Veslemor sovnet selv:D Men tips, hva er deres rutiner?

Gogogo

Flørter med forumet
Er bare så stolt og glad nå, veslemor sovnet helt selv uten white noise, kos eller noe stimuli annet enn at jeg lå ved siden av! :D Nå føles barnehagestart om noen mnder litt bedre ut:). Men, hvordan er deres rutiner? Sliter nemlig med å få veslemor til å sovne for natten tidligere enn 23-0030.. vært sånn siden rett før 4 mnder alder. Hun sovner rundt 2045-2130 men våkner etter 40min å vil da ha ny våken tid. Så hvordan løser man dette? Blir man i sengen på rommet til hun da sovner igjen eller hva?:) Tenker kanskje jeg bør gjøre noe annerledes med rutinene hennes, så hvordan er deres rutiner?

Sjekk tråden under. Der har mange kommentert rutinene sine.

Prøv gjerne å legge tidligere, pluss ha et par dupper på dagen. Søvn avler søvn. Hvis lille her er våken en stund over leggetid, er det et mareritt å legge han utover kvelden.

Her er det enklere å legge frøkna hvis hun har sovet lite ellers på dagen. Vi får heller ikke lagt henne tidligere enn 22.30-00.30, vanligvis ca 23-23.30. Uansett hvor mye hun sover eller ikke sover. Stressa litt med å legge henne tidligere, men det er egentlig bare fordi det er sånn A4 bildet skal være. Snakka med hs om det, og det var bare å slappe av, rutiner er litt tidlig fortsatt. Så vi legger henne med oss som vanlig, orker ikke stresse, passer bedre for meg at hun legger seg samtidig som meg og sover utover på morgenen. Jeg har jo ikke så lyst til å stå opp grytidlig, så jeg nyter å sove til 10 på morgenen, og nyter en fantastisk herlig sovebaby som sover så mange timer uten å våkne. Men hs sa at hvis vi skulle prøve å snu leggetiden, så hjelper det ikke å prøve med flere timer tidligere legging. Man må ta 15 min om gangen, så går det seg til etterhvert [emoji4]

Vi har fulgt barnet sitt behov og tegn., og samtidig prøvd å holde oss til et fast tidspunkt fra måned til måned. Fra hun var 2-3 måneder ville hun sove for natten rundt kl 21-22, hun hadde sjelden oppvåkninger og sov stortsett til kl 9, med mat 2-3 ganger hver natt. Måtte bysses i sengen for å sovne. Fra hun var 4 måneder ville hun sove for natten rundt kl 19, få oppvåkninger etterpå hvor hun fikk smokk og sovnet igjen. Sov fortsatt til kl 9. Nå er hun snart 5 måneder og vil sove for natten mellom kl 18.30-19, for å avvene henne fra byssing får hun flaske i seng å sovne til (hørt at det kan være en dum vane, men ser ikke noe problem med at dette gjøres) samt nattasang, en bamse som spiller lyd med lys legges inn til ansiktet, hun sovner som regel etter 5-10 minutter uten å gråte, bare litt sutring. Og våkner som regel 1 time etterpå, får mer mat og sovner raskt igjen. Hun sover nå til kl 10, 1-2 måltid om natten (sjelden 2 ganger).

Når det gjelder dagtid sover hun 2-3 napper, alt fra 30 min til 2 timer, har ingen klokkerutine på dagtid, vet bare at etter 1,5-2 timer må hun ha en lur. Men prøver holde oss til en fast klokkerutine med skift til pysj og legging om kvelden, og det funker bra [emoji4]

Vi har akkurat å komme inn i litt rutiner(håper lillegutt fortsetter som dette).
Vi står opp ca 07-08 da storesøster skal i bhg'en.
Får litt pupp til frokost+litt grøt(liiiten/halv porsjon),
Så sover han i 09:30 tiden(30-45min).
pupp når han våkner igjen ca.10:30.
Liten dupp(30min) i 12 tiden.
pupp 13:30-14 tiden.
I 14:00 tiden så har han en laaang sove økt i vognen på ca 2,5-3 timer.
Litt pupp når han våkner i 16:30-17 tiden+liten/halv porsjon grøt18-18:30.
Legger seg for natten ca 19.
Våkner etter 1-1,5 timer får litt pupp og sover så i 2-3 timer sammenhengende igjennom hele natten.
Han har også akkurat begynt å klare å sove sjøl på kveldene :):) (i egen seng)

Sjekk tråden under. Der har mange kommentert rutinene sine.

Prøv gjerne å legge tidligere, pluss ha et par dupper på dagen. Søvn avler søvn. Hvis lille her er våken en stund over leggetid, er det et mareritt å legge han utover kvelden.

Hehe ja så dette litt for sent [emoji85]

Her er det enklere å legge frøkna hvis hun har sovet lite ellers på dagen. Vi får heller ikke lagt henne tidligere enn 22.30-00.30, vanligvis ca 23-23.30. Uansett hvor mye hun sover eller ikke sover. Stressa litt med å legge henne tidligere, men det er egentlig bare fordi det er sånn A4 bildet skal være. Snakka med hs om det, og det var bare å slappe av, rutiner er litt tidlig fortsatt. Så vi legger henne med oss som vanlig, orker ikke stresse, passer bedre for meg at hun legger seg samtidig som meg og sover utover på morgenen. Jeg har jo ikke så lyst til å stå opp grytidlig, så jeg nyter å sove til 10 på morgenen, og nyter en fantastisk herlig sovebaby som sover så mange timer uten å våkne. Men hs sa at hvis vi skulle prøve å snu leggetiden, så hjelper det ikke å prøve med flere timer tidligere legging. Man må ta 15 min om gangen, så går det seg til etterhvert [emoji4]

Hehe godt å høre man ikke er alene :) ja prøvd flere forskjellige tidspunktet for både stå opp å drive med legging[emoji85]. Hehe da får vi krysse fingrene for at rutinene kommer seg, vipps så er siste luren egentlig når hun tar natta. Var jo det for bare 1,5 måneds tid siden:)

Vi har akkurat å komme inn i litt rutiner(håper lillegutt fortsetter som dette).
Vi står opp ca 07-08 da storesøster skal i bhg'en.
Får litt pupp til frokost+litt grøt(liiiten/halv porsjon),
Så sover han i 09:30 tiden(30-45min).
pupp når han våkner igjen ca.10:30.
Liten dupp(30min) i 12 tiden.
pupp 13:30-14 tiden.
I 14:00 tiden så har han en laaang sove økt i vognen på ca 2,5-3 timer.
Litt pupp når han våkner i 16:30-17 tiden+liten/halv porsjon grøt18-18:30.
Legger seg for natten ca 19.
Våkner etter 1-1,5 timer får litt pupp og sover så i 2-3 timer sammenhengende igjennom hele natten.
Han har også akkurat begynt å klare å sove sjøl på kveldene :):) (i egen seng)

Hørtes ut som noen gode og deilige rutiner :) kanskje jeg skulle ha prøvet noe det samme med grøten, ellers tror jeg vi har ganske så like rutiner, bare at vi står opp kl 0830-09 ca, og da blir hun som regel trøtt for å sovne etter 1,45-2 timer ca, så duppene går slik. Men ene duppen rundt kl fire-fem har vi begynt å hoppe over nå de siste dagene. Ikke mye vits når hun ikke virker trøtt på det tidspunktet lenger :). Ikveld sov hun i to timer, men våknet så opp, så virker som det kan tenkes man er inne på noe riktig med rutinene håper jeg. Litt av et "puslespill", hihi :)

Back
Topp