Hvilke vitaminer/kosttilskudd tar du?

Amahel

Forumet er livet
Juli13-jentene
Jeg har tatt folat, omega3, magnesium og sink i prøvetiden.
Nå har jeg fortsatt på folat, omega3 og magnesium.
Jeg har så mye igjen da jeg akkurat kjøpte påfyll før spira satt så vil jo helst bruke dette før jeg evt kjøper en sånn samlepakke for gravide. Brukte denne sist.
Men er det noe mer jeg burde tatt?

Jeg tar bare folat og tran... Jeg tror kanskje jeg burde tatt jern, men jeg blir så innmari dårlig i magen av det, og med kvalmen og alle fordøyelsesutfordringene jeg allerede har med graviditeten så orker jeg simpelten ikke mer magesmerter. Prøver å drikke mye melk, og spise matvarer med høyt innhold av jern, vitaminer og andre mineraler.

Jeg tar folat, omega3 og multivitamin.
Har også gått på jerntilskudd i ei uke pga lav blodprosent [emoji13]

Jeg kjøpte sånn samlepakke, "Lifeline care, gravid kosttilskudd" (gul pakke). Regna at det ble mye det samme som om jeg skulle kjøpe flere ulike vitaminer separat. Dessuten takler jeg ikke tran, de omega3 pillene i denne fungerer derimot. Får ikke transmak resten av dagen av de.

Forresten, om man plages med jernmangel bør man være flink å få i seg nok c-vitamin. Det øker opptaket av jern fra kosten (og piller). Mange slipper å ta jerntabletter om de tar c-vitamin eller får i seg mer fra kosten :)

Jeg kjøpte sånn samlepakke, "Lifeline care, gravid kosttilskudd" (gul pakke). Regna at det ble mye det samme som om jeg skulle kjøpe flere ulike vitaminer separat. Dessuten takler jeg ikke tran, de omega3 pillene i denne fungerer derimot. Får ikke transmak resten av dagen av de.

Forresten, om man plages med jernmangel bør man være flink å få i seg nok c-vitamin. Det øker opptaket av jern fra kosten (og piller). Mange slipper å ta jerntabletter om de tar c-vitamin eller får i seg mer fra kosten :)
Jeg har fått i meg masse jern via kosten og tatt c vit hver dag frem til nå, men fortsatt lav blodprosent [emoji53] Men ingen regel uten unntak [emoji12]

Jeg har fått i meg masse jern via kosten og tatt c vit hver dag frem til nå, men fortsatt lav blodprosent [emoji53] Men ingen regel uten unntak [emoji12]
Kjipt da :/ Vet det var tips de kom med på blodbanken når pappa fikk beskjed om at jern-nivået hans var i grenseland til å være lavt. Også lest forskning som sier at c-vitamin har positiv effekt på jern, men det er jo ikke svaret på alle problemer, dessverre.

Jeg har følt meg en del svimmel de siste dagene. Verst i dag etter en urolig natt der 3 åringen har vært mye våken.
Kan det ha ne med at ikke har nok vitaminer eller noe slikt?
Eller er det noe helt annet?
Skal til legen på mandag så regner med å få svar der da [emoji4]

Vet at det funker med c vit og jern sammen til vanlig ihvertfall [emoji6] Husker det fra kost og ernærings timene på videregående. Ble dunka godt inn i hue vårt alt med vit og mineraler [emoji12]
Jordmor sa at det ikke er uvanlig med lav blodprosent pga blodvolumet øker ved graviditet.

Jeg har følt meg en del svimmel de siste dagene. Verst i dag etter en urolig natt der 3 åringen har vært mye våken.
Kan det ha ne med at ikke har nok vitaminer eller noe slikt?
Eller er det noe helt annet?
Skal til legen på mandag så regner med å få svar der da [emoji4]
Greit å ta en test og se [emoji4] Jeg fikk beskjed at mye av svimmelheten og slappheten kommer pga lav blodprosent. Var bare ett stikk i fingeren og så fikk jeg svar rett etterpå [emoji6]

Hadde først en sånn gravid pakke, når den gikk tom fikk jeg over til folat og omega-3 tabletter :-)

Jeg har tatt folat, omega3, magnesium og sink i prøvetiden.
Nå har jeg fortsatt på folat, omega3 og magnesium.
Jeg har så mye igjen da jeg akkurat kjøpte påfyll før spira satt så vil jo helst bruke dette før jeg evt kjøper en sånn samlepakke for gravide. Brukte denne sist.
Men er det noe mer jeg burde tatt?

Jeg har kjøpt den samlepakken for gravid, syns det er veldig greit. Håper det er nok i den av det vi trenger (går jo ut i fra det).

Tar folat og omega3-kapsler.

Kroppen kan faktisk slite med å ta opp c-vit og bruke sammen med jern hvis du allerede har fulle c-vitaminlagre i kroppen. Det er derfor anbefalt å drikke appelsinjuice sammen med jern i stedet :) har du prøvd floradix?

Folat sida vi starta å prøve. Køpte Omega 3 - men fekk ikkje til å svelge første kapselen skikkelig! Var utrulig ekkelt å kjenne den sånn "heile nede i halsen"! Men tok det med førstemann så veit det går fint - må bare hive meg ut i det igjen...

Kroppen kan faktisk slite med å ta opp c-vit og bruke sammen med jern hvis du allerede har fulle c-vitaminlagre i kroppen. Det er derfor anbefalt å drikke appelsinjuice sammen med jern i stedet :) har du prøvd floradix?

Ok, kjekt å vite [emoji4]
Vet at alt var fint i oktober/november for da tok jeg blodprøve sist, eneste var at d-vit var litt lavt.
Jeg tar nifereks nå og forstod det sånn at jeg bare kunne drikke vann i to timer etter inntak.. Hadde vært greit og tatt litt juice ved siden av.
Hva er floradix? Har jeg ikke vært borti..

Ok, kjekt å vite [emoji4]
Vet at alt var fint i oktober/november for da tok jeg blodprøve sist, eneste var at d-vit var litt lavt.
Jeg tar nifereks nå og forstod det sånn at jeg bare kunne drikke vann i to timer etter inntak.. Hadde vært greit og tatt litt juice ved siden av.
Hva er floradix? Har jeg ikke vært borti..

ImageUploadedByBV Forum1486042549.229013.jpg et godt alternativ for de som ikke tåler jern i tablettform pga magen, eller så kan det jo tas sammen med jerntabletten for ekstra tilskudd :)

Back
Topp