Foreldrepenger

Bkno5118182

Flørter med forumet
Hei,
beregner nav foreldrepengene kun ut ifra inntektsopplysningsskjema som arb giver sender inn, eller ser de på siste utbetalingen før perm start også, og tar et gj snitt av dette?
For dere som vet!
Chatten til nav har nettopp stengt, så skal dobbeltsjekke i morra :-)

I følge min arbeidsgiver skal jeg få utbetalt akkurat det samme hver måned jeg er i permisjon som jeg får nå før jeg går ut. Jeg har fast lønn. Så jeg skal ikke merke noen forskjell på lønnsslippen fra februar 2017 til oktober 2017, eksempelvis.

Jeg har også fast lønn, så det er dette arbeidsgiveren skal vise i inntektsopplysningsskjema. Faste tillegg osv. kommer ikke med.

Har man varierende inntekt, så er det vel gjennomsnittet som er grunlaget. Husker ikke for hvilken periode. Hvis man er tilkallingsvikar, f.eks.

Hmm. Har 100% stilling, men det går på timer. Hadde 80% Jan og feb, men fra mars skal jeg ha 100%. Så er litt spent på om de går ut ifra 100%, eller om de ser på det som var tjent pr Jan og feb også..

Hmm. Har 100% stilling, men det går på timer. Hadde 80% Jan og feb, men fra mars skal jeg ha 100%. Så er litt spent på om de går ut ifra 100%, eller om de ser på det som var tjent pr Jan og feb også..
Skjønner. Da vet jeg ikke. Har du en lønnsansvarlig på jobben din som du kan spørre? Jeg har fått mye hjelp fra vår lønnsansvarlig

Skjønner. Da vet jeg ikke. Har du en lønnsansvarlig på jobben din som du kan spørre? Jeg har fått mye hjelp fra vår lønnsansvarlig
Nei, har ikke det gitt.
Får nesten bare vente å se. Utifra infoen nav har gitt meg, så har vi valgt 80% dekningsgrad, siden de sa de skulle gå ut ifra min 100% stilling fra mars når jeg går ut i permisjon. Så det blir kanskje litt vanskelig pengemessig hvis de plutselig velger å gå vekk fra det. Hehe

Nei, har ikke det gitt.
Får nesten bare vente å se. Utifra infoen nav har gitt meg, så har vi valgt 80% dekningsgrad, siden de sa de skulle gå ut ifra min 100% stilling fra mars når jeg går ut i permisjon. Så det blir kanskje litt vanskelig pengemessig hvis de plutselig velger å gå vekk fra det. Hehe
Det skjønner jeg! Håper det ordner seg! Ring nav i morgen og spør dem. Jeg har ringt flere ganger og fått gode svar!

Siden du går i permisjon etter stillingsøkning i mars, så er det jo den inntekten foreldrepenger skal kompensere. Da er det 100% lønn som er beregningsgrunnlaget. Alternativt kunne du vente med å søke foreldrepengene til det er mars. Da hadde du ikke hatt denne problemstillingen :)

Siden du går i permisjon etter stillingsøkning i mars, så er det jo den inntekten foreldrepenger skal kompensere. Da er det 100% lønn som er beregningsgrunnlaget. Alternativt kunne du vente med å søke foreldrepengene til det er mars. Da hadde du ikke hatt denne problemstillingen :)
Går ut i april, så mars blir den "fulle" mnd med 100% hele mnd. Når vi søkte så skulle vi sette inn som om vi søkte på permisjonstidspunktet, så håper og tror det ikke blir noen forandringer når de skal behandle søknaden :)

Går ut i april, så mars blir den "fulle" mnd med 100% hele mnd. Når vi søkte så skulle vi sette inn som om vi søkte på permisjonstidspunktet, så håper og tror det ikke blir noen forandringer når de skal behandle søknaden :)
I got it.
Som det er her, så fikk jeg beskjed fra NAV om å ettersende inntektsopplysninger fra arbeidsgiveren innen 14 dager etter søknaden for å ikke få avslag. Tok kontakt med kommunen og de sa deres praksis er å sende papirene når permisjonen min starter. Så dette passer vel ikke med NAV sine ønsker. Hvis det er samme praksis på din arbeidsplass, så får du også de nye riktige tallene i papirene. Tror ikke det skal være noe problem.

Nav regner ut brutto inntekt og fordeler det på antall arbeidsdager pr måned. Så du får mindre den månedene som har mindre dager osv.

Husk at du også har krav på lovbestemt ferie som er 4 uker + 1 dag. Vips så var permisjonen din litt lenger :) (Da får du feriepenger av arb.giver og ikke permisjonspenger av nav den mnd såklart)

(Skal du ta ut lovbestemt ferie må du søke om dette såklart når du søker om permisjon, evnt sende en søknad i ettertid - min. en dag før ferien skal tas ut)

Nav regner ut brutto inntekt og fordeler det på antall arbeidsdager pr måned. Så du får mindre den månedene som har mindre dager osv.

Husk at du også har krav på lovbestemt ferie som er 4 uker + 1 dag. Vips så var permisjonen din litt lenger :) (Da får du feriepenger av arb.giver og ikke permisjonspenger av nav den mnd såklart)
Ferie er heldigvis søkt, så det har jeg fått lagt inn :-) :-) takk for tips uansett :-)

Back
Topp