Årslønn

• Trådstarter Trådstarter tanteskrue
  • Opprettet Opprettet
T

tanteskrue

Guest
Hei,

Jeg lurer på en ting angående lønn. Den årslønnen som f.eks. står i statens lønnstabell, er den inkludert det man får utbetalt i feriepenger eller ikke?

Hvis jeg f.eks. har fått oppgitt at jeg skal ha en årslønn på 400.000 kr- - Skal jeg da ha fått utbetalt 400.000 kroner det året + feriepengene jeg tjente opp året før. Eller er de 400.000 kronene inkludert de feriepengene jeg fikk utbetalt i juni?

Håper noen kan svare, og om noen av dere kan sjekke deres lønnstabell + lønnsslipp og si hvordan det er der hadde det vært supersnillt! :-)

Feriepengene er ikke medregnet i årslønn.
Nå nytter det ikke for meg å se på lønnsslipp, da jeg enkelte måneder har fått både bonus og utbetalt reiseregninger osv... så det jeg har fått utbetalt (før skatt) er høyere enn årslønna mi uansett.
Men hvis man skriver kontrakt på 400 000kr i årslønn, så er ikke feriepengene medregnet, da dette er en ting du opparbeider, og bytter man jobb på slutten av året, vil jo feriepengene komme fra tidligere arbeidsgiver (den man tjente det opp hos).

Hei,

Jeg lurer på en ting angående lønn. Den årslønnen som f.eks. står i statens lønnstabell, er den inkludert det man får utbetalt i feriepenger eller ikke?

Hvis jeg f.eks. har fått oppgitt at jeg skal ha en årslønn på 400.000 kr- - Skal jeg da ha fått utbetalt 400.000 kroner det året + feriepengene jeg tjente opp året før. Eller er de 400.000 kronene inkludert de feriepengene jeg fikk utbetalt i juni?

Håper noen kan svare, og om noen av dere kan sjekke deres lønnstabell + lønnsslipp og si hvordan det er der hadde det vært supersnillt! :)

Er det i forhold til foreldrepenger du lurer?

Er det i forhold til foreldrepenger du lurer?

Takk for svar :-)

Nei, er ikke i forhold til foreldrepenger, men fordi jeg har blitt lovet høyere lønn enn det jeg faktisk får (hvis jeg ikke tenker helt feil, derfor jeg spør her). Men det blir jo relevant i forhold til foeldrepenger som forhåpentligvis blir aktuelt i løpet av neste år, så fint at du nevnte det også.

Er det noen flere som kan si hvordan dette fungerer på deres lønn? Jeg lurer på om det er ulik praksis på dette rundt omkring, eller om det bare er en riktig måte å gjøre det på.

Feriepengene er ikke medregnet i årslønn.
Nå nytter det ikke for meg å se på lønnsslipp, da jeg enkelte måneder har fått både bonus og utbetalt reiseregninger osv... så det jeg har fått utbetalt (før skatt) er høyere enn årslønna mi uansett.
Men hvis man skriver kontrakt på 400 000kr i årslønn, så er ikke feriepengene medregnet, da dette er en ting du opparbeider, og bytter man jobb på slutten av året, vil jo feriepengene komme fra tidligere arbeidsgiver (den man tjente det opp hos).

Takk for svar! Det er sånn jeg har tenkt også, men vil gjerne høre flere meninger om dette.

Takk for svar :)

Nei, er ikke i forhold til foreldrepenger, men fordi jeg har blitt lovet høyere lønn enn det jeg faktisk får (hvis jeg ikke tenker helt feil, derfor jeg spør her). Men det blir jo relevant i forhold til foeldrepenger som forhåpentligvis blir aktuelt i løpet av neste år, så fint at du nevnte det også.

Er det noen flere som kan si hvordan dette fungerer på deres lønn? Jeg lurer på om det er ulik praksis på dette rundt omkring, eller om det bare er en riktig måte å gjøre det på.

Hvordan tenker du da om jeg kan spørre? Har hatt noen runder tidligere med vanskelig arbeidsgiver (tidligere arbeidsforhold hvor jeg til slutt måtte ha advokathjelp for å få det jeg ble lovet).
Når startet du i arbeidsforholdet? Også er det selvfølgelig viktig å skille mellom netto og brutto når man ser på hva man tjener. Men det skal jo stå utbetalt så langt i år på lønnsslippen.
Litt lettere å se på lønnsslippen hva man har fått, enn å sitte og regne selv værtfall.

Jeg mener at normal praksis er årslønn - feriepenger. Da man faktisk har ferie noen uker, og det er disse ukene feriepengene er beregnet til. Normal praksis er 11 mnd med lønn + feriepenger i den 12. Mnd.
Men det er mulig jeg tar feil.

Det vil også ha noe å si om det er avtalt 11/12 mnd utbetaling. Du må nesten se hva som står i kontrakten din, pluss evt. Tariff avtaler el.

Hvordan tenker du da om jeg kan spørre? Har hatt noen runder tidligere med vanskelig arbeidsgiver (tidligere arbeidsforhold hvor jeg til slutt måtte ha advokathjelp for å få det jeg ble lovet).
Når startet du i arbeidsforholdet? Også er det selvfølgelig viktig å skille mellom netto og brutto når man ser på hva man tjener. Men det skal jo stå utbetalt så langt i år på lønnsslippen.
Litt lettere å se på lønnsslippen hva man har fått, enn å sitte og regne selv værtfall.
I kontrakten min er det oppgitt en årslønn. Det står ingenting om feriepenger i det hele tatt, så da må man vel bare anta at det er standard etter ferieloven. Den årslønnen som står i kontrakten er imidlertid høyere enn det jeg har fått utbetalt i løpet av året (dvs. det som står utbetalt hittil i år på årets siste lønnsslipp). Hvis jeg plusser på feriepengene jeg har fått utbetalt blir det imidlertid et riktigere beløp. Når det gjelder beløp er alt oppgitt i brutto.

Det er en privat arbeidsgiver, ingen tariffavtale. Begynte der for litt over tre år siden, så burde vel kanskje oppdaget dette for lenge siden. Men kan jo godt hende at det er riktig det de praktiserer også...

Jeg mener at normal praksis er årslønn - feriepenger. Da man faktisk har ferie noen uker, og det er disse ukene feriepengene er beregnet til. Normal praksis er 11 mnd med lønn + feriepenger i den 12. Mnd.
Men det er mulig jeg tar feil.

Det vil også ha noe å si om det er avtalt 11/12 mnd utbetaling. Du må nesten se hva som står i kontrakten din, pluss evt. Tariff avtaler el.

Takk for innspillet, det er nok slik arbeidsgiveren min tenker også, mens jeg har tenkt årslønn + feriepenger. Det står ikke noe i kontrakten om månedlig utbetaling, kun årslønn, så jeg vet ikke om de har ment at det beløpet som står der skal utbetales over 11 mnd + feriepenger den 12. mnd, eller om det er beløpet jeg skal få over alle 12 mnd. inkl. feriepenger (er vel antakelig slik de har tenkt, men burde det stått i kontrakten da?). Vi har ingen tariffavtale.

Slik det er beregnet for både meg og mannen er årslønnen det vi hadde hatt om vi jobben hver dag. Så total lønn er (årslønn/12 )*11 + feriepenger. Om det ga mening.

Slik det er beregnet for både meg og mannen er årslønnen det vi hadde hatt om vi jobben hver dag. Så total lønn er (årslønn/12 )*11 + feriepenger. Om det ga mening.

Dette stemmer nok ja, så lenge man ikke har noen avtaler utover det :)

Ferie er normalt ulønnet fritid, så man blir trukket i lønn for de ukene, og de ukene er det feriepengene skal dekke for så man ikke står uten penger i 4/5 uker. Så er årslønn 400000 så er månedlig utbetaling 400000/12. Det som står på utbetalt i år på lønnslippevæn vil være 400000/12*11+feriepenger (sånn ca). Kommer an på om man har/blir trukket for 4uker+1dag ferie eller 5 uker ferie.

Hvis du er lovet en årslønn på 400.000 så skal du få utbetalt 400.000/12 per mnd. Det skal stå i en kontrakt når lønningsdatoen er. Ville organisert meg, og spurt der :)

Back
Topp