En blodprøve av mor som gir svar på om fosteret i magen har trisomi 13, 18 eller 21![]()
Trisomi? Er det noe feil ved fosteret da? Har aldri hørt om.. er det noe alle burde gjøre? Eller er noen mer i "faresonen"?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
En blodprøve av mor som gir svar på om fosteret i magen har trisomi 13, 18 eller 21![]()
Trisomi? Er det noe feil ved fosteret da? Har aldri hørt om.. er det noe alle burde gjøre? Eller er noen mer i "faresonen"?
Nei, det er ikke noe man må/burde gjøre. Men når moren er over 38år tilbys de fostervannsprøve for å sjekke bl.a Downs syndrom (Downs er en type trisomi) Men jeg jeg litt redd for store nåler derfor vil jeg ta en slik blodprøve i stedet. Evt kan de sjekke andre ting om man har kromosomfeil som ligger i familien.
Hvordan går man frem for å bestille slik?
Google "Harmonytest Danmark", da burde du får opp noen treff![]()
Gjorde det! Vil gjerne ta kjenner jeg. Men var dyrt da
Ja, jeg vet, kjempedyrt!![]()
Pluss reisen fra her. Nei uff går nok ikke
Det er jo normalt ikke en nødvendig test å ta. Det er bare jeg som er litt gammel (dermed øker risikoen for trisomi) og er redd for fostervannsprøven.
Jeg fyller 30 innen termin. Men er generelt nervøs av meg og har en sa bak meg.
Hvilkek klinikk skal du på?
Jeg har bestilt på ultralydklinikken.dk![]()
Den til 4700 elr 4200?
Får man automatisk fostervannsprøve? Trodde Norge tilbød double-test for dem over 38 år. I Danmark legger de jo sammen resultatene fra doubletest, nakkefoldscanning og alder, for å beregne risiko for kromosonfeil. Ville tenkt det var noe av det samme i Norge, før de slo til med fostervannsprøve.. for det er vel ikke helt risikofritt?Det er jo normalt ikke en nødvendig test å ta. Det er bare jeg som er litt gammel (dermed øker risikoen for trisomi) og er redd for fostervannsprøven.
Får man automatisk fostervannsprøve? Trodde Norge tilbød double-test for dem over 38 år. I Danmark legger de jo sammen resultatene fra doubletest, nakkefoldscanning og alder, for å beregne risiko for kromosonfeil. Ville tenkt det var noe av det samme i Norge, før de slo til med fostervannsprøve.. for det er vel ikke helt risikofritt?
Jeg spør fordi jeg ikke vet altså, syntes bare det hørtes voldsomt ut å gi alle over 38 en fostervannsprøve.
For å pressisere, det jeg nevnte med DK er ikke samme som harmonytest, som du skulle bli i tvil. Scanning + blodprøve er standard graviditetsundersøkelser i DK. Harmonytest skal man selv betale for.
Håper alt går bra denne gangen!Jeg fikk pos test igår og har fått time til ul 23 januar da jeg har ekstra oppfølging med to ma i uke 12. Deilig med ekstra oppfølging og gratis ul![]()
Håper alt går bra denne gangen!Jeg har også hatt to aborter, men har hatt en fastlege som har vært sykemeldt og umulig å få time hos henne, så har vært hos mange turnusleger, legevaktleger osv. Jeg har ikke fått informasjon om at jeg har krav på ekstra oppfølging osv. Vet egentlig ikke helt hva jeg bør gjøre nå med tanke på legetime/ul/oppfølging. Tok du direkte kontakt med sykehuset for å få timeavtale til UL med en gang? Hva har du fått beskjed om å gjøre?