For tidlig å fortelle?

Yogamama

Betatt av forumet
Hei!

Jeg har så innmari lyst til å fortelle flere om graviditeten snart. Er 8 uker, og skal på TUL om 10 dager for å få bekrefta liv. Etter det vurderer vi å gå ut med det, er jo da nesten 10 uker. Syntes dere det er for tidlig? Hva er deres tanker om å fortelle det før 12 uker? Sjansen er jo utrolig stor for at det skal gå bra uansett, og det er også en risiko for at ting kan gå galt etter uke 12 også... :)

Vi skal ikke legge ut noe på Facebook, men si til de som vet det at det er greit å snakke høyt om det :) Haaaaaater å holde ting hemmelig!!!

De nærmeste vet om det da det er prøverør og ei på jobben vet det. Jeg skal på tul om 2 uker og er da 9 uker på vei. Jeg kommer ikke til å si noe før jeg er minst 12 uker på vei eller hvis magen avslører meg. Er andregangs, så regner med magen popper fram litt før. Facebook er uaktuelt uansett da.

Vi har fortalt det til de aller nærmeste [emoji173]
Er ikke lett å holde det for seg selv [emoji6] Men ble tryggere på å fortelle det etter fin stigning på blodprøvene og etter vi hadde tul [emoji4] Nå var det jo også mange som var klar over at vi har hatt vanskelig for å få barn og at vi var igang med ivf. Og da ble det enda vanskeligere å holde det for oss selv når vi fikk det til på egenhånd. Litt stolt på en måte [emoji6] Høres kanskje rart ut, men når man har prøvd i så og si alle år uten å bli gravid, er gleden stor for å si det sånn [emoji4]

Jeg vil heller ikke ha det på face, det må isåfall bli en mnd før fødselen [emoji12]

Dette er jo veldig individuelt, og jeg tenker at man gjør det som føles rett for seg :) Jeg kommer garantert til å si det til familien og et par venninner før 12 uker har gått, da jeg ikke har sjangs til å vente så lenge :p Men vil ikke være helt åpen om det før tidlig ultralyd er over og alt ser bra ut.

Jeg skal på tul om 16 dager og er da ca 7+2 om jeg har regnet rett. Det vil jo vise seg på ultralyd timen [emoji2]
Tenker at om alt er ok da vil vi hvertfall tenke på å fortelle det til de aller nærmeste. Min far og de eldste barna.

Vi har fortalt til alle de nærmeste. Syns det er kjekt å ha de med på hele reisen. Hater å ikkje kunne snakke om det jeg tenker på, å må si at jeg tenker jo relativt masse på graviditeten for siden. Hehe!
Vi hadde fortalt de nærmeste om vi hadde mista uansett, så syns det bare er koselig :-)

Vi har også fortalt det til venner og familie pluss noen på jobb :)

Vi har fortalt til alle de nærmeste. Syns det er kjekt å ha de med på hele reisen. Hater å ikkje kunne snakke om det jeg tenker på, å må si at jeg tenker jo relativt masse på graviditeten for siden. Hehe!
Vi hadde fortalt de nærmeste om vi hadde mista uansett, så syns det bare er koselig :-)

Helt enig - for meg er det viktig at de nærmeste vet hva vi går gjennom, enten det er fint eller trist! Tror nok vi kommer til å dele med litt fler etter TUL på fredag (er da 6+6), men holder an å gjøre det helt "offentlig" og si det på jobben...

Hvis du vil fortelle, så gjør du det. :) 12 uker er ikke noen "magisk grense", det er rundt uke 8 at risikoen daler kraftig. Du kan Google statistikken hvis du vil. Og som du sier, ting kan gå galt senere også.

Takk for alle svar ❤ ser mange tenker likt som oss :) vi har også fortalt det til nærmeste familie og de aller nærmeste vennene, men jeg har en stoooor jentegjeng, og typen har en veldig stor guttegjeng så det er veldig mange "nærme" venner å fortelle det til, og det er de jeg tenker å fortelle det til etter TUL. Og at jeg ikke trenger å si til dem at "det er hemmelig", men at det er lov å snakke om med andre og da :)

Fortalt det til de aller nærmeste, falt oss helt naturlig. Spesielt siden vi har såpass mye omgang med mannens familie her sørpå at de ville nok spurt uansett når jeg har måtte avlyse en del ting pga kvalme :)

Har ikke fortalt det til noen, inkludert typen, da jeg vil være en del mer sikker enn jeg er akkurat nå på at det faktisk blir noe av. Vi bor ikke sammen, og dette var ikke planlagt. Akkurat nå orker jeg ikke lage masse drama før jeg vet (mer) sikkert.

Skal fortelle til de nærmeste iløpet av uken. Syns det er greit slik. Så tar vi resten når 12uker er passert [emoji4]

Sist fortalte vi det til ingen før vi var passert 12 veker, hadde tenkt det samme no men det spørs om vi klarer det iom at det ser ut til at eg er type 5 mnd på vei på ettermiddag/kveld..

Sist sa vi ingenting til noen før uke 13-14. Men denne gangen sa vi det til de nærmeste allerede ved positiv test før ikm :P Orker bare ikke holde det hemmelig. Det er som tortur! Jeg vil jo gjerne prate om det ❤️ Men sier det kun til dem jeg synes det er greit og fortelle om noe går galt. Resten får tidsnok vite det...

Sniker fra Juni her ;-) Jeg har fortalt det etter hvert som det føltes naturlig for oss :-) Jeg og typen fikk vite det på likt da vi testet sammen. Fortalte det til mine 2 beste venninner i uke 7 da jeg var på besøk i Bergen og det skulle være innflytningsfest. Fortalte kommende mormor og morfar i uke 8, søsknene mine fikk vite det i uke 10. Fortalte det på jobben i uke 11 pga. Risikoarbeid og tilrettelegging. Og ringte resten av venninnene mine og besteforeldrene mine når jeg var 12-13 uker på vei! Har ikke skrevet noe på facebook :-) Er nå 18+ uker og syns det er supermorsomt når gamle kjente møter meg, ser på meg og magen min, men tørr liksom ikke å spørre om det er baby på gang. Haha!

Back
Topp