Folat

ønskeråblimammatil4

Forumet er livet
Julibarna2014
Maiblomstene 2017
Sommerfuglene 2017
Tar dere dette ennå eller slutta? Var jo noe snakk om at det var bra å fortsette helt til fødsel men andre mener noe annet?

Jeg tok folat frem til ca uke 16 ca. Nå tar jeg multivitamin m/omega3 med folat i seg fra før. Mener jeg og har hørt at det er lurt å bare fortsette med folat for gravide og ammende. Men husker ikke hvor jeg leste det

Tar det enda. Men det er pga jeg til vanlig ikke klarer å ta opp folat, etter at jeg ble gravid så klarer kroppen å ta det opp... så lager opp et kraftig lager til mini plopper ut [emoji14]

Men der er delte meninger om det er viktig/ nødvendig å ta folat etter de første 3 månedene :) jordmoren min ble glad når jeg sa jeg tok det fortsatt, men forklarte ikke hvorfor det var bra. Legen min sier at det er unødvendig

Tok det frem til uke 12. Nå tar meg multivitaminer og omega 3 kapsler :)

Jeg tar ikke ren folat lenger, men det er i multivitaminene (og maten) jeg inntar daglig :)

Tar ikke folat tablettene lengre.
Men tar Sana sol, som det er folat i :-) sønnen min liker den og har brukt den lenge, så vi tar den sammen hver morgenen :-)

Tar ikke folat tablettene lengre.
Men tar Sana sol, som det er folat i :-) sønnen min liker den og har brukt den lenge, så vi tar den sammen hver morgenen :-)
Ikke for å virke streng.. men dere tar vell ikke tran i tillegg?? Eller annen omega 3 med A og D vitaminer i.. isåfall ta en halv skje av begge og ikke en av hver.. kan få overdose og det er ikke bra.. jobbet tidligere en god stund med omega 3, og fikk se mye.. er ikke ofte det skjer men

Ikke for å virke streng.. men dere tar vell ikke tran i tillegg?? Eller annen omega 3 med A og D vitaminer i.. isåfall ta en halv skje av begge og ikke en av hver.. kan få overdose og det er ikke bra.. jobbet tidligere en god stund med omega 3, og fikk se mye.. er ikke ofte det skjer men
Fysj nei, her i huset har ikke tran tilgang :-P
Det er ikke alle som bruker tran vet du ;-)
Jeg synes det er det vondeste som finnes av slike ting, det har jeg gjort siden jeg var liten, så jeg prakker ikke på sønnen min det der. Fysj... Det å ta vitaminer etc skal være en positiv ting tross alt :-)

Fysj nei, her i huset har ikke tran tilgang :-P
Det er ikke alle som bruker tran vet du ;-)
Jeg synes det er det vondeste som finnes av slike ting, det har jeg gjort siden jeg var liten, så jeg prakker ikke på sønnen min det der. Fysj... Det å ta vitaminer etc skal være en positiv ting tross alt :-)
Nei jeg vet, men måtte jo forhøre meg. Få som vet at man ikke må ta for mye.. fleste tenker at det er sunt og ikke noe mer enn d ;)

Husker ikke når jeg slutta med folat, men var vel rundt uke 12-13 kanskje. Nå spiser jeg makrell i tomat på knekkebrødet omtrent hver dag, så liker å tro at jeg får i meg nok omega 3 :)

Tar multivitaminer uten A og D vitaminer :) ImageUploadedByBV Forum1485028245.660427.jpg

Tar gravitamin fortsatt og den inneholder folat :)

Drikker kun tran nå :)

Jeg tar fortsatt lifeline sin gravid pakke og den inneholder folat.

Tar folat fortsatt, og kommer til å gjøre det til jeg er ferdig med amming. Anbefalt av jordmoren jeg går til, men noe jeg bestemte meg for selv, basert på at jeg har lest litt om det. :-)

Folat er et tilskudd som er anbefalt kvinner og menn uavhengig av graviditet.

De som er interessert kan lese mer om fordelene her:
http://omhelse.com/kosthold-og-ernaring/fordeler-med-folat.php
Er det ikke anbefalt å ta 200*måleenhet jeg ikke finner på tastaturet*? Mens for gravide i første trimester er det anbefalt 400*samme måleenhet*?

I vanlig kosttilskudd som B- eller multivitamintabletter er det 200. Holder det ikke å ta det gjennom svangerskapet?

Jeg fikk sterkere negler av folat (eller kanskje av B-vitamin i det hele tatt) og spurte derfor om jeg kunne fortsette med det etter første trimester. Både gynekolog, jordmor og lege sa nei. De sa ikke at det var farlig, og frarådet det ikke, merk var enige i at det ikke var nødvendig og at jeg gjerne skulle slutte, hvertfall i uke 14. Om jeg hadde flere tabletter igjen kunne jeg gi dem til noen andre..

Er det ikke anbefalt å ta 200*måleenhet jeg ikke finner på tastaturet*? Mens for gravide i første trimester er det anbefalt 400*samme måleenhet*?

I vanlig kosttilskudd som B- eller multivitamintabletter er det 200. Holder det ikke å ta det gjennom svangerskapet?

Jeg fikk sterkere negler av folat (eller kanskje av B-vitamin i det hele tatt) og spurte derfor om jeg kunne fortsette med det etter første trimester. Både gynekolog, jordmor og lege sa nei. De sa ikke at det var farlig, og frarådet det ikke, merk var enige i at det ikke var nødvendig og at jeg gjerne skulle slutte, hvertfall i uke 14. Om jeg hadde flere tabletter igjen kunne jeg gi dem til noen andre..

Synes det er rart at de rådet deg til å slutte å ta tilskuddet. Jeg har gått på folsyre tilskudd i 5 år og det har bare vært fint på blodprøvene mine. Men mengden er som du nevner 400 for gravide i 1. Trimester eller de som planlegger svangerskap. 200 for andre :)

Back
Topp