Jordmor eller fastlegen

Fjj91

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Påskekyllingene 2020
Hei!:) Er 6+6 idag og venter 1. Tenker det er på tide å bestille time hos legen snart.
Er det noen som vet om det går an å ringe direkte til jordmor og kun gå til henne? Eller må man til begge?
Har tenkt en stund på å bytte fastlege, men har ikke fått gjort det enda derfor jeg spør.

Hei!:) Er 6+6 idag og venter 1. Tenker det er på tide å bestille time hos legen snart.
Er det noen som vet om det går an å ringe direkte til jordmor og kun gå til henne? Eller må man til begge?
Har tenkt en stund på å bytte fastlege, men har ikke fått gjort det enda derfor jeg spør.

Du velger selv :)
Jeg skulle gå til jordmor, siden jeg ikke har noe forhold til fastlegen.

Jeg skal gå ca annenhver. Jeg leste en plass at den første timen er greit å ha hos fastlege.

Jeg trenger oppfølging med blodprøver, så da må man vel til legen? Håper å kunne ta en del kontroller hos JM, da det er nærmere hjemme (har beholdt fastlege i nabobyen etter at vi flyttet).

Tar i alle fall første time hos legen, så får han bestemme litt videre :)

Jeg tar første hos lege og tenker ta annenhver muligens

Med førstemann gikk jeg bare til legen, men siden jeg ikke liker legen min så godt så tar jeg første kontroll der og hos jordmor resten om jeg er heldig nok til å få time hos henne

Jeg ville tatt første hos lege, pga blodprøver som skal taes, så jordmor etterpå. :) og finne ut hvem du liker best å gå til. Jeg har likt best jordmor, så har alltid kun hatt 1 hos lege og resten hos henne. Event høre med jordmor først ang de blodprøvene om hun kan henvise?

Tusen takk for så mange fine svar :)
Da prøver jeg å ringe henne å se hva hun sier. Kanskje det evt blir en legetime først:thumleft

Her er det hos jordmor de helst vil me skal gå, ein til to kontroller hos lege. Jordmor sender henvisning til blodprøver og får resultatet. Det er mye info og spørsmål første timen og der kan jordmor svare bedre enn lege. Lykke til [emoji4]

Jeg gikk til lege og jm annenhver gang sist, tipper det blir sånn nå også. Jeg liker legen min [emoji4] Han er en snåling, men han har tid til pasientene (så det lønner seg å ha time tidlig på dagen). Jeg trengte lege ift sykemelding etterhvert sist, håper jeg slipper det nå, bedre arbeidsgiver. Jordmor bidrar fint med mange andre ting som å snakke og kunne mer om baby og amming og alt. Hun jm jeg hadde sist var utrolig opptatt av kosthold, nesten sånn at det ble litt mye. Både ift hva du spiste av usunt og av det du ikke skal og om du vasket grønnsakene osv. Ja, jeg hørte henne på første kontroll liksom... Jeg skjønner at det er viktig, men ikke nødvendig å bruke mye tid på hver gang (med mindre den gravide sier hun spiser sjokolade og rått kjøtt til middag for å sette det på spissen). Lurer på om det er hun samme som er her. Hm. Lurer på å bestille jm-time til ca uke 14. Så jeg rekker en gang før oul. Oi, dette ble langt av ingen grunn egentlig.

Takk for svar :happy: da har jeg fått time om drøye 2 uker til :) jeg trengte ikke legetime først sa hun, så da drøyer jeg det litt å hører hva hun anbefaler videre.

Den første timen er nok grei å ta hos fastlege for å ta litt blodprøver [emoji4] jeg gikk annenhver gang slik at de hadde kontroll på blodsukker og blodprosent [emoji4]

Tusen takk for så mange fine svar :)
Da prøver jeg å ringe henne å se hva hun sier. Kanskje det evt blir en legetime først:thumleft

Spør om hun kan rekvirere blodprøver. :)
Da trenger du strengt tatt ikke gå til lege, de gjør jo akkurat det samme.

Edit; fint at jeg ikke så du hadde fått time, hehe!

Last edited by a moderator:
Spør om hun kan rekvirere blodprøver. :)
Da trenger du strengt tatt ikke gå til lege, de gjør jo akkurat det samme.

Edit; fint at jeg ikke så du hadde fått time, hehe!
Skal huske å spørre om det, takk for tips! Hadde vært veldig greit å bare gått dit, vanskelig å forklare det med fastlegen. Hun er hyggelig hun også, bare ikke helt kjemi kanskje :p pluss at man alltid må vente så utrolig lenge. Har tenkt lenge på å bytte, så :rolleyes:

Skal huske å spørre om det, takk for tips! Hadde vært veldig greit å bare gått dit, vanskelig å forklare det med fastlegen. Hun er hyggelig hun også, bare ikke helt kjemi kanskje :p pluss at man alltid må vente så utrolig lenge. Har tenkt lenge på å bytte, så :rolleyes:

Om hun kan gjøre det, og du ikke har noen ting som tilsier at du må ha lege i bildet, kan du jo bare gå til jordmor om hun er enig i det :) Jordmødre henviser til OUL også, men om du skal ha offentlig TUL må du kanskje til lege.

De andre gangene jeg har gått gravid har jeg gått til begge :) Jordmor for svangerskapsrelaterte ting, lege i forhold til sykemeldinger og oppfølging i forhold til tilrettelegging på jobb :)
Legen min er supertrivelig, men han har også vært glad for at jeg har gått til jordmor, fordi han føler hun kan gi en bedre og bredere oppfølging nettopp fordi hun er spesialisert på området. Og det merkes :D Hos legen er det mer klinisk, hos jordmor er det på en måte koseligere :p

Hvis min spire overlever så håper jeg å kun forholde meg til lege og sykehus. Sykehuset følger svangerskapet tett.

Gikk til begge sist, annenhver. Jordmor hadde mer tid, men fastlegen har åpent utenom arbeidstid, slik at jeg slapp å være så mye borte fra jobb. Hadde litt ekstra kontroller og oppfølging

Back
Topp