Vurdering av igangsetting

lillesolstrålen

Blir kjent med forumet
Nå har jordmor sendt henvisning og snakket med overlege på føden om vurdering av igangsetting førstkommende torsdag. Jeg har termin 19.12, men har siden uke 35 vært svært plaget av sterke og hyppige sammentrekninger (hadde ikke dette med førstemann). Nå har jo disse sammentrekningene hatt sin effekt da jeg har 5 cm åpning, avflatet, myk, moden og tydelig vannblære. Altså, det er bare å ta vannet. Vannet gikk med førstemann også, og da gikk det 1 time til han var ute. Grunnen til at de vurderer en igangsetting, er ikke fordi jeg er utålmodig, men snarere særdeles stor mangel på søvn. Ja, jeg skulle ha tatt imot sovetablettene, men da min mor forsøkte selvmord for under ett år siden med bruk av dette, kjenner jeg frykten over å bruke slike medisiner. I tillegg hadde jeg kraftig fødselsdepresjon sist, og pga søvnmangel hjelper dette ikke på nedstemtheten.

Nå skal jeg ringe til føden på torsdag klokken 07.00 og spørre om jeg kan komme som planlagt klokken 8, evt senere ved stor pågang. Jeg hylgrein når jordmor ringte meg nå nettopp, men samtidig er jeg livredd. For hva om de ikke tar vannet og setter meg i gang, vil psyken min tåle dette? Å gå fra topp til bunn kommer til å bli ekstremt tøft, og jeg tør faktisk ikke håpe engang at føden hører på meg. Jordmor er en engel, hun virkelig bryr seg og lytter, men kjenner jeg skjelver om jeg må inn å få et avslag.

Måtte lufte tankene mine her, kanskje det er noen andre som har vært i samme båt eller er i samme båt?
 
Tror nok at vis jordmor har ringt deg inn å du har fått time. Å ligger så godt ann til at de bare kan ta vannet så er du i gang. Så gjør de nok det :)

Lykke til ;)
 
Har ingen råd, men ønsker deg masse lykke til <3. Søvnmangel tærer sinnsykt på, det kjenner jeg godt til.
 
Har dessverre ingen råd å gi deg, ang situasjonen din, men har erfaring fra igangsetting med mellomste karen. Var flere ganger inne for vurdering før de bestemte seg for å sette igang fødselen med modningspiller. Første gangen jeg var inne sjekket de barnet med ultralyd, registrerte hjerterytme/sammentrekninger osv. Er jo sannsynlig at de gjør det hos deg å i første omgang. I tillegg er vel de fleste sykehus opptatt av å ha nok bemanning, siden igangsetting krever mer beredskap. ikke bli så altfor skuffet om de ikke tar vannet den dagen. Da har du i allefall vært inne for vurdering og er mye nærmere en igangsetting enn før [emoji5]
 
Da ble det fødsel og vanntaking hos meg i dag[emoji4] de tok vannet klokken 09.15, ingen rier kom og fikk første dose med drypp klokken 10.45. Fortsatt lite rieaktivitet, så neste dose kom 1 time senere, 11.45. Fikk da rier med 1 minutt mellom, satt på en pilatesball og kjente det brant ut i skjeden, men fortsatt ikke ekstreme smerter. Skulle legge meg på senga for å sjekke åpning og sette på elektrode på hodet, og da fikk jeg pressriene og hadde full åpning. Ble litt kaos hos dem da ja, for de trodde ikke jeg var kommet så langt i forløpet. Heller ikke jeg[emoji12] men 20 minutter senere hadde jeg en nydelig liten gutt på brystet[emoji173]️
 
Da ble det fødsel og vanntaking hos meg i dag[emoji4] de tok vannet klokken 09.15, ingen rier kom og fikk første dose med drypp klokken 10.45. Fortsatt lite rieaktivitet, så neste dose kom 1 time senere, 11.45. Fikk da rier med 1 minutt mellom, satt på en pilatesball og kjente det brant ut i skjeden, men fortsatt ikke ekstreme smerter. Skulle legge meg på senga for å sjekke åpning og sette på elektrode på hodet, og da fikk jeg pressriene og hadde full åpning. Ble litt kaos hos dem da ja, for de trodde ikke jeg var kommet så langt i forløpet. Heller ikke jeg[emoji12] men 20 minutter senere hadde jeg en nydelig liten gutt på brystet[emoji173]️
Hørtes jo ut som en god opplevelse! Gratulerer så masse med liten gutt! :)
 
Da ble det fødsel og vanntaking hos meg i dag[emoji4] de tok vannet klokken 09.15, ingen rier kom og fikk første dose med drypp klokken 10.45. Fortsatt lite rieaktivitet, så neste dose kom 1 time senere, 11.45. Fikk da rier med 1 minutt mellom, satt på en pilatesball og kjente det brant ut i skjeden, men fortsatt ikke ekstreme smerter. Skulle legge meg på senga for å sjekke åpning og sette på elektrode på hodet, og da fikk jeg pressriene og hadde full åpning. Ble litt kaos hos dem da ja, for de trodde ikke jeg var kommet så langt i forløpet. Heller ikke jeg[emoji12] men 20 minutter senere hadde jeg en nydelig liten gutt på brystet[emoji173]️
Gratulerer så mye :)
 
Back
Topp