rhesus minus

Smiley77

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2017
er det flere som skal på sykehuset nærmeste tiden for sprøyte pga at de er rhesus minus? Fikk beskjed om at det er noe nytt. Før fikk man sprøyte etter fødselen. Nå ble den tatt på forhånd?

Er barnet i magen rhesus positivt får du sprøyte i uke 28, blodprøver blir tatt uke 24.
Tok denne idag hos jordmor, er ny prosedyre etter 1 sep.16 mener jeg. For å forhindre at du danner antistoffer:) får den samme etter fødselen også:) den får du nok uavhengig hvilken blodtype barnet har.

Jeg var og fikk sprøyte i dag :) Er helt nye retningslinjer hvor de sjekker fosterets blodtype gjennom ditt blod. Ganske high tech ;) Sist sjekket de kun antistoffer mens jeg var gravid også fikk jeg sprøyte først etter fødselen. Det gjorde ikke vondt å få sprøyta, men har vært kjempeøm i skinka i hele dag!

Jeg er også rhesus negativ, men har ikke fått noe utslag på blodprøven i uke 24. Men jeg troooor samboeren min også er rhesus negativ, kan fosteret da være positiv? (Gitt at det er han som er faren da - det er ingen tvil ang det spm, altså :D :D :D )

Var og tok prøve hos legen for to uker siden, så skal tilbake om to uke og evt får sprøyte da.

Jeg er også rhesus negativ, men har ikke fått noe utslag på blodprøven i uke 24. Men jeg troooor samboeren min også er rhesus negativ, kan fosteret da være positiv? (Gitt at det er han som er faren da - det er ingen tvil ang det spm, altså :D :D :D )

Rhesus negativ er ressesivt (ikke dominant), så dersom både du og barnefar har det så vil du ikke utvikle antistoffer. Barnet vil med andre ord ikke være positivt. En person med rhesus negativ har alltid det ressesive genparet (rr), og dersom både mor og far er det, så vil også fosteret være det.

Både mannen min og jeg har A-, og sønnen vår fikk dermed samme blodtype ettersom det er ressesivt :)

jeg var inne og tok blodprøve i uke 24. Er det denne som gjør at jeg er blitt innkalt igjen? Eller er det det jeg skal inn å sjekke nå kanskje?

Jeg var og fikk sprøyte i dag :) Er helt nye retningslinjer hvor de sjekker fosterets blodtype gjennom ditt blod. Ganske high tech ;) Sist sjekket de kun antistoffer mens jeg var gravid også fikk jeg sprøyte først etter fødselen. Det gjorde ikke vondt å få sprøyta, men har vært kjempeøm i skinka i hele dag!

Sånn er det fortsatt her i Sverige. Ligger litt etter de da :P

Jeg har ikke fått tatt blodprøve i uke 24 :/ var og tok glukosebel.test, men legen sa ingenting om blodprøven ifm at jeg er rhesus negativ. Bør jeg ringe og gi beskjed?:)

Rhesus negativ er ressesivt (ikke dominant), så dersom både du og barnefar har det så vil du ikke utvikle antistoffer. Barnet vil med andre ord ikke være positivt. En person med rhesus negativ har alltid det ressesive genparet (rr), og dersom både mor og far er det, så vil også fosteret være det.

Både mannen min og jeg har A-, og sønnen vår fikk dermed samme blodtype ettersom det er ressesivt :)

Takk for svar! Det var det jeg trodde:) Da blir det nok ingen antistoffer her ;) så lenge den blodtypingen fra Forsvaret stemmer da, var der det stod at han var A-, han også.. Tror ikke det er noe han går rundt og husker på :p

Rhd-typing av fosteret og evt. profylakse for å forhindre dannelse av antistoffer er ny prosedyre i Norge fra 2016. Men dette har blitt gjort i andre land i lang tid så det er ikke noe farlig :)
Jeg er RhD- og utviklet antistoffer til tross for profylakse behandling (kun 2% sjanse for at dette kan skje) Jeg får bare Rhd positive barn fordi far er RR.
Jeg vil så gjerne anbefale alle å takke ja til den sprøyten! Det er ikke et ålreit problem å ha i svangerskapet....

Takk for svar! Det var det jeg trodde:) Da blir det nok ingen antistoffer her ;) så lenge den blodtypingen fra Forsvaret stemmer da, var der det stod at han var A-, han også.. Tror ikke det er noe han går rundt og husker på :p

Samme her; her fant også mannen ut av blodtypen ved å se på "dogtagen" fra Forsvaret. Det er nok rimelig pålitelig, ja, så da har du ikke dannet antistoffer:)

Last edited:
Er også Rh minus. Men siden det er ny prosedyre med blodprøve og sprøyte i uke 28, er det litt rot rundt det. Var ikke helt bestemt hvem som skulle ta kostnaden med den ekstra sprøyten i uke 28. Må til sykehuset og ta den da eventuelt. For ringte på legekontoret om de hadde kommet i gang med denne nye rutinen, men det hadde de ikke sa de.. Men så snakket jeg med jordmor og da sa hun at jeg måtte på sykehuset jeg skulle føde å fikse det. Så mye frem og tilbake så jeg orker ikke bruke mer energi på det.

brevet dukket opp i posten her hin dagen. Jeg er minus og babyen er pluss. så her blir det sprøyte i neste uke på sykehuset.

Er også Rh minus. Men siden det er ny prosedyre med blodprøve og sprøyte i uke 28, er det litt rot rundt det. Var ikke helt bestemt hvem som skulle ta kostnaden med den ekstra sprøyten i uke 28. Må til sykehuset og ta den da eventuelt. For ringte på legekontoret om de hadde kommet i gang med denne nye rutinen, men det hadde de ikke sa de.. Men så snakket jeg med jordmor og da sa hun at jeg måtte på sykehuset jeg skulle føde å fikse det. Så mye frem og tilbake så jeg orker ikke bruke mer energi på det.
Ja, her sa fastlegen at de ikke har startet å hi sprøyte hodet dem enda så måtte på sykehuset. Men jeg jobber på sykehuset så var kort vei for meg å gå heldigvis.

Hei! Nysgjerrig sniker fra Juni her.. :P
Hva skjer om du utvikler antistoffer eller ikke får den sprøyta dere snakker om? Kan ingenting om dette med forskjellige blodtyper, annet enn at jeg har en "vanlig" type selv :)

Hei! Nysgjerrig sniker fra Juni her.. :p
Hva skjer om du utvikler antistoffer eller ikke får den sprøyta dere snakker om? Kan ingenting om dette med forskjellige blodtyper, annet enn at jeg har en "vanlig" type selv :)
Barnet står i fare for å utvikle hemolytisk sykdom og i verste fall dø.

Hei! Nysgjerrig sniker fra Juni her.. :p

Det trenger ikke nødvendigvis å skade det barnet man bærer på. Om det f.eks skjer under fødselen. Men man kan få problem med å bli gravid senere fordi kroppen da kan støte fra seg fosteret om det er pluss pga at antistoffer er tilstede. Men det er liten sjans for å utvikle antistoffer. Skjer om fosterets Rh positive blod kommer i kontakt med morens. Dette kan skje ved morkakeblødning, fødsel eller abort.

Back
Topp