Min opplevelse av det å kjenne liv.

BareMeg

Andre møte med forumet
Det er så mange teorier om når, hvor og hvordan man skal kjenne liv. Og det er til å bli stressa av. Jeg er nå litt over 19 uker på vei med Nr. 2. Det er 9 år siden førstemann kom, så jeg går som førstegangsfødene igjen. Men det at jeg hadde Nr to på vei skulle allikevel ikke hindre det at jeg ikke skulle kjenne liv tidlig. Det sa leger og jordmødre og andre for den slags skyld. Men det vil jeg si er feil i mitt tilfelle, og da blir jeg litt oppgitt! Jeg har merket noe, men ikke bobler i magen. Noen har vært i bevegelse der nede, men kan ikke sette fingeren min på at det var spark eller slag fra hu inni magen. Vil ikke si jeg er overvektig, men sylfide er jeg heller ikke. Er bare meg. Og morkaka ligger heller ikke sånn at jeg ikke skal kunne kjenne liv når man skal.
Men i dag kan jeg med sikkerhet si at jeg for første gang har kjent tydelige spark/slag og det er kjempe stas :)
Jeg skriver dette fordi det har litt med forventninger å gjøre, og når alle heiser ting opp til at man tidlig skal kjenne liv og legen spør deg kjenner du liv? Du sitter der og tenker har jeg kjent liv? Var det luft eller var det slag/spark og de forventer nesten at du skal svare at joda, jeg kjenner noe av og til. Syns jeg det blir så frustrerende å skal kunne gi det svaret de vil høre når man er usikker. Jeg har sagt jeg tror det er liv, men kan ikke si noe sikkert. Og da får jeg spørsmålstegntryne tilbake. Sånn er det, tenker jeg! Kan ikke blidgjøre noen som forventer bare positive svar. Jeg er meg, kjenner det jeg kjenner, føler det jeg føler og er den jeg er. Ingen kan fortelle med hvordan mitt svangerskap er. Ja, man kan lese uendelig bøker og på nett. Men ditt svangerskap er bare ditt ;)
Takk for meg :p

Helt enig med deg. Er også 2gangs og fra uke 14 fikk jeg stadig det spørsmålet.
For ei som i utgangspunktet er redd noe skal gå galt eller være galt, var det stressende. Spesielt når jeg ikke kunne si med sikkerhet at det var spark.

Fikk høre at alt lå til rette for at jeg skulle kjenne liv i løpet av 1-2uker (var da 14). Ikke før jeg passerte 16uker + kunne jeg med sikkerhet si at jo det jeg kjenner er spark.

Skjønner at det er velment når de spør om spark, men kan også skape mer stress

Jeg har kjent noe som kan ligne på liv i uke 14-15. Så var det rolig og jeg kjente mer "romsteringer", viser seg at babyen ligger og sparker bakover og rett inn i morkaka.

Men kjenner man mindre liv som overvektig?

Vi er i samme båt vi: venter nr 2, 9 år siden sist, så ergo førstegangsfødende igjen og ikke sylfide her heller, har foranliggende morkake så har en liten pute i veien:-) jeg er kortere enn deg på vei, bare med noen dager da, men har kjent liv en stund. Ikke hver dag men, i ny og ne. Heldigvis har spørsmålet om jeg kjenner liv dukket opp svært sjeldent, og når jeg forklarer hva jeg kjenner og at jeg mener det er mageboeren, så har jeg bare fått nikking og smiling :-)

Jeg har kjent noe som kan ligne på liv i uke 14-15. Så var det rolig og jeg kjente mer "romsteringer", viser seg at babyen ligger og sparker bakover og rett inn i morkaka.

Men kjenner man mindre liv som overvektig?
Jeg ville tro at man ikke kjenner spark like godt om man er overvektig. Er overvektig selv, men vet sannelig ikke sikkert

Hvorfor ikke? Fettet er jo ikke inne i livmoren. På utsiden tar det nok lengre tid ja. Jeg har kjent liv siden uke 13-14 og jeg er overvektig med mye på magen..

Ene og alene gjetting. Som sagt på slutten vet jeg sannelig ikke. Erfaringsvis er jeg noe tyngre nå enn med første og syntes denne gangen det var vanskeligere å kjenne selv om som gyn sa jeg hadde optimale forhold. Har også lest lignende utsagn av andre overvektige.

Har ingen medisinsk begrunnelse.

Hvorfor ikke? Fettet er jo ikke inne i livmoren. På utsiden tar det nok lengre tid ja. Jeg har kjent liv siden uke 13-14 og jeg er overvektig med mye på magen..

Ja, det var litt det jeg tenkte på også. Skjønner jo at man da ikke nødvendigvis kjenner det utenpå i uke 13-14 , men innvendig er jo noe annet.

Ene og alene gjetting. Som sagt på slutten vet jeg sannelig ikke. Erfaringsvis er jeg noe tyngre nå enn med første og syntes denne gangen det var vanskeligere å kjenne selv om som gyn sa jeg hadde optimale forhold. Har også lest lignende utsagn av andre overvektige.

Har ingen medisinsk begrunnelse.

Jeg er selv overvektig, og aldri hørt noe om at jeg skal kjenne spark/bevegelser senere pga overvekt. Innvendig er vi vel like følsomme uavhengig av hvor mye fett det er utenpå magen skulle man tro.

Sniker her, men jeg tenker at i tillegg til hvor morkaka ligger og slikt kan man vel ha ulik følsomhet i livmoren på samme måte som man kan ha ulik følsomhet andre steder? Og at det kan ha noe med hvor aktiv ungen er, noen ligger kanskje bare vrir seg litt, mens andre sparker som en rodeohest. Vet ikke, men har bare tenkt sånn. Jeg hadde alienmage med turbo unge i, men alle venninnene mine har hatt så rolige barn at det bare såvidt gikk an å merke bevegelser utenpå selv helt i slutten av svangerskapet

Enig med at man er litt utålmodig, men mer for min egen skyld :P dette er andremann og har morkaken foran, jeg kjenner spark og liv, men ikke så sterkt og er vanskelig å kjenne på utsiden :) med førstemann kjente samboer spark på utsiden allerede i uke 17 så da blir man jo ekstra utålmodig nå i uke 19 i morgen. Men da hadde jeg morkaken bak samt har veldig lite fett på magen noe som selvfølgelig spiller inn når det gjelder å kjenne på utsiden. (Har masse ekstra fett altså, bare legger seg ikke på magen :P)

Enig! Det skal ikke ha noe å si når kvinnen kjenner spark, vi har like nerver på innsiden! Er litt overvektig selv og har denne gangen kjent liv siden uke 16. Og Samboer kjente liv utenpå i slutten av uke 17. Sist hadde jeg morkaka foran, jeg merker godt forskjell fra sist til nå [emoji16]

Men det er viktig å tenke at vi er forskjellige! Ingen av oss vil ha like svangerskap og alle kjenner liv forskjellig [emoji4]

Jeg hadde morkaka bak sist, da kjente jeg fra uke 14 og utsiden i uke 17 ca. Denne gangen har det vært et følelsesmessig kaos da jeg har den foran mot venstre side for langt ned (previa marginalis) jeg begynte å kjenne liv i uke 12, men bare på en side, mest sannsynlig lå morkaka enda lengre ned da (kanskje foran åpningen). Jeg har deretter kjent mindre og mindre og i uke16 når jeg tok ultralyd så kjente jeg nesten ingenting lenger ( alt er bra med lille) men fikk da beskjed om forliggende og foranliggende morkake. Den lå da et stykke unna åpningen, men ikke med god nok klarering. Uka etter ultralyd har jeg ikke kjent noe liv i det heletatt og håper at dette er fordi den har flyttet seg enda lengre opp. I går begynte jeg å kjenne litt romsteringer igjen (er 17+2 i dag) men ikke langt ned, så da ble jeg engstelig igjen...

Jeg syns det er fint å lese om flere som ikke har kjent liv og er kommet like langt eller lengre enn meg. Det kan være at noe jeg har kjent er bebis, men det har vært ekstremt lite og bare et par tre ganger. Da jeg var på TUL sa legen ingenting om foranliggende morkake heller (riktignok pekte legen og sa at der er morkaka - men det sa meg fint lite). Er 18 + 1 nå, førstegangs, og kan ikke si jeg har kjent liv helt sikkert. Vet det er liv da, for har jukset med doppler. Syns dog ikke folk forventer at jeg skal kjenne det heller, de fleste sier det er ganske tidlig å kjenne noe særlig enda.

Gleder meg til det blir mer tydelig.

Jeg syns det er fint å lese om flere som ikke har kjent liv og er kommet like langt eller lengre enn meg. Det kan være at noe jeg har kjent er bebis, men det har vært ekstremt lite og bare et par tre ganger. Da jeg var på TUL sa legen ingenting om foranliggende morkake heller (riktignok pekte legen og sa at der er morkaka - men det sa meg fint lite). Er 18 + 1 nå, førstegangs, og kan ikke si jeg har kjent liv helt sikkert. Vet det er liv da, for har jukset med doppler. Syns dog ikke folk forventer at jeg skal kjenne det heller, de fleste sier det er ganske tidlig å kjenne noe særlig enda.

Gleder meg til det blir mer tydelig.

Du er ikke alene.. Jeg er i dag 19+0, og kan ikke med sikkerhet si at jeg har kjent baby... Kjenner av og til at det er "noe" som skjer, men ingen aning på hva det er :P

Er så enig med deg! Kom på UL i uke 17 (ca). Å jordmor sa "ja, du har merket litt liv og bevegelser eller?" Jeg bare "Øhm, igrunn ikke..". Dette er mitt fjerde svangerskap. (forrige for halvannet år siden) - å jeg har ikke merket ordentlig liv (spark, bevegelser) før uke 20! Har jo merket at det er noe - men om det er ungen, luft eller annet har jeg ikke kunne vært 100% sikker på!

Alle svangerskap er forskjellige - vi er forskjellige og når man med sikkerhet kjenner liv og bevegelser er individuelt! Såh!:happy::woot:

Back
Topp