Overtidskontroll

Monica82

Flørter med forumet
i morgen... Kjenner jeg grugleder meg.
Fikk høre av en venninne i dag at de sikkert setter kur på meg i morgen siden når jeg har gått 12 dager er det 1 januar, hun tenkte da at de ikke sikkert ville ha meg inn den dagen pga helligdag , personale kapasitet osv ... :/

Men jeg mener no virkelig at de ikke setter i gang en fødsel kun basert på det. Om Lillemor har nok fostervann og det ikke er fare på ferde, vil vel de som meg, at det beste er om det hele starter av seg selv ?

i morgen... Kjenner jeg grugleder meg.
Fikk høre av en venninne i dag at de sikkert setter kur på meg i morgen siden når jeg har gått 12 dager er det 1 januar, hun tenkte da at de ikke sikkert ville ha meg inn den dagen pga helligdag , personale kapasitet osv ... :/

Men jeg mener no virkelig at de ikke setter i gang en fødsel kun basert på det. Om Lillemor har nok fostervann og det ikke er fare på ferde, vil vel de som meg, at det beste er om det hele starter av seg selv ?
Sniker litt fra marsforumet :)

Så vidt jeg vet fins det nasjonale retningslinjer på at man normalt sett skal settes i gang 42+0, men det står også at kvinnens ønsker skal vektlegges (se link nedenfor). Jeg vil derfor tro at du har mulighet til å be om at du ikke settes i gang før tidligst 1. januar dersom dette er i samsvar med når du er 42+0 basert på ordinær ultralyd.

Jeg fikk for øvrig dato for igangsetting på en lørdag midt i fellesferien sist, så jeg vil tro du har mulighet til å få 1. januar som dato for igangsetting til tross for bemanningssituasjonen, derimot kan det hende at du må være forberedt på å måtte dra hjem igjen med uforrettet sak 1. januar dersom det er ekstremt travelt og underbemannet på fødeavdelingen den dagen (dvs. at de prioriterer gravide i aktiv fødsel fremfor gravide som skal settes i gang), men i så fall vil du bare få ny time til igangsetting dagen etter, så det ville jeg ikke ha stresset med.

Lykke til på overtidskontroll, det er virkelig ikke noe å grue seg til, det er bare en trivselssjekk der de tar sparketest (ctg), sjekker fostervann på ultralyd, o.l. Hilsen en som fødte 42+0 selv :)

https://helsedirektoratet.no/folkeh...viditet-og-svangerskap/overtidige-svangerskap

Jordmor ringte meg i går og har fått time på tirsdag kl 08 for overtidskontroll! Skulle ta med helsekort, urinprøve og bag. Har de kapasitet, så blir jeg satt i gang :) men hva gjør de på slike kontroller? Er det sjekk av meg, åpning, ul osv? Kjenner jeg er litt spent :)

Back
Topp