Tanker om vektoppgang i sv.skap

stjernebarn

Forelsket i forumet
Hva tenker dere om å legge på dere under svangerskapet? Noen som er redde for å legge på seg?
Det har vært så innmari mye fokus på kropp og vekt under svangerskapet den siste tiden, at jeg blir nysgjerrig på deres meninger og tanker rundt dette.

Med første la jeg på meg rundt 15kg og var aktiv hele svangerskapet, mens med nr 2 la jeg på meg 26kg og lå for det meste på sofaen. Begge gangene var kiloene pluss enda litt bortevekk ila noen mnd (ikke topptrent osv [emoji28] men kilomessig).

Gikk opp 10 kg sist og håper på noe sånt nå også. Forhåpentligvis ikke mer. Men får bare se :) Håper bare på et friskt barn jeg, og syns ukene sneeeegler seg avgårde..

Jeg skal legge på meg det som er anbefalt. Det eneste jeg bryr meg om er at babyen skal ha det bra, og få et godt utgangspunkt. Jeg skal overhode ikke tenke på "å se fit og fin" ut, men jeg skal følge anbefalingene i forhold til fysisk aktivitet. Målet er å få til 2 gåturer i uka + litt styrketrening. Synes det er helt vilt at folk bryr seg så mye om utseende sitt. Veldig trist :-(

Går hver dag som jeg gjorde i første svangerskap :) 30 minutter minimum. Ellers spiser jeg som regel sunt til vanlig, sett bort fra en dag i uken hvor vi koser oss litt ekstra. Startvekt med første var 58 kg og endte på 74 kg tror jeg [emoji14] 16 kg la jeg på meg da :) denne gang startet jeg litt undervektig på 51 kg, så er spent [emoji14] bryr meg ikke om vektoppgang, for vekt har jeg generelt et stort problem med fra før av, så er bare glad at jeg skal legge på meg litt nå. Kanskje puppene får litt av vekten denne gang :D hihi

Jeg gleder meg til å få en stor og struttende mage [emoji173] å håper at jeg kan legge på meg minst mulig på resten av kroppen. Men det kommer vel an på hvordan formen blir etterhvert [emoji1]

Første svangerskap gikk jeg kanskje opp litt mer enn jeg hadde trengt men ikke så voldsomt mye. Andre gang gikk jeg opp ganske mye, og var på 10 kg for mye lenge. Jeg fikk litt komplekser med meg selv (har slitt tidligere med litt forskjellig). Den gangen var jeg i dårligere form enn første, og ble mer stillesittende.

Denne gangen har jeg et bedre grunnlag, da jeg har trenet fast i ca. et år og har en god vane inne der (pilates 1-3 ganger i uka). Jeg går også tur med hunden i 30-60 minutter hver kveld. Jeg kommer ikke til å stresse med vekta i svangerskapet, men jeg har et håp om å klare å ikke legge på meg for mye, da vi skal gifte oss neste sensommer, og jeg har INGEN planer om å slanke meg så det går utover ammingen (dersom vi får til det denne gangen også).

Så lenge det ikke blir usunt mye går det fint. Forrige startpunkt var 97, enda opp på 107. Når han var ute var jeg nede på 92 etter noen uker pga hks og lite matlyst. Denne gangen er startpunkt på 84, så føler jeg har litt å gå på nå :)

Jeg har innstilt meg på at jeg må nok gå opp det som er normalt, men er så redd for det som henger igjen etter fødsel :(
Jeg har gått ned 20+kg tidligre siden jeg har vært overvektig, og legger da fortere på meg enn hva jeg normalt ville gjort. Jeg er ikke syltynn nå, og har litt ekstra som bare ikke vil bort med et normalt kosthold. Så det kommer nok til å være et stort fokus for meg :)

Jeg er midt i vektnedgang. Har nettopp gått ned 30kg og sliter veldig med å spise normalt iforhold til kalorier om jeg nå "skeier" ut. Men likevel så har jeg ikke noe problem med at jeg vet at jeg kommer til å gå opp i vekt, jeg bare håper jeg klarer å begrense meg til en vektoppgang jeg er fornøyd med og babyen er fornøyd med.

Planen er å fortsette trening med kurset jeg går på. Varer frem til september i år. Så får vi se hvor lenge kroppen holder sånn at jeg får trent styrke og spinning 3-4 ggr i uken. Har også hunder jeg går tur med annenhver kveld(mannen tar de de andre dagebe)

Gikk opp 17 kg med første og var overvektig fra før av. Men var mye dårlig med nr 1 så ble mye uro sitting. Med nr 2 var jeg gått ned i vekt og var normalvektig, spiste sunt og la på med 7 kg. Får se hva som skjer nå. Ingen planer om slanking nei, skal spise sunt og trene/gå turer så lenge kroppen vil :) viktigeste er å gi babyen det den trenger i magen ❤

Gikk opp 12kg sist, og håper jeg går opp mindre nå. Eller i hvert fall ikke mye mer. Det er fordi jeg har litt ekstra fra før. Men kommer det mengder vann er det lite å gjøre. Tre mnd med amming og trilleturer sist uten fokus på å gå ned førte tilbake til utgangspunktet, så jeg stresser ikke med det. Men jeg håper jeg klarer å være litt mer aktiv denne gangen. Sist brukte en time på å gå en km (med innlagt pause på en benk) mot slutten pga bekkenløsning fra helvete, men ut "måtte" jeg. Har litt bedre treningsgrunnlag nå, og har allerede startet med bekkenøvelser.

Spiser sunt og trener. Gikk opp 10 kg i mine tidligare svangerskap. Er ikkje redd for å legga på meg, men å føle meg vell:)

Så fantastiske svar! Ble varm i hjertet av å lese alle disse gode svarene. Ingen tvil om at alle her har fokus på at den lille skal ha det godt. [emoji175][emoji4]

Har en helt gjennomsnittlig kropp. Slank men ikke kjempeatletisk. La på meg helt gjennomsnittlig sist, alt la seg egentlig på magen og forsvant fort.. så er ikke bekymret for vektoppgang. Regner med det blir likt denne gangen ;)

Jeg er nok litt bekymret, men med grunnlag i at jeg er ganske stor fra før. Har en BMI over 35 og var på vei ned i vekt da vi nå fikk positiv test. Men, jeg tenker diskutere dett med lege og jordmor for hvordan ha kosthold videre i svangerskapet. Prøve å legge på meg i nedre sjikt av det som er anbefalt oghagodt fokus på sunn og næringsrik mat og mye bevegelse.

Jeg er nok litt bekymret, men med grunnlag i at jeg er ganske stor fra før. Har en BMI over 35 og var på vei ned i vekt da vi nå fikk positiv test. Men, jeg tenker diskutere dett med lege og jordmor for hvordan ha kosthold videre i svangerskapet. Prøve å legge på meg i nedre sjikt av det som er anbefalt oghagodt fokus på sunn og næringsrik mat og mye bevegelse.
Skal ikke se bort i fra at du går ned i vekt i svangerskapet istedet da :) sunt og godt kosthold og litt mosjon

Skal ikke se bort i fra at du går ned i vekt i svangerskapet istedet da :) sunt og godt kosthold og litt mosjon

Der kan jo være, men er jo usikker på om det er særlig bra for den lille i magen da

Der kan jo være, men er jo usikker på om det er særlig bra for den lille i magen da
Det går helt fint for den lille om det er overflødig fett du mister av vekt :) du går fortsatt opp i vekt i den forstand at livmor, fostervann og alt det der vokser, men fettprosenten din som går ned. Så lenge du spiser sunt, variert og mosjonerer, så går det helt fint :)

Det går helt fint for den lille om det er overflødig fett du mister av vekt :) du går fortsatt opp i vekt i den forstand at livmor, fostervann og alt det der vokser, men fettprosenten din som går ned. Så lenge du spiser sunt, variert og mosjonerer, så går det helt fint :)
Nå mener jeg absolutt ikke at du skal slanke deg bevisst i svangerskapet altså! Mente at om du legger om kosthold, ikke spiser mer enn du trenger og mosjonerer, så kan det være at du går ned i vekt uten at det er farlig. Heller en positiv ting :) dette kan lege/jordmor forklare i litt mer detaljer. Jeg har bare kjennskap til det via familiemedlemmer og en venninne <3

Jeg la på meg 15 kg under første svangerskap, og 10 av dem var borte kort tid etter fødsel. Spiste normalt og var aktiv under graviditeten, men da lillegutt ble født ble jeg spisende så mye sukker, at jeg ble avhengig av det, og har derfor lagt på meg 10- 15 kg dette året etter at han ble født o_O :( Helt merkelig, for har aldri vært spesielt glad i sukker tidligere.. Endelig klart å holde meg unna sukker en stund nå, og det ser ut som at gravid- hormonene hjelper meg mtp at suget ikke er så sterkt :D Var akkurat kommet i gang med treningen, og skal prøve å holde meg noenlunde aktiv, og å spise normalt gjennom svangerskapet, og håper jeg legger på meg omtrent det samme som sist :) Jeg skal hvertfall holde meg LANGT unna den "kvelds- sjokoladen" i barseltiden denne gangen :laughing002

Back
Topp