Amming er utfordrende

Lillefrue

Elsker forumet
Jeg har vurdert å gå over til mme med minsten av mange grunner, men mest av alt for å unngå å havne i depresjon.

Men før jeg havner der så har jeg veldig lyst til å prøve en mellomting.
jeg er ikke komfortabel med ammingen, men pumping har jeg foreløpig ingenting i mot, syns det går lett, melka øker og det er deilig å føle man får tømt seg ordentlig. Så jeg har veldig lyst til å pumpe så lenge det går å gi han min melk på den måten, gjennom flaske.
På den måten så får han min melk en stund til.
Eller høres dette dumt ut? Føler ett snev av lettelse tanken på å gå over på flaske hvert fall. Så det føles rett akkurat nå.

At han får din melk er jo selvfølgelig det beste, pumpet eller ei. Man skal ikke amme for enhver pris, men om du kan gi han din egen melk på flaske en stund er jo det helt supert vil jeg tro!

Hei,

Amming kan være slitsomt - og det er helt greit! Man må ikke amme til enhver pris, selvom det til tider kan virke sånn på en del utsagn fra "ammemafia".

Fordelen med morsmelken er jo at baby får gode antistoffer og næring som den trenger, og melk som er god mot tarmene. Om denne melken kommer via flaske (pumpet mm) eller rett fra pupp (amming) spiller ingen rolle!

Å fullpumpe krever en innsats i seg selv, dersom du er komfortabel med det er det bare å kjøre på.

Hvis jeg var deg ville jeg satt meg inn i holdbarheten på pumpet melk.

- I romtemperatur: 6-8 timer (lukt og evt smak litt før du gir - jeg kaster alltid min melk om den har stått mer enn 6 timer)
- I kjøleskap - inntil +4: 5 døgn (kan vare opptil seks døgn, men jeg personlig har aldri turt å ta sjansen på det).
- I fryser - inntil -18: opptil seks måneder.

En enkel huskeregel kan være "5timer, 5 dager og 5 måneder" (5 timer i romtemperatur, 5 dager i kjøleskap og 5 måneder i frys).

Fryst melk slal times i kjøleskap og er holdbar i 24 timer.
Oppvarmet melk skal kastes dersom alt ikke blir brukt.
Kald melk skal varmes langsomt - aldri i kokende vann da den mister en del av næringen. Har lest at man kan varme i varmt vann fra springen, men det har ikke jeg forsøkt selv. Jeg bruker induksjonstoppen hjemme - varmer vannet til cirka 40 og varmer melken i det.

For å øke produksjonen bør du pumpe annenhver time på dagtid og hver tredje time på natten. Kan fint pumpe annenhver time gjennom natten også, men husk at du må ha hvile pgså.

Tror jeg har fått nevnt det viktigste.

Dumt? Nei, tvert i mot. Jo mer/lengrehan får mm, jo bedre vil jeg tro [emoji5] om dette fungerer for deg så vil det jo være bedre enn å gå over til kun mme.

Jeg synes det høres ut som en god ide! Da kan jo far/barnevakt også gi babyen og du står litt mer fritt til å komme deg ut. :)

Jeg har ei venninne som fullpumpet helt til babyen begynte med fast føde og hun pumper fortsatt og gir barnet morsmelk. Nå er barnet snart 15 mnd!

Takk for både informasjon og svar.
Setter jeg pris på :)
føles mer rett dette, alltid greit med andres meninger og da jeg følte meg noe usikker. Og det er da den delen med at det føles som om det forventes at man skal amme, og kan sitte igjen med dårlig samvittighet fordi jeg ikke fikser det.

Har vane av å pumpe hver 2/3 time, og skal fortsette med det så langt det går :) Føler meg avslappet i valget, håper bare ikke jeg får mer av det amme presset jeg føler jeg har over meg, og at det presset jeg allerede føler på gir seg så jeg blir mer avslappet :)

Pumping er også kjempefint :)

Skjønner akkurat hvordan du har det, satt selv og tenkte den første tiden at jeg gir opp. Du kan trøste deg med at det blir bedre etterhvert, mindre vondt og melken regulerer seg etter barnets behov. :)

Men for all del du må ikke amme for en hver pris, du skal tross alt være lykkelig selv og:)

Jeg full pumpa i 8 uker ca med første :) gikk veldig fint. Men var mye arbeid, å følte jeg mista litt tid med babyen. Så valgte å slutte da.

Denne gangen går ammingen så det suser :o

Fantastisk om du orker å fullpumpe tenker jeg (y)

Kan jeg spørre hva som gjør at du ikke er komfortabel med å amme? :)
Det gjør så vondt. Og det gjør meg ganske dårlig både fysisk og psykisk, så selv om jeg så gjerne vil så vil jeg ikke 'holde ut' til en hver pris da det kan komme i veien for tilknytningen som er enda viktigere enn selve ammingen :)

Har du fått sjekket tungebåndet? Jeg reagerte litt på at når lille skrek hadde han antydning til hjerteformet tunge i tillegg til at det også gjorde veldig vondt å amme. Jeg fulgte magefølelsen, dro til legen og fikk klippet tungebåndet på han for ca 2,5 uke siden og det er først nå at jeg føler ammingen begynner å normalisere seg; det gjør ikke fullt så vondt lengre og er så og si ikke sår heller. (Han er 7 uker i morgen og selve klippingen var null stress).

Har du fått sjekket tungebåndet? Jeg reagerte litt på at når lille skrek hadde han antydning til hjerteformet tunge i tillegg til at det også gjorde veldig vondt å amme. Jeg fulgte magefølelsen, dro til legen og fikk klippet tungebåndet på han for ca 2,5 uke siden og det er først nå at jeg føler ammingen begynner å normalisere seg; det gjør ikke fullt så vondt lengre og er så og si ikke sår heller. (Han er 7 uker i morgen og selve klippingen var null stress).
Nei det har jeg ikke fått sjekket.
Men føler ikke det er det som er problemet og det ser ikke slik ut som du beskriver da han skriker, men kan jo sjekke det opp uansett :)

Han vil ikke tømme brystene på samme måte som da jeg pumper, og det er ikke fordi han blir mett men han bare stopper og skriker etter mer og må ha mer mat på annen måte.

Klarte ikke gi opp ammingen helt med en gang, og har fortsatt å prøve, noe som nå har ført til brystbetennelse. Bare det å streife borti puppa gjør nå vondt og jeg gruer meg like mye til amming og pumping.
Nå er det så vondt så jeg går av skaftet, og alt begynner å se svart ut for meg.

Jeg får så dårlig samvittighet men jeg fikser ikke ammingen :( vil så gjerne, men nå går det utover familielivet og er det da verdt det? Off, var ikke en sånn start vi så for oss :(
Jeg skulle vært super lykkelig, ikke trist hele tiden pga ammingen som tar all min tid og energi :(

Trengte forøvrig bare å lufte noen tanker da jeg ikke har noen andre å dele det med.

Back
Topp