Gutter får ikke gå i lucia tog..

nancy drew

Forumet er livet
På mine unger sin skole er det 3 klasse som går lucia og leverer ut lussekatter den 13. des. Har en gutt i den klassen og har prøvd å få han til å forhøre seg om hva de skal ha på seg til dette, om jeg må kjøpe/skaffe kvit skjorte til han. Men i går kom han å sa at nei, gutter skulle ikke gå i tog, det var vist kun for jenter så han trengte ikke kvite klær.

Bare jeg som syns dette var rart? Må jo selvsagt forhøre meg med skole og lærere at det stemmer, men syns dette er ganske diskriminerende om det stemmer.

Høres veldig feil ut.

Så merkelig, husker godt at alle i min klasse på barneskolen, gutter og jenter, gikk i Lucia toget.
Også når jeg ble eldre og de yngre klassene gikk har det alltid vært alle sim har gått.
Om det er sånn at bare jentene får gå synes jeg du burde sende inn en klage, for det er helt feil å nekte guttene å gå da det er en tradisjon å ha stjernegutter og terner i Luciatoget.
https://snl.no/Luciadagen

Det hadde jeg klaget på, for dette er systematisk utestenging fra markering (eller egentlig feiring) i skolens regi, og det skal ikke forekomme!

Så pussig, man ha da både terner og stjernegutter i et luciatog? Ville sjekket opp med skolen om det stemte.

Høres rart ut. Har aldri vært borti at der kun er jenter. Dersom det er tilfelle ville jeg reagert på det

Det skal da være gutter i toget! Dog jente som er Lucia fremst i de fleste tilfeller.

3. Klasse her også. Skal ikke ga med drakt har guttungen sagt. For det har skolen.

Det skal da være gutter i toget! Dog jente som er Lucia fremst i de fleste tilfeller.

3. Klasse her også. Skal ikke ga med drakt har guttungen sagt. For det har skolen.

Nei det kan ikke stemme. Er vel bare jenter som kan være lucia først, men guttene er vel stjerne gutter??? og skal med i toget:)

Dette høres jo helt tullete ut.
Toget bør være for gutta også!

Her bruker de en gutt og en jente foran i toget også. Lucia og en lysmann. Veldig merkelig at de kjønnsdeler dette hos dere. Her ville jeg protestert faktisk!

På mine unger sin skole er det 3 klasse som går lucia og leverer ut lussekatter den 13. des. Har en gutt i den klassen og har prøvd å få han til å forhøre seg om hva de skal ha på seg til dette, om jeg må kjøpe/skaffe kvit skjorte til han. Men i går kom han å sa at nei, gutter skulle ikke gå i tog, det var vist kun for jenter så han trengte ikke kvite klær.

Bare jeg som syns dette var rart? Må jo selvsagt forhøre meg med skole og lærere at det stemmer, men syns dette er ganske diskriminerende om det stemmer.
Du tror ikke at din sønn har hørt feil da, og forveksler beskjeden "gutter kan ikke gå lucia" med "gutter kan ikke VÆRE Lucia, " (men kan gå i toget ?)

Synes dette høres veldig rart ut, får håpe dette stemmer. Er jo ikke rettferdig om det skal være sånt.

Du tror ikke at din sønn har hørt feil da, og forveksler beskjeden "gutter kan ikke gå lucia" med "gutter kan ikke VÆRE Lucia, " (men kan gå i toget ?)
Det tenkte jeg også.

Kanskje han har misforstått når de har snakket om at det bare er jenter som skal ha kjole og glitter i hår og jente som er lucia (først i toget)?

Jeg vet ikke i grunnen. Skal selvsagt høre med kontaktlæreren hans på mandag, for syns også det er veldig rart. Krysser fingre for at det er feil, for tenker det er mange gutter som faktisk vil syns dette ikke dette er greit og vil bli lei seg.

Bra å høre at det ikke er vanlig rundtom

Hørtes rart ut. Her er det for både jenter og gutter. Ble sendt ut en felles mld om å ha med hvite klær her

Back
Topp