Hvor mye fast føde får deres barn?

Bkno4524082

Blir kjent med forumet
Min lille superhelt får grøt av 1.5 dl til lunch, samt frukt og morsmelk. På kvelden får han moset kjøtt med hjemmelaget buljong( kraft) som blir bladet med div grønnsaker. Pluss frukt. Tipper det er ca 50 gr kjøtt med fett og ca 100 ml buljong og potet osv i kveldsen. Resten er morsmelk. Han er 5.5 måneder nå.

Frøkna her er ikke særlig glad i mat enda, har lagd opp en del middager til henne nå, men er så lite vits i å ta de opp når jeg vet hun tar kanskje bare to teskjeer av det. Hun har dog vært syk og er det fortsatt, så får i seg bittelitt grøt, og ellers litt frukt å sutte på. Men det går jammen tregt der, så her går det mest i melk fortsatt.

Så mange skjeer grøt som mulig (totalt 2-3) på kvelden. Diverse veldig små smaksprøver ellers. Regner med det løsner etterhvert...Vil helst bare ha mm

En halv-en posjon grøt på morgen, litt fruktmos/smoothie ila dagen, og et hjemmelaget glass med grønnsaksmos(som nå også skal begynne å inneholde kjøtt) på kveldstid (100-120g) :-)

Og selvfølgelig mme.

Last edited:
Har ca 5måltider om dagen, noen ganger seks om han våkner på natten.
Evt nattmåltid: 150ml mme
6-7: 180ml mme
10-11: 120ml mme og grøt av 100ml vann pluss litt sviskemos
14: 150ml mme og litt smoothie eller grønnsaksmos
17-18: 120ml mme og grøt av 100ml vann pluss litt sviskemos
23: 180ml mme

En porsjon Nestle risgrøt med banan på kvelden. Resten av døgnet kun mm..6 mnd.

Smoothier er det eneste hun får foreløpig, grøt blir hun bare dårlig av :p tenker jeg skal prøve mat imorgen når hun blir 6mnd :happy::happy:

Min lille superhelt får grøt av 1.5 dl til lunch, samt frukt og morsmelk. På kvelden får han moset kjøtt med hjemmelaget buljong( kraft) som blir bladet med div grønnsaker. Pluss frukt. Tipper det er ca 50 gr kjøtt med fett og ca 100 ml buljong og potet osv i kveldsen. Resten er morsmelk. Han er 5.5 måneder nå.
Hva slags kjøtt bruker du?:)

Smoothier er det eneste hun får foreløpig, grøt blir hun bare dårlig av :p tenker jeg skal prøve mat imorgen når hun blir 6mnd :happy::happy:

Min blir også 6mnd i morgen [emoji173] - og hun skal få vaksine :-( Dårlig dag...

Hvordan forbereder du kjøttet og hvilket kjøtt bruker du?

Oi du har kommet langt på maten! Kult! Her får han fortsatt kun 3ss grøt (tørr ) som jeg blander med mm. En time før legging. Bittesmå smaksprøver av diverse frukt og grønt. Han mettes fortsatt godt av morsmelk så vil kose meg med det litt lenger.

Hvordan forbereder du kjøttet og hvilket kjøtt bruker du?
Kjøttet kokes. Baby skal ikke ha stekt mat. Karbonadedeig koker du i 40 minutter. Fisk og kyllingfileter kokes noe kortere. Torsk og laks er god fisk for babyer. Men bare husk å kjøpe de som ikke er saltet :)

1 porsjon grøt kl 10, 1/2 middagsglass mellom 14-15 og 1 porsjon grøt og litt fruktpuré kl 18. Smaker i tillegg på vår middag mellom 16-17. Drikker 3 flasker med mme i løpet av dagen og ellers rikelig med vann.

Vaksine på 6 mnd kontroll??? Er du sikker ?
Mi å skal ta vaksine på 6 mnd.
Etter 1.februar i år, er det kommet Hepatitt B inni den trippelvaksinen (i vaksinasjons programmet). Men siden lille har fått 1 stk uten den, og fikk 1 med den på 5 mnd kontrollen, må ho ta 1 stk til (bare hepatitt B vaksine, 1 stikk) på 6 mnd kontrollen. Også er det da trippelvaksinen igjen ved 12 mnd alder.

Jeg er så dårlig på å forklare, men håper du skjønte det :)

Mi å skal ta vaksine på 6 mnd.
Etter 1.februar i år, er det kommet Hepatitt B inni den trippelvaksinen (i vaksinasjons programmet). Men siden lille har fått 1 stk uten den, og fikk 1 med den på 5 mnd kontrollen, må ho ta 1 stk til (bare hepatitt B vaksine, 1 stikk) på 6 mnd kontrollen. Også er det da trippelvaksinen igjen ved 12 mnd alder.

Jeg er så dårlig på å forklare, men håper du skjønte det :)

Jøss, det var ikke jeg klar overo_O

Jøss, det var ikke jeg klar overo_O
Ikke jeg heller.. men helsesøstra sa det når vi var å tok den 5 mnd vaksinen. Er jo selvfølgelig frivillig om man tar den Hepatitt B vaksinen på 6 mnd (for å få full beskyttelse), men er det anbefalt, så følger jeg vaksinasjonsprigrammet :)
Men vet ikke hvordan det blir for dei som allerede har tatt 2 trippelvaksine uten den Hepatitt B inni da. Om dei får tilbudet uansett å ta Hepatitt B i 2 doser istedenfor?

Vi har "de vanlige" vaksinene på 3 og 5 mnd, og fikk beskjed om at det ikke er noen på 6 mnd.

Angående mat; svært lite enda dessverre, blir 6 mnd på søndag. Hun ammer MYE om natta så skulle gjerne fått i henne mer. Men hun liker nesten ingenting, og virker å reagere på melkeprodukter så driver å prøver melkefri grøt. Og den smaker enten ingenting (Holle økologisk ) eller bolledeig (Sinlac) og hun liker ingen av de. Har prøvd alle slags kombinasjoner av å blande de sammen eller blande inn frukt men ingen suksess enda :(

Min første likte så godt som absolutt alt fra første smak og ble aldri dårlig av noe så det er uvant med en matnekter og mulig allergiker...

Back
Topp