Forferdelig vondt!

Muffin88

Blir kjent med forumet
Hei jenter. Trist og frustrert nybakt mamma her som trenger litt råd/håp/inspirasjon da jeg så gjerne vil amme gutten min :(

Fikk en fin gutt for 17 dager siden.
Allerede på føden fikk jeg klasket på et ammeskjold av uvisse årsaker, og det har forblitt på siden da da jeg har ekstremt sensitive brystvorter og gråt meg gjennom de første ammingene uten skjold på barsel. Er i gang med uttrapping nå.
Lillegutt hadde økedøgn onsdag morgen - i går formiddag hvor jeg ammet så og si konstant med skjold. Tror kanskje jeg har hatt for stor diameter på skjoldet, for litt av huden rundt brystvorten blir trukket med opp i skjoldet som et stempel når han dier og dette har resultert i store smerter med amming både med og uten skjold etter økedøgnet. Har nå brennende, gnagsåraktige smerter under amming og også etterpå, ingen synlige sår eller revner, men huden rundt brystvorten er blank og ganske rød. Smører med lanolin og lufttørker, men gruer meg til hver eneste amming pga smertene og begynner å kaldsvette hver gang gutten min våkner og slik skal det jo ikke være...:-(
I natt var det helt uutholdelig på begge sider, så ammingen endte med å gi MME i sprøyte ca 20-30 Ml så han ble ordentlig mett.
Tror som sagt det er gnagsår selv om det ikke er noe å se, men har også vært inne på tanken om det kan være sopp da vi ikke har vært så veldig flinke til å sterilisere ammeskjoldene som vi burde osv.
Skal nevne at det gjør like vondt med skjold, så det er ingen løsning.
Synes det er forferdelig å ikke kunne gi mat til sønnen min og merker at det tærer på mammaselvtillitten som er frynsete i utgangspunktet som førstegangs barselkvinne...
Håper på litt innspill vedrørende hva vi kan gjøre videre, spesielt om det er OK at vi gir ekstra MM/MME i sprøyte så han blir mett når jeg ikke holder ut ammingen, og at jeg i stedet pumper så vi har til neste måltid ift melkeproduksjon osv? Evt hva det kan være og noe som kan lindre?
Tusen takk

Stor klem til deg, skjønner godt at det ikke er lett når det står på slik.
Du kan alltids dra til legen for å ta en sporprøve for å eventuelt utelukke sopp, ellers vil jeg bare si at jeg også hadde slike smerter da jeg ammet. Brukte ikke skjold, men fikk både den gnagsårsmerten du beskriver og faktisk blødende sår. Var aldri sopp til meg.
Jeg kviet meg for amming, kaldsvettet, krøllet tærne og gråt under ammingen.
Slik pågikk det i 14 måneder før jeg ga meg.

Det jeg fant ut vi ettertid som var årsaken til alle problemene var;
1: Jeg har veldig sensitiv hud, det gjelder da også brystvortene.
2: Jeg har genetisk overproduksjon med melk, som er med på å bidra til sårhet.
3: Eldste hadde sannsynligvis litt stramt tungebånd(det hadde nr 2 og, fikk fikset det) og selv om det ikke var så stramt at de på ammepoliklinikken bemerket seg det, var det stramt nok til å gjøre det sårt for en med veldig sensitiv hud.

Ammegrep er også superviktig, pass på at baby er godt inntil magen din. Hold ham gjerne stramt, de tåler faktisk det. Hvis han klare å trekke hodet bakover og til siden holder du ham ikke stramt nok. De mister grepet og ender med å patte bare på brystvorta, da blir det sårt med engang.

Håper det bedrer seg! ❤ Du kan også oppsøke Ammehjelpen, det er gullverdt!

Har ikke tid til å skrive så mye nå. Men brystvorten skal draes inn i skjoldet. Ta kontakt med ammehjelper å få hjelp til å legge til riktig og uten skjold. Mitt beste tips er albueskjell.

Jeg synes de symptomene du beskriver kan høres ut som sopp. Da blir brystvortene blanke og røde og man får en brennende følelse. Hos meg var det også verst om natta. Jeg ville gått til legen eller helsesøster og sjekket :)
Vet alt om det å ha det vondt under amming og det er fryktelig mens det står på. Nå er min 2 måneder og jeg har i de siste ukene endelig kunnet kose meg med amminga. Håper det ordner seg for deg! :)

Jeg synes det høres veldig ut som at du har sopp, jeg har det og har akkurat de smertene/symptomene du beskriver..
Ta deg en tur til legen og hør du :)
Hvis han mener du har det, så bør dere få behandling begge to. Så slipper du at dere smitter hverandre om og om igjen og aldri blir kvitt det ;)
Til babyen bør du be om den medisinen uten sukker (enten Mycostatin uten sukker eller Nystimex). Sopp digger sukker :p
Jeg fikk (uheldigvis) den typen med sukker først. Og poden gikk fra null symptomer til maaaasse trøske og hvitt belegg på tunga på under et døgn :(
Etter at jeg fikk den uten sukker, forsvant alt hos han på 4 dager og har ikke sett snurten av det etterpå :)

Håper det kommer seg! <3 Ville bare si at jeg opplevde en periode noen uker etter fødsel hvor jeg fikk vondt spesielt på den ene siden. Trodde gjerne det var sopp, men det var det visst ikke, men det gikk seg heldigvis til. Hadde noe mindre melk på den siden også, så forsøkte å legge lille oftere til på den siden. Problemene vedvarte ikke så veldig lenge egentlig, så det er håp om endring da :). Men ville absolutt oppsøkt lege for å utelukke eventuell sopp/infeksjon o.l. At du bruker MM/MME på sprøyte, og samtidig pumper for å holde produksjonen, som en midlertidig løsning, ser jeg ikke at kan være noe problem :). Ville nok prøvd lignende jeg om jeg tenkte at det kunne hjelpe/hele eventuelle sår med en liten pause?

Ser i skrivende stund at det er en stund siden du skrev dette, hvordan går det nå? :) Har du fått sjekket angående sopp?

Det går helt fint å sprøytemate til det roer seg, og det er absolutt best for ammingen om du gir morsmelk, og ikke mme, uavhengig av måten han får det på, så hvis du klarer å pumpe/håndmelke, er det kjempebra.

Har du prøvd å bruke en annen type ammeinnlegg, og være flinkere til å sterilisere skjoldene?
Evt. bare la være å bruke dem hvis du ikke føler det hjelper noe særlig, og babyen er villig til å ta brystet uten?
Har du prøvd å sette i gang utdrivningsrefleksen før du legger ham til, så han slipper å vente så lenge på melken? :)

Sjekk deg hos legen ifht sopp, og få dem til å sjekke tunge- og leppebåndet til babyen, og sugetaket gjennom et helt måltid uten skjold, hvis du får til. <3

Jeg måtte delamme og følte meg mislykket som mamma i en ukestid. Men jeg innså at baby endelig ble mett og jeg faktisk kunne kose meg med amminga og ikke bare skrik og gråt fra meg og baby. Og jeg ammer ennå hun er 8,5 mnd :) uansett hva du ender opp med så er du verdens beste mamma for nettopp ditt barn :)

Jeg syntes det var avlastende å pumpe nå og da. Gjorde mye mindre vondt. Følte jeg kjøpte meg noen timer fri fra smerten ved å gjøre det. Her gikk det seg heldigvis til etter hvert da, så det var nok bare det at brystene måtte bli herdet i mitt tilfelle.

Tusen takk for svar alle sammen! :)
Sårheten har nå gått over etter jeg begynte med skjold på fulltid igjen. Har hatt besøk av ammehjelper og helsesøster egentlig mtp sugetak og lære å legge til riktig, men det viser seg at lillegutt ikke legger på seg nok og at jeg har for lite melk grunnet PCOS. Han har vært sint og frustrert ved puppen en stund - først om kvelden, så jeg tilskrev det vanlig "kveldsuro", men nå også om dagen og natten. Jeg tenkte det var et langvarig økedøgn på gang og har lenket meg til sofaen med lille på puppen, men det hat altså vært frustrasjon pga lite melk og sult.. veldig veldig kjipt, føler jo morsinstinktet mitt er helt på avveie som ikke har skjønt det!
Så nå blir det delamming på oss fremover, mye nytt å sette seg inn i og synes det er trist å ikke kunne fullamme, men det viktigste er at gutten min har det bra :)

Hvis noen har tips til delamming 101, kom med det! :)

Jeg måtte delamme og følte meg mislykket som mamma i en ukestid. Men jeg innså at baby endelig ble mett og jeg faktisk kunne kose meg med amminga og ikke bare skrik og gråt fra meg og baby. Og jeg ammer ennå hun er 8,5 mnd :) uansett hva du ender opp med så er du verdens beste mamma for nettopp ditt barn :)

Hei! Her blir det delamming på oss også grunnet for lite melk! :)
Synes det er en forvirrende verden... har du noen gode praktiske tips til hvordan man skal gjøre det? :) tenker på hvor mye MME per gang (aner jo ikke hvor mye han får fra meg per måltid), hvilken flaske, hva gjør du når du skal være hjemmefra en stund osv..

Delamming og pumping her også! Får mme når det er nødvendig :) han er alltid mett og fornøyd og jeg bekymret meg ikke lengre over om han er tilfreds eller er ikke :)

Hei! Her blir det delamming på oss også grunnet for lite melk! :)
Synes det er en forvirrende verden... har du noen gode praktiske tips til hvordan man skal gjøre det? :) tenker på hvor mye MME per gang (aner jo ikke hvor mye han får fra meg per måltid), hvilken flaske, hva gjør du når du skal være hjemmefra en stund osv..

Jeg kombinerte amming og flaske. Helt i starten (da var hun 8 dager gammel) ammet jeg, med falske i den ene hånda, da hun ble sint fikk hun flaske, og så fikk hun pupp, byttet på slik at hun fikk begge deler under et måltid.

Etterhvert når ting ble rutinert fikk hun pupp hvis hun var tålmodig, eller flaske da hun var skrubbsulten og utålmodig. Etter hver flaske ammet jeg alltid. Selv om det var på tur, i byen osv. Jeg ville ikke miste melka.

Hun fikk vel ca 3 flasker ila døgnet i starten m ca 90ml, ikke alltid hun drakk opp, og hun fikk aldri på natta, da var hun fornøyd m amming.

Det økte til 4-5 flasker med 90ml, hun drakk som regel opp alt. Hun ville aldri ha mer enn 90ml i tillegg til pupp, frem til hun ble 4mnd. Da begynte vi m grøt og kuttet flaskene etterhvert. Nå får hun 4måltider og ammer henne ca hver 3-4t på dagen, og fri bar på natta, samsover:)

Jeg kjøpte urinprøveglass på apoteket, hadde med i veska. Hadde kokende varmt vann på tåteflaska og en ren tåteflakse med kokt kaldt vann (bruker Medela flaskene, der kan man skru på eget lokk, så det blir en beholder:) ) ofte var det varme vannet for varmt da vi skulle bruke det, så blandet det ut med kaldt og fikk riktig temp.

Vi dro på Danmarks bilferie da hun var 11uker og det gikk fint! Anbefaler microterilisator eller liknedne, slipper du å koke flasker:)

Back
Topp