Tenker mye på epidural

MammaMai2017

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
...og at dette er noe jeg er åpen for. Men når jeg så video på YouTube av hvordan den blir satt og hele opplegget, så ble jeg rett og slett kvalm. Er litt småpyse for lange nåler som skal langt inn. Kan noen komme med noen trøstende råd? Angrer for at jeg så hele greia :(

Du får lokalbedøvelse, merka ingenting til den lange nåla jeg iallefall :)

Jeg hadde også helt hetta for den lange nåla på forhånd, men når jeg var kommet dit at jeg nærmest ba på mine knær om å få epidural så skal jeg love deg at det stikket der var det siste jeg tenkte på. Husk at man gjerne har rier samtidig som den skal settes, så du merker ikke noe til det :) Du kan tenke deg grønn på den lange nåla på forhånd, men du ofrer den ikke en tanke når du står i situasjonen... så det er ikke vits i å ta sorgene på forskudd!
Jeg liker ikke tanken på den lange nåla nå heller, men nå vet jeg at jeg ikke tenker særlig på den når det kommer til stykket. Derfor gidder jeg ikke en gang å tenke på det nå :)

Last edited:
Jeg har ikke født før, men jeg har rett og slett bestemt meg for ikke å se sånne ting på YouTube. Jeg har lest noen fødselshistorier, og føler sånn sett at jeg er litt forberedt, men jeg har bestemt meg for å ta det jeg lurer på med jordmor for ikke å bli skremt. Jeg mener ikke at dette er akkurat sånn du skal gjøre det, men det er hvertfall ikke gøy å ende opp med å grue seg mer enn nødvendig :) :)

Fikk epiduralen satt av en lege med ticks (hodet gikk fra side til side heeeeele tiden), men kjente ingen verdens ting :-)
Og det var som å komme til himmelriket når den startet å fungere :-D så den står på må ha listen min denne gangen også ;-)

Jeg syntes det var ubehagelig. Setter først en lokalbedøvelse som kan sprenge en del. Ingen hadde forberedt meg på det så når jeg kjente det sprenge i nærheten av ryggraden ble jeg redd.
På meg virket epidural kun på ene siden så for meg var det ikke verdt det. Anestesilege sa selv at han var usikker på om han fikk satt den riktig.

Derimot ei venninne av meg merket ingen verdens ting og var kjempe godt bedøvd. Eneste hun klagde på var at det var vanskelig å kjenne pressrier og jobbe med dem. Dette var nr 2 for henne, nr en fødte hun uten epidural.

Det settes lokalbedøvelse først. Alle jeg har hørt fra sier at det ikke var noe vondt. Jeg tenker selv på at jeg ønsker epidural om smertene blir for sterke.

Jeg fikk epidural ved forrige fødsel, husker ikke at det var noe smerter i forbindelse med at jeg fikk den. Men syntes det var deilig da den virket og jeg fikk slappet av noen timer :)

Sniker fra juni: jeg fikk epidural med første. Kjente ingenting til den i det hele tatt. Den tok bort den verste smerten jeg hadde i magen. Følte ikke den gjorde mer (men kan godt være da).
Den stoppet heller ikke opp fødselen som mange opplever. Her kom sønnen min på 3,5 time.
Takk gud for epidural! Trenger ikke mer smerte enn nødvendig! :)

Jeg er i utgangspunktet livredd epidural, så det er godt å lese det dere her inne skriver :) Jeg har slitt med ryggen i mange år, så er veldig følsom når det kommer til det området.. Livredd for at noe skal gå galt.. I tillegg er jeg ikke spesielt glad i nåler, og denne ser helt forferdelig ut.. Vurderte derfor abc-fødsel en periode.. Men endte opp med å søke plass på vanlig føde, siden jeg er førstegangs og ikke aner hva jeg går til. Greit med muligheten til smertelindring iallefall :) Prøver å la være å tenke så mye på det enn så lenge.. hehe

Husker ikke at jeg tok epiduralen en gang jeg (og jeg grua meg skikkelig til det på forhånd), eneste jeg husker er at jeg kom til paradis etterpå og at jeg fikk slappa av og spist en hel pakke gjendekjeks! Haha ;)

Hvorfor ser du på sånne filmer? Det er jo tullette. Epeduralen blir satt når du har så vondt at du ikke bryr deg uansett. Dessuten oppfordrer jeg alle til å ikke bestemme seg for noe som helst på forhånd. Ta det som det kommer. Planlegger du fødselen din før den skjer så blir du bare skuffet. Jeg har født to barn. To totalt forskjellige fødsler. Med nr 1 var jeg redd alt. Fikk epedural og fødselen drog veldig ut. Jeg brukte lang tid på å komme meg etter fødselen. med nr 2 hadde jeg kun lystgass, og var på beina med en gang etter fødselen.

Hvorfor ser du på sånne filmer? Det er jo tullette. Epeduralen blir satt når du har så vondt at du ikke bryr deg uansett. Dessuten oppfordrer jeg alle til å ikke bestemme seg for noe som helst på forhånd. Ta det som det kommer. Planlegger du fødselen din før den skjer så blir du bare skuffet. Jeg har født to barn. To totalt forskjellige fødsler. Med nr 1 var jeg redd alt. Fikk epedural og fødselen drog veldig ut. Jeg brukte lang tid på å komme meg etter fødselen. med nr 2 hadde jeg kun lystgass, og var på beina med en gang etter fødselen.

Jeg ser på sånne filmer fordi jeg føler en trang til å faktisk vite prosesser og hvordan ting foregår, enn å være helt uviten. Noen vil ikke se eller vite hvordan ting er på forhånd, jeg er etikk motsatt. For eksempel med blodprøver. Noen snur seg vekk, og noen nistirrer :p

Jeg fikk epidural med førstemann og kan ikke si at jeg merket at de satte nålen en gang! De smører på med bedøvelsesgel tror jeg :) var uansett ikke vondt eller ubehagelig i det hele tatt, og jeg vil tro du har annet å tenke på uansett så forhåpentligvis kommer du ikke til å bry deg [emoji173]️

Tviler på at du tenker noe særlig over det om behovet melder seg under fødselen :) Epidural er det beste jeg kunne fått under fødselen min! Var vondt, men riene var mye verre. Var på beina igjen med en gang etter fødselen også. Var ikke sliten i det hele tatt.

Når du står oppi det kommer du til å bry deg null om hvor lang den nålen er. Hvis du er mer redd for nålen da, er det jo greit, da er riene til å leve med, tenker jeg ;) Det er ikke så stor sjanse for at du kommer opp i en situasjon der du MÅ ha epidural.
Jeg hadde epidural sist og det var virkelig ingen problem. Det verste var jo å skulle sitte stille mens legen stakk.. :P

Jeg merket ikke at han stakk, riene er 4000099 ganger drøyere enn stikket av nåla :P

Jeg er redd jeg kommer til å være så sta at jeg nekter å ta det :P Har ganske høy smerteterskel og fikk kritikk av sykehuset forrige uke når jeg var innlagt fordi jeg nekta å ta smertestillende uansett hvor mye de maste :P

For meg var det ikke tid til å tenke på epidural så er ikke sikkert det blir et tema en gang ;) Men som de andre sier så tror jeg ikke nåla er det du kommer til å tenke på om du trenger epidural. Det skjedde flere ting under fødselen som jeg hadde tenkt litt på på forhånd som jeg overhodet ikke brydde meg om under fødselen! Du er ganske opptatt av andre ting ;)

Jeg er redd jeg kommer til å være så sta at jeg nekter å ta det :P Har ganske høy smerteterskel og fikk kritikk av sykehuset forrige uke når jeg var innlagt fordi jeg nekta å ta smertestillende uansett hvor mye de maste :P

Har du høy smerteterskel har du jo ingen grunn til å være redd noe som helst ;)

Back
Topp