Bekkenløsning

Klar for å bli 2 barnsmamma :D <3

Blir kjent med forumet
Hei! Lurer litt på om det e noen her som har bekkenløsning og hvordan det startet?
Lurer på om jeg begynner å få det, har smerter i korsrygg, halebenet og på baksiden av lårene og nedover(minner litt om gangsperr der, men har ikke gjort noe som skulle tilsi at jeg skulle få gangsperr..)

Har ikke bekkenløsning selv, men anbefaler en tur til fysio/kiropraktor :) jeg trodde jeg hadde bekkenløsning, men bekkenet var "bare" skjevt og gjorde at musklene rundt(korsrygg og setet) overkompenserte og var stivt/ubehagelig å stå/gå osv.

Har det på ene siden.. har slitt med bekkenlåsning.. men etter den ga seg litt så har fått samme følelse som deg på venstre side , men har fortsatt låsning i høyre rompeball/korsrygg :)

Bekkenløsning kjennes veldig individuelt. Så har man noe som heter bekkenlåsning også.
Jeg har mitt tredje svangerskap med bekkenløsning. Er så uheldig at jeg også tidvis har blitt plaget med dette etter svangerskapene.
Hos meg sitter smerten i halebeinet. Det kjenner ut som du har falt og slått deg på isen eller som om noen har sparka deg hardt bak. Så stråler det opp mot hodet og ned i lårene og leggene.

Råder deg til å starte behandling raskt. Og så råder jeg deg til å gå til naprapat dersom du har mulighet for det. Fysioterapi er sjeldent en behandlingsform som gjør noe nyttig for seg her - selv om legen din helt sikker vil anbefale det.

Aldri sitt med beina i kryss. Bekkenet skal være stabilt hele tiden. Når du skal ut av bil eller seng så vrir du deg med beina samlet på gulvet / bakken før du reiser deg opp med like mye vekt på begge beina.
Avlast bekkenet med å sove med en stor pute eller lignende mellom beina. Pass på hvilken svai du får i ryggen når du står. det er enkelt å svaie frem med hofta for å "avlaste" bekkenet, det skal man ikke gjøre.
Får gjerne tak i en rispose på helsekosten. Denne kan du varme opp i microen - og den er fantastisk å legge på korsryggen / bekkenområdet når du er sliten. Denne anbefaler jeg også å ta med som smertelindring når du skal føde. De varmer den opp for deg under fødselen :)

Å gå tur kan gjøre vondt verre. Gå med små skritt - ikke lange. Ikke løft tungt. Gjør øvelser for bekkenet hver dag - du kan google - evnt få øvelser av naprapaten du går til (kontakt naprapatlandslaget hvis du har disse der du bor).
Husk å hvile deg. Bekkenløsningen går desverre ikke over. Den kan kun holdes stabil ved å gjøre ting riktig.
Krykker og bekkenbelte kan avlaste.

Dessverre for meg så har jeg små barn i hus - så jeg sliter max. Men var klar over dette før jeg ble gravid. Så vi har hatt nøye gjennomgang om det "på kammerset" ;)

Bekkenløsning kjennes veldig individuelt. Så har man noe som heter bekkenlåsning også.
Jeg har mitt tredje svangerskap med bekkenløsning. Er så uheldig at jeg også tidvis har blitt plaget med dette etter svangerskapene.
Hos meg sitter smerten i halebeinet. Det kjenner ut som du har falt og slått deg på isen eller som om noen har sparka deg hardt bak. Så stråler det opp mot hodet og ned i lårene og leggene.

Råder deg til å starte behandling raskt. Og så råder jeg deg til å gå til naprapat dersom du har mulighet for det. Fysioterapi er sjeldent en behandlingsform som gjør noe nyttig for seg her - selv om legen din helt sikker vil anbefale det.

Aldri sitt med beina i kryss. Bekkenet skal være stabilt hele tiden. Når du skal ut av bil eller seng så vrir du deg med beina samlet på gulvet / bakken før du reiser deg opp med like mye vekt på begge beina.
Avlast bekkenet med å sove med en stor pute eller lignende mellom beina. Pass på hvilken svai du får i ryggen når du står. det er enkelt å svaie frem med hofta for å "avlaste" bekkenet, det skal man ikke gjøre.
Får gjerne tak i en rispose på helsekosten. Denne kan du varme opp i microen - og den er fantastisk å legge på korsryggen / bekkenområdet når du er sliten. Denne anbefaler jeg også å ta med som smertelindring når du skal føde. De varmer den opp for deg under fødselen :)

Å gå tur kan gjøre vondt verre. Gå med små skritt - ikke lange. Ikke løft tungt. Gjør øvelser for bekkenet hver dag - du kan google - evnt få øvelser av naprapaten du går til (kontakt naprapatlandslaget hvis du har disse der du bor).
Husk å hvile deg. Bekkenløsningen går desverre ikke over. Den kan kun holdes stabil ved å gjøre ting riktig.
Krykker og bekkenbelte kan avlaste.

Dessverre for meg så har jeg små barn i hus - så jeg sliter max. Men var klar over dette før jeg ble gravid. Så vi har hatt nøye gjennomgang om det "på kammerset" ;)

Tusen takk for gode råd, skal huske på de:) Fikk henvisning av legen til fysioterapeut, men skal sjekke ut naprapat;) Jeg er foreløpig i full jobb for kan tilrettelegge, men må se ann helgen om hvordan kroppen tåler det, for ble ganske sliten i går og mye smerter i natt etter vakten i går. Evt må jeg gå tilbake til legen å få sykemelding og prøve meg på halve dager :)
Har en gutt i hus selv og han skal ha mye oppmerksomhet og mye man ikke kan la vær å gjøre så prøver så godt jeg kan å ta det med ro:)

Jeg har fått henvisning til fysioterapeut nå, med store smerter i korsrygg og sete + strålinger i bena. Fysioterapeuten hadde ikke ledig time før om et par uker, og legen ville ikke sykemelde meg... jobber på barneskole med mye påkledningssituasjoner osv. Når det er på det værste klarer jeg ikke ta på mine egne sko engang [emoji15][emoji23].
Usikker på hva jeg burde gjøre frem til fysio-timen... er det farlig for barnet å ha bekkenløsning?

PS til over her; jeg har allerede tilrettelegging på jobben, så er ikke mulig å tilrettelegge så mye mer...

Back
Topp