navne hjelp

nancy drew

Forumet er livet
Vi vurderer Ada som navn på jenta i magen, men jeg syns det er litt kort. Foreslo derfor Ada Sofie som jeg syns klinger bra og sofie var navnet på min oldemor. Men så var det noen som nevnte at det jo var moren til hun Stine Sofie, barneheia jenten.
Så føler akkurat nå at det ble litt rart.'

Så har dere noen gode forslag til hva som passer til Ada? Viktig at det klinger godt i lag og er lett å si da vi i såfall kommer til å bruke begge navnene

Baneheia var jo ikke en helt hyggelig assosiasjon, men likevel, det var jo tilfeldig. Er bestandig noen som heter det samme. :)

Ada Kristine, Ada Mari(e), Ada Iren, Ada Weronica, Ada Cecilie, Ada Malin/Malene

Synes Ada Sofie var fint! Er vel ikke alle som assosierer med baneheia? Ikke jeg, hvertfall. Det er det som er faren med å diskutere navn med andre, folk har så mange meninger :/ hos oss har vi funnet ut at vi holder navneforslagene for oss selv slik at vi ikke blir påvirket av andre :) når babyen er født og har fått navnet sitt så et det ingen som kommer til å si høyt at de ikke liker navnet ;)

Ada Sofie er kjempefint, og synes ikke du skal tenke på hva andre assosierer navnet med, fordi så fort barnet får et navn så blir det hennes. Da vil de aller fleste tenke på henne, og ikke noe annet :)

Alle har et forhold til navn. Broren min heter Anders, og selv om det navnet er på tur ned i statistikken så vil jo alle de nærmeste forbinde navnet med personen, og ikke ABB (som kunne skjedd). Vi velger jo uhyre sjeldne navn på våre så få har assosiasjoner til navnene fra før, men vi har fått en del negative reaksjoner på navnene vi har valgt likevel. "Ein kan ikkje gjera alle til lags" heter det, og navn er det vi som foreldre som bestemmer og står for ;)

Synes forresten også at dere skal gå for navnet dere liker best, uavhengig av hva andre syns :) jeg forbinder ikke navnet med Baneheiasaken ihvertfall!

Forbandt navnet med Baneheia før jeg leste om det i innlegget så ville ikke valgt det selv nei :p

Ada Kristine som ei over her foreslo var veldig fint syns jeg :)

Synes Ada Sofie er fint :) Har vurdert det selv. Ada Celine også. Men typen liker ikke Ada :P

Jeg tenker at man må nesten være lokal for å forbinde dette navnet med den saken, eller..? Det slo ikke meg som noe jeg hadde hørt i en sånn forbindelse i alle fall! ;) Uansett er forbindelsen som det blir sagt her _moren_ til en av jentene (ikke en av jentene selv), og såvidt jeg kan se av et raskt søk på Google har hun også vunnet pris for årets modigste kvinne - det kan da ikke være bare en negativ assosiasjon sånn som hun har stått på for barn etter hun mistet datteren? Og navnet er veldig fint ja! :D

Jeg tenker at man må nesten være lokal for å forbinde dette navnet med den saken, eller..? Det slo ikke meg som noe jeg hadde hørt i en sånn forbindelse i alle fall! ;) Uansett er forbindelsen som det blir sagt her _moren_ til en av jentene (ikke en av jentene selv), og såvidt jeg kan se av et raskt søk på Google har hun også vunnet pris for årets modigste kvinne - det kan da ikke være bare en negativ assosiasjon sånn som hun har stått på for barn etter hun mistet datteren? Og navnet er veldig fint ja! :D

Jeg er lokal, og forbinder ikke navnet med noe negativt. Ada Sofie har jo gjort masse positivt. Personlig ville jeg bare ikke valgt ett navn jeg forbinder med noen :)

Jeg er lokal, og forbinder ikke navnet med noe negativt. Ada Sofie har jo gjort masse positivt. Personlig ville jeg bare ikke valgt ett navn jeg forbinder med noen :)

Da vil jeg påstå du må være enormt oppfinnsom i navnevalget - det er jo nesten umulig å ikke ha _noen_ forbindelse til et navn... Skulle jeg valgt et navn til min lille som jeg ikke har hørt før og mentalt kan sette et fjes på måtte jeg reist langt utenlands eller funnet opp noe selv for å finne noe tror jeg :p:p

Jeg tror det viktigste er å finne et navn man som foreldre liker godt og man syns passer på lille, med assosiasjoner eller ei - men er nok klart bedre med positive assosiasjoner enn negative, dét har i alle fall mer å si for min egen del :D

Jeg er lokal, og forbinder ikke Ada Sofie med barnedrap for å si det så brutalt.
Jeg forbinder navnet med en flott sterk dame som har stått på for barn og deres trygghet :)
Så for meg er Ada Sofie ett positivt flott navn :)

Da vil jeg påstå du må være enormt oppfinnsom i navnevalget - det er jo nesten umulig å ikke ha _noen_ forbindelse til et navn... Skulle jeg valgt et navn til min lille som jeg ikke har hørt før og mentalt kan sette et fjes på måtte jeg reist langt utenlands eller funnet opp noe selv for å finne noe tror jeg :p:p

Jeg tror det viktigste er å finne et navn man som foreldre liker godt og man syns passer på lille, med assosiasjoner eller ei - men er nok klart bedre med positive assosiasjoner enn negative, dét har i alle fall mer å si for min egen del :D

Selvfølgelig er det jo stort sett alltid noen som heter det samme, men kombinasjonen Ada Sofie er jo ikke like mye brukt som feks bare Sofie og da er det lett å assosiere det med Baneheia for mange, uten at det er noe negativt med det. Men jeg personlig ville ikke valgt det navnet når det er såpass få som heter det og det er såpass mange som vet hvem ho er :p

Selvfølgelig er det jo stort sett alltid noen som heter det samme, men kombinasjonen Ada Sofie er jo ikke like mye brukt som feks bare Sofie og da er det lett å assosiere det med Baneheia for mange, uten at det er noe negativt med det. Men jeg personlig ville ikke valgt det navnet når det er såpass få som heter det og det er såpass mange som vet hvem ho er :p

Og det er akkurat slike kommentarer som gjør at vi har valgt å holde vårt navnevalg for oss selv. Det er i utg.punktet helt irrelevant hva andre syns, MEN som TS har fått oppleve er det likevel mer typisk at slikt blir kommentert om man forteller om navnevalg før fødsel enn etter. Jeg håper folk har vett på å holde sånt for seg selv hvis foreldrene helt tydelig ikke har tenkt den tanken/trukket den assosiasjonen... Selv om noen har en forbindelse til et navn som gjør at en ikke ville valgt det selv, trenger man jo ikke informere foreldrene om det - eller? Er rett og slett ikke andres jobb, enkelt og greit... ;)

Ada Sofie var kjempefint! Og kjempekoselig at oldemoren heter Sofie! Hadde ikke stusset, hadde brukt det navnet! :) hun vil jo ha et etternavn som kommer bak der og, som gjør det personlig :) jeg assosisterte ikke navnet med baneheia.. alle har alltid noen de assosierer et navn med.. for noen kan Kenneth være bølla på ungdomsskolen, for noen den koselige naboen, den første kjæresten, osv osv :) liker dere det, så gå for det :)

Vi har forresten en Sofie selv, oppkalt etter sin tippoldemor. :) Jeg hadde gått for Ada Sofie om dere liker det, jeg visste ikke at Stine Sofies mor het det.

Back
Topp