bedre føre var.

Heh, vi har jo prøvd i 6 år og endte opp med IVF, så jeg har bevisst styrt unna akkurat de tingene som ikke er påvist farlige, men som kan påvirke graviditet, fertilitet og abort. Er nok litt i overkant forsiktig.

Ja. Jeg holder meg unna nå, er selv litt hysterisk og vil ikke ta noen sjanser. Men når det ikke står på matportalen kan jeg aldri tenke meg det egentlig er så farlig. Alt med måte :) blir jo samme som lakris. Har jo aldri vært frarådet før nå, og mange gravide blir nok unødvendig bekymret når det kommer frem i media nå..

Jeg ville ikke vært bekymret, hvis du ikke spiser store mengder fersk papaya i tillegg? :rolleyes:
Tror du kan drikke juice med god samvittighet :D

Ja. Jeg holder meg unna nå, er selv litt hysterisk og vil ikke ta noen sjanser. Men når det ikke står på matportalen kan jeg aldri tenke meg det egentlig er så farlig. Alt med måte :) blir jo samme som lakris. Har jo aldri vært frarådet før nå, og mange gravide blir nok unødvendig bekymret når det kommer frem i media nå..
Ja, tenker det samme, greit å holde seg unna for å ikke ta unødvendige risikoer, det er jo tross alt bare noen mnd. Men om man skulle få i seg slike ting, så tenker jeg det ikke er egentlig så veldig farlig siden det ikke er frarådet. Blir jo veldig subjektivt om man ser på det som en risiko selv eller ikke, og isåfall om man er villig til å ta den selv om den er minimal :)

Må man ikke holde seg unna veldig mye hvis man skal ta alle forhåndsregler? Det er jo mye ulumske kjemikalier i såpe, sjampo, sminke og deodorant f.eks. Slutter dere med det også? Eller bytter merke?

Tenker det viktigste blir å ha et sunt og variert kosthold. Forholder meg til rådene på matportalen og spiser ellers så normalt som jeg får til i en hektisk hverdag ☺ Men, kommer selvfølgelig ikke til å spise kjempestore mengder lakris feks når jeg vet det ikke er bra for babyen.

Må man ikke holde seg unna veldig mye hvis man skal ta alle forhåndsregler? Det er jo mye ulumske kjemikalier i såpe, sjampo, sminke og deodorant f.eks. Slutter dere med det også? Eller bytter merke?
Har holdt meg unna parabener, spesielt i prøveperiodene da de kan være hormonforstyrrende. Har heller ikke rørt ibux feks de siste årene da det er stoffer der som kan forskyve eller forhindre eggløsning. I vårt tilfelle så har vi vært veldig obs på hva som kan forårsake infertilitet, og når vi har vært gjennom selve forsøket har vi også unngått det som kunne ha "ødelagt" for oss. Etter at jeg ble gravid og, har jeg heller ikke spist det som kan utgjøre en risiko for abort eller fosterskader. Jeg skal greie å holde meg unna de 9 mnd for vårt lille mirakel. Det er nok ikke rett for alle, men det er det for meg.

Back
Topp