Ull vs ull

Thessaniya

Forumet er livet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
I kveld på kveldsstellet (ca kl 19) oppdaget jeg flere hundrevis av små røde prikker på magen, armene og litt under ørene/over halsen på snuppa. Hun hadde ikke de når jeg byttet bodyen på henne i 17-tiden så jeg er litt nervøs at hun ikke tålt bodyen... :(
Det var en Tom & Trine ullbody, og det sto 100% merinoull i den. Er det er spesiell type ull? Jeg tenker, om hun er allergisk, burde hun være det mot all ull eller er merinoull litt verre en "vanlig ull"?
Hun virket ikke spesielt plaget sånn så det skal ha klødd på henne, men det var altså massevis med små røde prikker og de er borte nå. Hun har brukt mye ull før og jeg har ikke merket noe utslett da, men allergi kanskje ikke utvikles før i 2,5-3 måneders alderen? :o

Kan være noe så enkelt som varmeutslett, kanskje hun hadde for mye klær på seg.
Men huden er jo skjør, så trenger ikke være ullallergi for å få en reaksjon, kan være vaskemiddelet, eller tilfeldigheter.

Kan være noe så enkelt som varmeutslett, kanskje hun hadde for mye klær på seg.
Men huden er jo skjør, så trenger ikke være ullallergi for å få en reaksjon, kan være vaskemiddelet, eller tilfeldigheter.

Nei, det er sant! Samboer sa og at det kanskje kunne være varmeutslett... men jeg holdt ikke med han ettersom hun bare hadde body og tynn bukse som vanlig :p Men igjen, hun er jo ganske varm av seg, og vi har fyret ganske godt på stua idag...
Jeg må nok prøve ull en gang til å se om det gjentar seg!

Nei, det er sant! Samboer sa og at det kanskje kunne være varmeutslett... men jeg holdt ikke med han ettersom hun bare hadde body og tynn bukse som vanlig :p Men igjen, hun er jo ganske varm av seg, og vi har fyret ganske godt på stua idag...
Jeg må nok prøve ull en gang til å se om det gjentar seg!
Min gutt var så varm som liten at når vi hadde fyrt i peisen lå han i bare bleie, og likevel fikk han iblant utslett :confused: Så det kan absolutt være det, spedbarn er veldig dårlige til å regulere temperaturen sin

Er vel heller omvendt at merinoull skal være mer skånsomt, men varmeutslett kan det godt være.
Snuppa her tåler ikke ull i den forstand at hun blir kjempe varm av det så de få gangene hun har fått varmeutslett så har det hvert pga ull

Lille her hadde også masse små prikker i går, og det var i bomullsbody. Jeg trur det var varmeutslett, men det som er i ansiktet ble værende lengre...

Min gutt var så varm som liten at når vi hadde fyrt i peisen lå han i bare bleie, og likevel fikk han iblant utslett :confused: Så det kan absolutt være det, spedbarn er veldig dårlige til å regulere temperaturen sin

Er vel heller omvendt at merinoull skal være mer skånsomt, men varmeutslett kan det godt være.
Snuppa her tåler ikke ull i den forstand at hun blir kjempe varm av det så de få gangene hun har fått varmeutslett så har det hvert pga ull

Lille her hadde også masse små prikker i går, og det var i bomullsbody. Jeg trur det var varmeutslett, men det som er i ansiktet ble værende lengre...

Da satser vi på varmeutslett :)
Ved et tilfelle sov hun med body, bukser og sokker oppi babynestet med pledd oppå. På stua der jeg hadde fyrt i nesten hele dag! Og hun som er så varm av seg... huff, nå fikk jeg dårlig samvittighet! Må sjekke temperaturen hennes litt oftere tror jeg! :o

Ved et tilfelle sov hun med body, bukser og sokker oppi babynestet med pledd oppå. På stua der jeg hadde fyrt i nesten hele dag! Og hun som er så varm av seg... huff, nå fikk jeg dårlig samvittighet! Må sjekke temperaturen hennes litt oftere tror jeg! :eek:
Hihi dårlig samvittighet trenger du ikke ha :) Men ja hun er nok sikkert varm nok inne i kun bodyen :)

Ved et tilfelle sov hun med body, bukser og sokker oppi babynestet med pledd oppå. På stua der jeg hadde fyrt i nesten hele dag! Og hun som er så varm av seg... huff, nå fikk jeg dårlig samvittighet! Må sjekke temperaturen hennes litt oftere tror jeg! :o
Trenger ikke ga dårlig samvittighet, mange andre sin har gjort samme feil, og er ikke den verste feilen å gjøre heldigvis [emoji4]

Masse små prikker her også, når vi bruker ull. Men har kjøpt sett fra reflex, som er bomull inni, og merinoull på utsiden. Holder han passelig varm, og gir ikke utslett :-) Kjempemykt og fint :-)

Det er egentlig ingenting som heter allergisk mot ull. Det har man gått bort i fra å si.

Det handler om tørr hud og barn som feks har atopisk eksem er mer utsatt for å få små rifter i huden av ullplagg fordi huden allerede er tørr.

Dette høres ut som varmeutslett slik du beskriver det.

En god erstatning for ull er naturlig bambus eller silke hvis ull ikke fungerer for dere.

Back
Topp