Gravid og mistet jobben

Bkno2920172

Andre møte med forumet
Jeg har akkurat tatt fagbrev, og fått beskjed om at de ikke kan tilby meg jobb videre.
Jeg er fem mnd gravid med termin 15. mai, det vil si at jeg mistet jobben rett før de siste fire mnd før termin, og har da jobbet under seks av de siste ti mnd før termin.
Hva skjer med utregningen av foreldrepenger da? Jeg har vel rett på dagpenger, men blir foreldrepengene regnet ut fra disse? da vil jeg i såfall få veldig lite utbetalt når den tid kommer :S
Er det mulig å spørre arbeidsgiver om å få jobbe én dag med fagarbeiderlønn, og så eventuelt få dagpenger av den nye lønnen? Holder det å jobbe én dag med ny lønn for at det er den lønnen som skal gjelde?
Eventuelt spørre om å få jobbe en dag, og så sykemeldes? Jeg vet at jeg får sykemelding hvis jeg vil da jeg har en jobb som egner seg dårlig for gravide, og jeg har pushet meg selv for å holde ut til fagprøven var over.
Er det veldig frekt gjort?
Hadde jeg vert klar over dette hadde jeg jo selvfølgelig utsatt fagprøven en uke for å komme innom grensen på seks av ti siste mnd.

Noen som har vert i lignende situasjon? At arbeidsgiver eller lege hjelper på denne måten? Eller er det helt uhørt?

Takk for svar :)

Det er snittet av lønnen som blir reknet ut. Altså holder det ikke med en dag fagarbeiderlønn nei.
Men du har krav på dagpenger etterpå nå, og de reknes med.
Du blir uansett ikke rik når grunnlaget legges til lærlinglønn dessverre..

Men om lege mener du bør sykemeldes så kan du det uavhengig av om du har jobb eller ei. Ville tatt en prat med legen uansett, evt forklart situasjonen og spurt om råd. Lykke til! :)

Men om lege mener du bør sykemeldes så kan du det uavhengig av om du har jobb eller ei. Ville tatt en prat med legen uansett, evt forklart situasjonen og spurt om råd. Lykke til! :)
Hun skriver jo at hun kan sykemeldes viss hun har en jobb som er farlig for babyen. Ingen jobb= ingen fare, og derfor ingen grunnlag for sykemelding. ;)

Dagpenger brukes i utregning av foreldrepenger ,så du må søke om dagpenger .

Hun skriver jo at hun kan sykemeldes viss hun har en jobb som er farlig for babyen. Ingen jobb= ingen fare, og derfor ingen grunnlag for sykemelding. ;)

Ikke i forhold til denne jobben, nei, men hvis man ikke kan jobbe som arbeidsledig gravid på generelt grunnlag, kan man sykemeldes fra å søke jobb. :)

Folk rundt meg råder meg til å snakke med arbeidsgiver, at jeg fortsatt har jobben frem til termin, men at jeg sykemelder meg. Arbeidsgiver slipper jo å betale for de 16 første dagene så lenge sykemeldingen er svangerskapsrelatert...

Poenget er jo at jeg er redd for at dersom jeg får dagpenger som er 62% av min tidligere lærlinglønn skal bli grunnlaget for foreldrepengene som er 80% av det igjen, da sitter jeg jo igjen med mindre enn halvparten av det jeg har utbetalt i lønn nå. Jeg har jo jobbet i mange år, men jeg måtte jo selvfølgelig miste jobben akkurat nå, før jeg har nådd grensen på 6 mnd.
Det jeg lurer på er om andre har vert i lignende situasjoner, der tidligere arbeidsgiver er litt kompis og/eller lege heller sykemelder en, enn at jeg skal slite økonomisk på grunn av noen dager... jeg hadde uansett ikke holdt ut så mye lenger i jobben min da jeg er mekaniker på båt og jeg sliter med bekkenløsning og det er mye tungt arbeid.

Du kan ikke få deg en ny jobb da? Hva har du fagbrev i?

At en sykemelder seg bare på måfå?
Makan til idiotråd!!

Hun har jo skrevet at hun bare holder ut ettersom hu vil jobbe lengst mulig for å få et grunnlag for foreldrepengene da... så idiotråd er vel å gå noe langt. Hun kan nok da sykemeldes på ærlig vis, jeg hadde nok sylmeldt meg om jeg ikke orket å jobbe men kun holdt ut pga grunnlaget for foreldrepengene.

Poenget er jo at jeg er redd for at dersom jeg får dagpenger som er 62% av min tidligere lærlinglønn skal bli grunnlaget for foreldrepengene som er 80% av det igjen, da sitter jeg jo igjen med mindre enn halvparten av det jeg har utbetalt i lønn nå. Jeg har jo jobbet i mange år, men jeg måtte jo selvfølgelig miste jobben akkurat nå, før jeg har nådd grensen på 6 mnd.
Det jeg lurer på er om andre har vert i lignende situasjoner, der tidligere arbeidsgiver er litt kompis og/eller lege heller sykemelder en, enn at jeg skal slite økonomisk på grunn av noen dager... jeg hadde uansett ikke holdt ut så mye lenger i jobben min da jeg er mekaniker på båt og jeg sliter med bekkenløsning og det er mye tungt arbeid.
De tar de 6 måneder hvor du tjente mest av de 10 siste månedene før fødsel og regner ut grunnlaget for beregning av permisjonspenger.

Takk for forståelse. Det er jo derfor jeg spørr her, om noen andre har havnet i samme situasjon, eller hva andre hadde gjort i mine sko.
Fagbrev som industrimekaniker, så jeg holder ikke ut så mye lenger uansett på grunn av bekkenløsning og tungt arbeid. En skal jo uansett holde seg unna sveisegasser og løsemidler også, men jeg har prøvd å være forsiktig og hatt som mål å ta fagbrevet før jeg må ut av arbeidet.

Takk for forståelse. Det er jo derfor jeg spørr her, om noen andre har havnet i samme situasjon, eller hva andre hadde gjort i mine sko.
Fagbrev som industrimekaniker, så jeg holder ikke ut så mye lenger uansett på grunn av bekkenløsning og tungt arbeid. En skal jo uansett holde seg unna sveisegasser og løsemidler også, men jeg har prøvd å være forsiktig og hatt som mål å ta fagbrevet før jeg må ut av arbeidet.
Men du kan fortsatt søke på jobb. Om de ansetter deg så får du bare søke om svangerskapspenger med en gang.
De har jo ikke lov å diskriminere pga graviditet.
Og da har du en jobb klar når du er ferdig i permisjon. ikke en ideel løsning, men verdt et forsøk.
Jobb i stat og kommune er det beste, da disse er lettest å finne ut av om diskriminerer deg. siden de har offentlige søkerlister.
Meld deg inn i fagforening så du har noen i ryggen.

Jeg skjønner at det er en vanskelig situasjon for deg. Men du kan ikke sykemeldes av økonomiske grunner. Dersom du har jobb og du er syk og ikke kan jobbe, så kan du sykemeldes (det er ikke du som sykemelder deg, men legen). Dersom du er i jobb og jobben er farlig, så kan du søke svangerskapspenger. Dersom du rett og slett er frisk og ikke har jobb, så er dagpenger riktig stønad. Skjønner at det er kjipt å få mindre penger, men man skal ikke jukse seg til andre stønader enn de man har krav på, heller være glad for at man bor i et land hvor man blir så godt tatt vare på. Hvis jeg har forstått deg riktig, så er du frisk, men arbeidsledig (korriger gjerne om feil). I så fall vil dagpenger bli gitt og permisjonspenger beregnet ut i fra dagpengene og lønnen du hadde som lærling. Dersom du får deg en en jobb (som ikke er farlig), så vil jo det bli tatt med i grunnlaget for permisjonspenger.

Men tror det viktigste er å høre med NAV

Hun har jo skrevet at hun bare holder ut ettersom hu vil jobbe lengst mulig for å få et grunnlag for foreldrepengene da... så idiotråd er vel å gå noe langt. Hun kan nok da sykemeldes på ærlig vis, jeg hadde nok sylmeldt meg om jeg ikke orket å jobbe men kun holdt ut pga grunnlaget for foreldrepengene.

Om man er sykemeldt, så tas det med i beregningen for foreldrepenger. Så man kan i teorien være sykemeldt alle månedene (med full lønn) og opparbeide seg permisjonsrettigheter :)

Om man er sykemeldt, så tas det med i beregningen for foreldrepenger. Så man kan i teorien være sykemeldt alle månedene (med full lønn) og opparbeide seg permisjonsrettigheter :)

Akkuratt :) så om hun kun jibber for å holde ut å få mest mulig grunnlag for foreldrepenger så kan hum jo sykemelde seg med god samvittighet og få lønna hun har nå som permisjons"lønn" helt lovlig [emoji5]

Er egne regler når du går på dagpenger og går i perm. Mistet jobben mens jeg var gravid og kommer bedre ut av det enn jeg fryktet. Ring nav foreldrepenger og begynn å undersøk;)

Back
Topp