Jern

tingeling1990

Glad i forumet
Gikk igjennom blodprøvesvarene mine gjennom svangerskapet.. har måttet be om å få utskrift selv, vel å merke.. og ser nå at jeg har jern nede på 13 i september. Synes det er ganske lite egentlig, og ingen lege har gitt meg beskjed om å ta tilskudd :s dere som tar tilskudd, hvor lavt har jern ligge på?
Skal si at Hb (blodprosenten) har variert fra 11-12 og var rundt 12 sist, så den er fin.

Min blodprosent kunne ikke synke så mye mer nå sa jordmor, var på 10. Burde ha minst 9 ved fødsel sa hun.
Så jeg fikk beskjed å begynne på floradix (som de har i vanlig butikk) frem til jeg skulle til legen. Da kunne han sjekke verdiene mer nøye og B12.

Det høres helt greit ut i en graviditet. 9 regnes som laveste verdi. Du vil ikke ha vondt av å ta tilskudd, men blodorosenten din er superduper og i graviditeten er det i hovedsak den man skal gå ut i fra . Jern vil også potensiellt kunne gi deg for høy blodprosent noe som ikke er bra i et svangerskap.

Målinger av jern i svangerskapet er et upålitelig mål visstnok, bør i urgangspunktet bare måles i starten av svangerskapet sier sykehuset her. Jeg har vært nede i 5 den siste tia, så jeg har litt erfaring på dette temaet nå... Men jern etter fødsel bør du i alle fall få i deg. Jeg anbefaler Neofer, smaker vondt men er desidert best for magen. Forstoppelse etter fødsel er jo ikke gøy!!! To t-skjeer med den sammen med mat og appelsinjuice skal være nok for å få jernen hurtig opp.

Jeg har ligget på 10 i Hb og tatt ferro-retard uten effekt. Byttet nå til nifrex og har kommet opp på 12! :) så nå er det bare å fortsette så blodprosenten holder seg oppe. Anbefaler niferex altså! Mye dyrere, men virker ihvertfall.

Det høres helt greit ut i en graviditet. 9 regnes som laveste verdi. Du vil ikke ha vondt av å ta tilskudd, men blodorosenten din er superduper og i graviditeten er det i hovedsak den man skal gå ut i fra . Jern vil også potensiellt kunne gi deg for høy blodprosent noe som ikke er bra i et svangerskap.

Målinger av jern i svangerskapet er et upålitelig mål visstnok, bør i urgangspunktet bare måles i starten av svangerskapet sier sykehuset her. Jeg har vært nede i 5 den siste tia, så jeg har litt erfaring på dette temaet nå... Men jern etter fødsel bør du i alle fall få i deg. Jeg anbefaler Neofer, smaker vondt men er desidert best for magen. Forstoppelse etter fødsel er jo ikke gøy!!! To t-skjeer med den sammen med mat og appelsinjuice skal være nok for å få jernen hurtig opp.

Ang. det med forstoppelse, så har jeg veldig svingende tendenser der for tiden. Har hatt flere dager hvor jeg knapt får gått på do, så jeg har kjøpt inn linfrø igjen, som jeg lar svelle på benken i et glass vann før jeg drikker det. Tenkte å fortsette med dette regelmessig framover for å forebygge, og slik kanskje holde det mykt frem til fødselen. :p

Du har egentlig helt normal blodprosent, mener jeg å si. Jeg ligger vanligvis på rundt 13, og da gir jeg blod i tillegg. I svangerskapet ar jeg gått ned, varierer mellom ti og elleve.

Har selv hatt blodprosent på 10,7 de siste to jordmorkontrollene. Sist sa jordmor at jeg kunne jo kanskje ta noe lavdose-jern eller prøve å spise ekstra mat med jern. Så jeg har prøvd å spise litt leverpostei av og til (ikke så glad i det, egentlig), og fått i meg en klementin før kjøttmaten og sånt, selv om jeg får halsbrann av det. Så jeg er jo egentlig fornøyd med at det ikke hadde sunket mer, for i første svangerskap var jeg nede på 9, noe, og da var jeg ganske dårlig og svimmel og plaget med blodtrykksfall. Så jordmor sa jeg godt kunne ta tilskudd nå, for kanskje å få det opp mer før fødsel, siden man jo mister en del blod der. Hun sa at jernlagrene mine vet vi jo ikke noe om da, men mente jeg kunne ta et lavdosetilskudd. Så jeg har kjøpt ferromax eller noe slikt.

Last edited:
Etter det jeg har forstått, så er det viktig at blodprosenten ikke blir for lav. Min var på 8 på mandag, så her er det 2 tabletter med jern vær dag [emoji14] ikke rart jeg har vært svimmel og trøtt. Tar de med 2 c-vitminer for bedre opptak. Også tar jeg noe for magen i tillegg :)

Min har vært på 9,8 og ble da anbefalt å ta jern, men jeg turte ikke siden jeg var litt hard i magen fra før og var redd for å bli verre av jernrablettene :p Målte igjen 3-4 uker senere og da hadde det gått opp til 10 uten at jeg hadde gjort noen tiltak. Jordmor sa at dette var helt greit og det var ikke nødvendig med jern om jeg ikke ønsket.

Blodprosenten min har ligget på 8-9 mye av svangerskapet, har vært svimmel og tungpustet. Gått på Nifrex noen uker og føler meg litt som en ny person nå!

Sist svangerskap hadde jeg også lav blodprosent, og mistet nesten to liter blod under fødsel. Var veldig energifattig og besvimte mye i tiden etterpå, så denne gangen vil jeg ha litt bedre startvolum!

Er ikke blodprosenten jeg er engstelig for men jern :) har normal blodprosent men jern i nedre referanseområde.. har hatt høyere jernnivåer og legen har sagt jeg burde ta jerntilskudd, da kvinner blir ofte blir lav i jern pga menstruasjon.. syntes det var så rart jeg ikke hadde blitt anbefalt det nå.. spesielt når jeg har hatt så lavt energinivå, noe lavt jern kan gi... men men, får høre med jordmor onsdag :)

Er ikke blodprosenten jeg er engstelig for men jern :) har normal blodprosent men jern i nedre referanseområde.. har hatt høyere jernnivåer og legen har sagt jeg burde ta jerntilskudd, da kvinner blir ofte blir lav i jern pga menstruasjon.. syntes det var så rart jeg ikke hadde blitt anbefalt det nå.. spesielt når jeg har hatt så lavt energinivå, noe lavt jern kan gi... men men, får høre med jordmor onsdag :)
Det er litt annerledes i et svangerskap, særlig siden måling av jern er upålitelig da og egentlig ikke skal brukes. Normalverdiene for jern er også lavere i svangerskap, så ni akkurat kategorisert som mangelm I teorien skal man ikke merke symptomer av lavt jern før blodprosenten synker sies det. Går man med lavt jern over lenger tid vil blodprosenten synke, men det skal ta noe tid.

Dette med jern og svangerskap er komplisert. Jeg hadde ikke veldig lav blodprosent men merket likevelbgod bedring av å øke jernet når det var nede på 5, så kroppen min stemmer tydeligvis ikke med teorien. Du vil uansett ikke ta skade av å ta jern, men du bør sjekke at blodprosenten ikke blir for høy underveis. Du bør være nøye med å få i deg mye jern etter fødsel!!

Min lege leste seg opp på dette til forrige time, og i lærebøkene hennes står det at å ha en Hb på mellom 8-10 er en fordel for gravide.. så lenge man ikke føler seg slapp, svimmel eller har andre plager er det ingen grunn til å ta jerntilskudd! Min Hb er på 9,1 og jeg har en Ferritin på 4, så jeg har begynt med aminojern allikevel etter anbefaling fra jordmor. Om man skulle miste litt over gjennomsnittlig mengde blod under fødsel vil det ta lang til å komme seg opp igjen i Hb, dersom jernlagrene er tomme ;)

Hadde 8 sist og måtte begynne med jern, men jeg blir så utrolig kvalm av jerntabletter. Slutta å ta de :o

Back
Topp