Sprinkelbeskytter til senga

Jeg har det..skulle heller ikke ha i utgangspunktet. Nettopp med tanke på krybbedød. Men har en frøken som tidlig ble kålmark, og er skikkelig kålmark om natta. Ble til at hun satt fast bein og dunket hodet i sprinklene.. Har nå en tykk som ikke har knytting, som står av seg selv.

Jeg leser hva du skriver. og jeg bryr meg ikke. Hun er uansett snart 3 år og har slutta med sprinkelbeskytter.

Fortell meg gjerne om det barnet som har dødd av sprinkelbeskytter. for det tror jeg ikke finnes.

Omg.. Kødder du, eller er du så ignorant?
Du bryr deg ikke om at barnet ditt kunne dødd?
Altså, du kan ha dine egne meninger, men ikke dine egne fakta. Du må lese litt, og lære mye..
Jeg håper så inderlig at dette er et dårlig forsøk på en spøk..

Vi har i sprinkelsenga og den er veldig koselig og fin og kun til pynt - for snuppa vil ikke sove i egen seng. Hadde ikke kjøpt hvis jeg visste om fraråding pga krybbedød da jeg kjøpte.

Omg.. Kødder du, eller er du så ignorant?
Du bryr deg ikke om at barnet ditt kunne dødd?
Altså, du kan ha dine egne meninger, men ikke dine egne fakta. Du må lese litt, og lære mye..
Jeg håper så inderlig at dette er et dårlig forsøk på en spøk..
Jeg bryr meg ikke, fordi jeg tror ikke det utgjør en fare.

Jeg bryr meg ikke, fordi jeg tror ikke det utgjør en fare.

Du "tror ikke det utgjør noen fare?" Hva er det du ikke forstår med kvelningsfare? Det er ikke avansert vitenskap dette..
Tror du på bilbelter da? Barneseter? Brannvarslere?

Dette blir så dumt at jeg klarer ikke forholde meg til det..

Du "tror ikke det utgjør noen fare?" Hva er det du ikke forstår med kvelningsfare? Det er ikke avansert vitenskap dette..
Tror du på bilbelter da? Barneseter? Brannvarslere?

Dette blir så dumt at jeg klarer ikke forholde meg til det..
Det anbefales ikke av et føre-var prinsipp. Så det har ikke dødd noen barn av det.

Du trenger ikke forholde deg til det.

Det anbefales ikke av et føre-var prinsipp. Så det har ikke dødd noen barn av det.

Ok.. Det er helt tydelig at du ikke forstår hva det er snakk om her, og ikke er du villig til å prøve heller, så jeg gir opp.
Jeg håper så inderlig at du ivaretar dine barns sikkerhet bedre enn du gir uttrykk for her. Virkelig.

Nei vel. Men min datter hadde dødd av det hvis jeg ikke kom inn når jeg gjorde. Hu holdt på å bli hengt av den. Hu er nå 3.5 år. Min sønn på 1 år har enda ikke brukt det, selv om han er den av dem som burde det siden han dunker borti hele tiden og satt seg fast. Men jeg sover heller på samme rom som han og hjelper han.

Sprinkelsengbeskytter og krybbedød gjelder når babyen er liten og ikke får snudd seg? Eller?

Når feks ungen er 1 år og har den tykke typen, så vil det ikke utgjøre noen fare? :)

Sprinkelsengbeskytter og krybbedød gjelder når babyen er liten og ikke får snudd seg? Eller?

Når feks ungen er 1 år og har den tykke typen, så vil det ikke utgjøre noen fare? :)

Jo, det kan det, hvis barnet får et illebefinnende og blir liggende inntil den.
Det er en grunn til at sprinkelsengene er lage som de er, og at det anbefales å kun ha baby og evt. dyne/teppe i sengen. :)

Vi bruker sprinkelbeskytter men foreløpig ligger han i nestet, i sengen.
Enig i at man ikke bør bli hysteriske. Det står også på innsiden av bagdelen til vognen at det er kvelningsfare ved å ligge der. Vi må følge med uansett. ;)

Last edited:
Hva med disse babynestene mange legger ungene i da? De virker mer tette og ser for meg at disse har potensielt større fare for kvelning? Jeg hadde sprinkelbeskytter fordi jeg ikke visste bedre da, men opplevde heller aldri form for noen hendelse som kunne vært farlig. Og disse himmelseng nettene som henger over sengen? Er mye en bør passe seg for og jeg er i overkant opptatt av sikkerhet, men for mange barn er faktisk deres egne foreldre til større fare enn sengekanten

Hva med disse babynestene mange legger ungene i da? De virker mer tette og ser for meg at disse har potensielt større fare for kvelning? Jeg hadde sprinkelbeskytter fordi jeg ikke visste bedre da, men opplevde heller aldri form for noen hendelse som kunne vært farlig. Og disse himmelseng nettene som henger over sengen? Er mye en bør passe seg for og jeg er i overkant opptatt av sikkerhet, men for mange barn er faktisk deres egne foreldre til større fare enn sengekanten

Når foreldrene sier de rett ut driter i sikkerheten, ja, da utgjør de en stor fare for barna sine.
Det øyeblikket man sier at man ikke gidder å bry seg om de små tingene som faktisk kan utgjøre en stor forskjell, bør man søke hjelp.

Babynest anbefales heller ikke, det har du helt rett i.
Hvis man skal bruke det, bør det derfor ikke foregå på natta, eller når man ikke har babyen under oppsyn hele tiden, f.eks hvis babyen sover ved siden av en i sofaen/stua.

Ingen av de ovennevnte tingene er nødvendige for babyen, så det er ingen vits i å ha dem..

Vi har det på vugga og skal ha det på sprinkelsenga også. Har pustealarm i vugge/seng så den går om det skulle skje noe!

Vi spurte på NFI, det sies det samme om babynest. De så ikke problemet med dette, da den aller aller største grunnen til krybbedød handler om barn som sover på magen. Og da er det ikke kvelning som er problemet, men presset på kroppen, pusten og det at de ikke får snudd seg...

Finnes det noen forskning på at sprinkelbeskytter er en stor synder for krybbedød? :-) Spør av nysgjerrighet, da jeg kun har sett dette bli skrevet på forumer, Facebook osv, men tror aldri jeg har sett en link til det.

For oss har beskyttelsen en annen betyning enn at det skal være lunt :-) Lille på 11 måneder våkner når bein og armer går utenfor, mens med beskyttelsen gjør hun ikke det.

Og skal vanskelig se for meg at de dytter ansiktet inn i den? Det kan de jo tross alt gjøre med madrassen og dyna også :-)

Ser nå at dette var snakk om spedbarn, og ikke større barn, det utgjør jo en forskjell :-) Jeg ser ikke behovet til et lite spedbarn som ikke kan bevege seg, men jeg ser absolutt behovet nå som vi har ei på nesten 1 år.

Back
Topp