Nok mat

Frøkenvims

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Julegavene 2019
Jeg fullammer, men har plutselig blitt så redd for at mini ikke får nok! Hun skal spise hele tiden, virker som hun blir fort sulten igjen når hun er ferdig! Er det økedøgn? Hvordan vet man ellers om hun får nok eller må ha ekstra?? Har lagt fint på seg til nå og har mange bleier hver dag.

Sånn er det her også. Men mini legger godt på seg. Mange barn trenger litt fast føde rundt da, ellers kompenserer de med å drikke ofte melk slik jeg har forstått det. Minien din får sikkert nok, men blir trolig fortere sulten igjen enn når han var mindre. Har du begynt med litt smaksprøver?

Evt kan du jo veie på hs om du er veldig bekymret for vekta

Sånn er det her også. Men mini legger godt på seg. Mange barn trenger litt fast føde rundt da, ellers kompenserer de med å drikke ofte melk slik jeg har forstått det. Minien din får sikkert nok, men blir trolig fortere sulten igjen enn når han var mindre. Har du begynt med litt smaksprøver?

Evt kan du jo veie på hs om du er veldig bekymret for vekta

Er ikke bekymret for vekten, hun er god og rund! :) hun har fått smakt litt fruktpuré to ganger, typ bare litt på fingeren og inn i munnen.... bare for nysgjerrighet.
Ønsker helst å fullamme, men ikke hvis hun er mye sulten.... så lurer mest på symptomene? Hvordan vet jeg om hun får nok?

Er ikke bekymret for vekten, hun er god og rund! :) hun har fått smakt litt fruktpuré to ganger, typ bare litt på fingeren og inn i munnen.... bare for nysgjerrighet.
Ønsker helst å fullamme, men ikke hvis hun er mye sulten.... så lurer mest på symptomene? Hvordan vet jeg om hun får nok?

Er ikke det 6-8 fulle tissebleier daglig og tilfredsstillende vektoppgang? :-)

Har ikke telt antall bleier, men tror nok vi er innafor!
Er bare så mye mas om fast føde.... :( og mas om jeg er helt sikker på at jeg har nok, og så blir jeg bekymret osv osv

Er bare så mye mas om fast føde.... :( og mas om jeg er helt sikker på at jeg har nok, og så blir jeg bekymret osv osv

Vi var på 4 mnd kontroll i går. Her er lille 64,5cm og 6100g. Lang og slank og egentlig under "normalen" siden hun er slank. Men, jeg fikk kun beskjed om at jeg kunne begynne å gi smaksprøver slik at det ville bli enklere å gi fast føde ved 6 mnd. Hs støtter meg fullt ut med fullamming:) Jeg ga lille sviskejuice for første gang i går, men...det var av andre grunner:p Og...det "løste" problemet 3t senere:D

Jeg fullammer her og vil gjerne fortsette til 6 mnd[emoji5]hvor ofte snakker vi??

Vi var på 4 mnd kontroll i går. Her er lille 64,5cm og 6100g. Lang og slank og egentlig under "normalen" siden hun er slank. Men, jeg fikk kun beskjed om at jeg kunne begynne å gi smaksprøver slik at det ville bli enklere å gi fast føde ved 6 mnd. Hs støtter meg fullt ut med fullamming:) Jeg ga lille sviskejuice for første gang i går, men...det var av andre grunner:p Og...det "løste" problemet 3t senere:D

Hun er 4 mnd, og såvidt passert 5kg, men hun var bare 2,4kg ved fødselen, så hun legger jo godt på seg og følger sin egen kurve!
Vi tenker å begynne med smaksprøver nå. Hvor mye gir man f.eks av fruktpuré? En skje? Eller et helt beger? Eller blir d litt mye..? :p

Jeg fullammer her og vil gjerne fortsette til 6 mnd[emoji5]hvor ofte snakker vi??

Jeg vil også fullamme så lenge...
hvor ofte vi ammer mener du?? Varierer litt, men minst hver annen time på dagen, og ca 3 ganger på natta (mellom 8 og 8)
Litt vanskelig å si for på dagen kan hun bli liggende leeeeenge til brystet, spesielt på kvelden. Blir aldri ferdig!

Hun er 4 mnd, og såvidt passert 5kg, men hun var bare 2,4kg ved fødselen, så hun legger jo godt på seg og følger sin egen kurve!
Vi tenker å begynne med smaksprøver nå. Hvor mye gir man f.eks av fruktpuré? En skje? Eller et helt beger? Eller blir d litt mye..? :p
Vi ga bare litt sviskemos på størrelse med en god ert de første dagene, og dag fire fikk han en hel skje :) kan godt hende vi kunne gitt fortere, for han digger det. Men haster ikke, er mer for å lære han å spise av skje:)

Her er lille 4 mnd i dag. Hun var 2,8 når hun ble født. Men, så lenge de følger sin egen kurve så går det greit:)

En skal bare gi en dert (ert) størrelse i begynnelsen. Har med magen og det å fordøye og gjøre:)

Her er lillegutt 3,5 mnd og vi fullammer. Han "spiser seg opp" på kveldene for å sove over. Han sover vanligvis fra kl 21-06 (nattammer ikke lenger). Masse gode tisse- og bæsjebleier. På kontrollen ved 3 mnd var han 63,8 cm og veide 5520g og følger sin egen kurve fint sa HS :) Jeg har lyst til å fullamme helst til 6 mnd. Fikk info fra ammehjelper om at man ikke kan kalle seg for fullammer om man begynner med smaksprøver ved 4 mnd og at dersom man kan bør man kun gi morsmelk til de blir 6 mnd fordi at tarmene egentlig ikke er utviklet nok ved 4 mnd til å smake på allverdens ting. Føler et press fra alle rundt om at vi kan begynne å gi smaksprøver ved 4 mnd, men helsedirektoratet har nettopp igjen gått ut med at morsmelk/fullamming er det beste om det fungerer og det gjør det jo ved gode bleier å vektsjekker kan man jo ta :) Merker også at han blir mer sulten om vi har vært på tur eller på besøk/butikker. Tror han bruker mer energi enn før da vi bare var hjemme. Mye inntrykk og så har han blitt mye mer aktiv.

Jeg vil også fullamme så lenge...
hvor ofte vi ammer mener du?? Varierer litt, men minst hver annen time på dagen, og ca 3 ganger på natta (mellom 8 og 8)
Litt vanskelig å si for på dagen kan hun bli liggende leeeeenge til brystet, spesielt på kvelden. Blir aldri ferdig!

Så lenge hun ligger på seg slik hun skal så hadde ikke jeg stresset med noe.. de får før eller siden smakt på ny mat:p nyt det mens du enda kan;)

Lille blir 3,5 mnd på tirsdag.
Hun har 4-6 bløte bleier om dagen og det er bra i følge HS.
Ammer hver 3 time på dagtid om ikke baby ber om noe oftere og på natt (22-06) ammes det 1-2 ganger styrt av når hun vil ha mat.
Her blir det fullamming frem til 6 mnd og ingen smaksprøver før det.
Hun er med ved matbordet så lenge hun er våken og den siste tiden har hun begynt å følge godt med ved bordet på hva vi alle sammen gjør der. Fascinerende å se hvordan hun ser på storebroren når han spiser.

Så lenge din følger sin kurve, har 5-6 tunge tissebleier og fornøyd er det ingen grunn til bekymring. De har økeperiode rundt 4 mnd alderen. Og så er det enkelte dager hvor de små spiser oftere enn andre.

Back
Topp