Jobbe om 3 uker-amming

ivfmamma

Elsker forumet
Maiblomstene 2016
Jeg begynner å jobbe om 3 uker, da er mini 9,5mnd.

Bør jeg trappe ned nå, eller bare ta det som det kommer?

Nå ammer jeg ca hver 4time på dagtid og ca 2-3 time på natt. Hun spiser mye fast føde og er mett. (HS mene hun ikke trenger nattamming lenger, men jeg er ikke enig).

Du kommer til å være helt utslitt om du skal amme på natt, så jeg ville prøvd å trappe ned den. Næringsmessig trenger hun det ikke. Lille min er 11 mnd. Jeg ammer før jeg drar om morgenen og etter jobb, og når hun legger seg. Litt mer de dagene jeg har fri. Jeg trappet ikke ned, det bare gikk som gikk. ;) Du må bare prøve deg fram tenker jeg. Og ha med pumpe på jobb i starten! Lykke til! :)

Alle barn er forskjellige, og synes du at hun trenger nattamming enda så fortsetter du med det.

Man skal amme like mye som før og så øke matmengden. Trappe ned gjør man etter 12 mnd. Sånn etter boka. Ved 6-9 mnd skal de ha ca 600 ml morsmelk. Dvs ca 6 puppemåltider i døgnet.

Ta det som det kommer, av de jeg kjenner som har startet i jobb har det gått overraskende bra, men de er litt mer intense på puppen etter jobb :p

Du kommer til å være helt utslitt om du skal amme på natt, så jeg ville prøvd å trappe ned den. Næringsmessig trenger hun det ikke. Lille min er 11 mnd. Jeg ammer før jeg drar om morgenen og etter jobb, og når hun legger seg. Litt mer de dagene jeg har fri. Jeg trappet ikke ned, det bare gikk som gikk. ;) Du må bare prøve deg fram tenker jeg. Og ha med pumpe på jobb i starten! Lykke til! :)

Heller amme i søvn enn bysse/ha en gråtende baby :)

Vi samsover, så hun har fri bar, bare å forsyne seg.

Er mer bekymret for melkesprengen med 8t opphold i ammingen.

Takk for råd :)

Ta det som det kommer, av de jeg kjenner som har startet i jobb har det gått overraskende bra, men de er litt mer intense på puppen etter jobb :p

Ja, tenker jeg gjør det, men for å slippe å gå med melkespreng, må jeg pumpe, eller vil det tilpasse seg etterhvert når kroppen skjønner at det ikke ammes fra 830-1630?

Ja, tenker jeg gjør det, men for å slippe å gå med melkespreng, må jeg pumpe, eller vil det tilpasse seg etterhvert når kroppen skjønner at det ikke ammes fra 830-1630?
Du har rett på ammefri :-) der du kanskje kan få reist hjem midt på dagen å amme.

Jeg har begynt å jobbe på mandag. Jeg pumpa ikke. Hadde ikke spreng etter 9 timer, men kjente spreng etter 10 -11 timer.

Jeg ville pumpa ihvertfall de første dagene, for spreng er såpass vondt og det er risiko for tilstoppa melkeganger og brystbetennelse :)

Du har rett på ammefri :-) der du kanskje kan få reist hjem midt på dagen å amme.

Jeg vet, mannen har allerede spurt om han skal komme ned med snupp, men jeg har ikke lyst til det egentlig. Jeg har heller fått 30 min kortere arbeidstid i 2 år [emoji5]

Heller amme i søvn enn bysse/ha en gråtende baby :)

Vi samsover, så hun har fri bar, bare å forsyne seg.

Er mer bekymret for melkesprengen med 8t opphold i ammingen.

Takk for råd :)

Supert hvis du orker å amme på natta da. :) Datteren min vekte meg annenhver time da vi samsov, og jeg endte som zombie. Nå sover vi ikke sammen, og det funker heldigvis for oss. Jeg fikk spreng etter ca 6 timer, og brukte da ammefrien min til å pumpe på jobb. Etter en mnd sluttet jeg med pumpingen, Nå har jeg sjelden spreng, men allikevel ammer jeg 3-5 ggr i døgnet, men mengden er veldig redusert. Er viktig, som det nevnes, at du ikke får tilstoppede melkeganger, og for å opprettholde mengde bør du nok pumpe litt. Det går seg til! :)

Supert hvis du orker å amme på natta da. :) Datteren min vekte meg annenhver time da vi samsov, og jeg endte som zombie. Nå sover vi ikke sammen, og det funker heldigvis for oss. Jeg fikk spreng etter ca 6 timer, og brukte da ammefrien min til å pumpe på jobb. Etter en mnd sluttet jeg med pumpingen, Nå har jeg sjelden spreng, men allikevel ammer jeg 3-5 ggr i døgnet, men mengden er veldig redusert. Er viktig, som det nevnes, at du ikke får tilstoppede melkeganger, og for å opprettholde mengde bør du nok pumpe litt. Det går seg til! :)

Hehe, har ammet hver 2t på natt siden start. Først nå det kan gå litt lenger tid. Og så kommer det en natt der hun må ha pupp for å sove, tar dessverre ikke smokk, har prøvd siden fødsel. Tok den helt i starten, men så ville hun ikke mer.

Hehe, har ammet hver 2t på natt siden start. Først nå det kan gå litt lenger tid. Og så kommer det en natt der hun må ha pupp for å sove, tar dessverre ikke smokk, har prøvd siden fødsel. Tok den helt i starten, men så ville hun ikke mer.
Samme her, nektet smokk hele veien. Jeg ammer også på kvelden på senga. Jobber en del kvelder, og utrolig nok så har leggingen med pappaen gått helt fint fra første dag. Er vel noe med at jeg ikke er der, så da har hun ikke noe valg. ;)

Ville tatt det som det kommer og hatt med pumpe på jobb i tilfelle du får veldig spreng. Melkemengden tilpasser seg raskt, det gjør baby også, så ingen grunn til å begynne med noe nå.

Jeg har ammet på natt mens jeg har begynt å jobbe igjen med begge de to som er store, og ikke vært helt utslitt av den grunn altså.

Vi samsover og amming sånn ca i halvsøvne, så det er det minst belastende løsningen på våken baby,

De to eldste var 8-9 mnd gamle når pappa'n tok permisjon og jeg trappet ikke ned. Jeg hadde redusert arbeidstid pga ammefri, ammet før jeg gikk, han ga grøt og vann mens jeg var på jobb også ammet jeg med en gang jeg kom hjem, Og a, litt koseklenge baby på kveld og nattamming som en trøst i at "mamma er her" fulgte med, men det fungerte veldig greit.

Back
Topp