Adventskalender til barna

Ecinnaj

Gift med forumet
Oktoberskatter 2014
Føler jeg omtrent er den eneste som ikke bruker masse tid å penger på å lage en ekstra fin kalender til barna mine.

Og jeg kjenner på litt dårlig samvittighet pga det.

Men nå får de 2 sett med butikk kalendere hver, en fra mamma og rn fra pappa.
Trenger de mer da?
Hadde jo vært koselig å lage en slik kalender også da.

Hva gjør dere?
Og hvor mye penger går med totalt på en lalender? :)

Jeg har handlet litt på salg, og kjøpt sånne flerpakninger med ting som jeg har delt opp i like antall poser.
F.eks kjøpte en 4-pakning med leire som ble til 4 dager ;)
Tror til sammen at dette ble rundt 3-400 kr.
Også fikk han kjøpe seg en lego city kalender i høst når vi var i sverige, og de hadde tilbud på det.

Alltid en flaxkalender og en sjokoladekalender. Har ikke dårlig samvittighet for det. Pleier kjøpe noen ny disneyfilmer til julafta de får på morgen da :p

Desember er en dyr mnd. Og syns det er mer enn nok å prøve skrape sammen penger til julegaver og alt utenom. Unga er mer enn fornøyde med de billige kalenderne da. Hu eldste er snart 11 år og har aldri sagt noe annet hvertfall.

Min søster bruker over 3000 kr på sine 3 barn i julekalender...

Jeg bruker lite penger på kalenderen, jeg har felles aktivitetskalender til hele familien. Vi skal ha pepperkakebaking, gå på biblioteket, lese julefortelling, ha hjemme kino og se julefilm. Og mye annet, ofte ting man allikevel gjør i desember men allikevel stor stas hos eldste. Spesielt når de dagene vi skal ha ekstra god frokost/kvelds, synge julesanger mens vi lager middag, ha juleverksted, lage julekortene selv og lage julesnop/julegaver.

Men jeg tenker at det spiller vel ingen rolle om man har en sjokoladekalender eller Pakke kalender, så lenge det er en kalender som passer dere :)

Jeg elsker å planlegge kalenderen, og har gode minner fra den. Tenker det trenger ikke være store greiene, det er hva man gjør det til. Lager ut fra pengeboka eller hva jeg ønsker hun skal ha av opplevelser/minner. Husker en gang jeg var lita, fikk vi et klistremerke eller to og en bit godteri (smågodt/sjokolade) hver dag, og de siste dagene før jul var det kanskje noe mer, som julepynt fra billigvarehuset. På julaften var det gjerne noe som aktiviserte oss. Det viktigste var bare at det var noe, det varierte litt, og var gøy å ha den tradisjonen, en daglig liten overraskelse.

Kalenderen til vesla tror jeg koster rundt 300 kr i år, så er jo ikke så mye mer enn de man evt kjøper. :)
Julegaven koster knapt 500 kr i år, så føler ikke vi overdriver totalt :p

Pakkekalenderenr her kosta 700,- PR stk i år. To barn. Men den inneholder ting de trenger! Inkl er en fotobok til hver som de får på juleaften, den utgjør en stor del av summen! Men vet de elsker den, siden det har blitt tradisjon. Og de ville fått den uansett så synes det er fint å kunne bruke den i kalenderen.

Usikker på hva den har kosta. Men kjøper ikke til alle dager. Vi kjøper til 7-10 dager. Også får han noen pakker av mine foreldre til den og noen fra svigers. Kanskje 3-5pakker.. Men selv er jeg ikke vant til at det alltid har vært 24gaver/ting. Og det gjør ingenting. Og det vil nok bli sånn her også. Da kan vi heller gjøre litt annet de dagene det ikke er pakke! :)

Får bare sjokoladekalender av oss. Med de små sjokoladene. De får pakkekalender fra besteforeldre da, selv om jeg syns det er unødvendig.

Her er det mormor som står for pakkekalenderen til alle 3. jeg hadde helt ærlig ikke gidda! mye styr og mye penger syns jeg. men så lenge jeg får alt levert på døra fiks ferdig så er det jo greit :D

Vi har pakkekalender :) Den har kostet litt, usikker på hvor mye. Tar jo litt tid å finne ting ;) Har kjøpt en del bøker og ordentlige ting som lego på salg, og ellers får han ting han ellers ville fått (tannbørste, tannkrem, sokker, klemmepose frukt etc). Synes det er hyggelig å lage til han.

Men hver og en skal lage kalender eller kjøpe ut i fra lommebok og utfra hva man har tid til. man skal ikke ha dårlig samvittighet for å kjøpe en ferdig kalender. Ungene blir glad uansett :) Og du er en god mor uansett kalender :D

Kjøper småting om jeg kommer over noe gjennom året som jeg vet han liker eller trenger.
Noen av gaveneer kjøpt på loppis, noe er nødvendigheter (feks tannkrem/fluortabletter, lørdagsgodt), noe er gratisting (fikk med noe ved kjøp av noe annet, har tatt noen glassteiner som sambo hadde liggende) og så kom bestemoren med noen gaver også. Syns det er kjekt, mest styr er det å pakke de inn og henge opp men en times tid så er det gjort.

Jeg hadde ikke ordnet pakkekalendere hvis jeg ikke syns det var gøy selv, det finnes jo så mange fine man får kjøpt ferdig! Ingen grunn til dårlig samvittighet!

Jeg tipper rundt 300kr maks på hver, lager til alle tre og handler mest på salg, en del fra ebay. Og minsten får en del smoothie og Ellas kitchen snacks og sånt han hadde fått uansett.

I fjor lagde jeg pakkekalender, og det var ingen høydare.
I år spurte jeg ungene, og de ville ha aktivitetskalender. I tillegg har jeg kjøpt en liten nissefigur på ebay som skal gjøre litt rampestreker som passer til dagens aktivitet. Feks når vi skal lese en julebok så skal han "lese" for en gjeng leker, og når vi skal bygge snømann så skal han bygge snømann av dorullene på badet.

I år orka eg ikkje bruke mykje pengar eller energi på kalender, men vil ha litt gøyare enn "ferdigvare". Eg har kjøpt ein mellomstor Lego-pakke til kvar (rundt 300,-), og delt den opp slik at dei får nokre klossar med bruksanvisning kvar dag. Så får dei bruke desember til å prøve å gjette på kva det er dei held på å lage.

I fjor lagde jeg pakkekalender, og det var ingen høydare.
I år spurte jeg ungene, og de ville ha aktivitetskalender. I tillegg har jeg kjøpt en liten nissefigur på ebay som skal gjøre litt rampestreker som passer til dagens aktivitet. Feks når vi skal lese en julebok så skal han "lese" for en gjeng leker, og når vi skal bygge snømann så skal han bygge snømann av dorullene på badet.

Frøkna har også en rampenisse! :) det var mamma som introduserte den tradisjonen da hun feiret jul her, vesla var vel nesten 3 år da. Nissen er en litt gammeldags nissebamse, og jeg tror hun gjorde det samme da vi var små, men jeg husker ikke helt. Nissen gjorde noen rampestreker før jul, som å strø (rene) bleier utover stua og rote pakkene utover. Hun husker veldig godt hva nissen har funnet på, så det er jo litt gøy :p

Mesteparten er kjøpt på ebay i år, så kalenderen er ikke så dyr. Bortsett fra at de får en dag med kino, som fort ca dobler prisen. Men det er jo noe vi har tenkt å gjøre og derfor legger inn o kalenderen.

Men å pakke og henge opp.... Det tar tid. Jeg tenker ofte "ja, en times tid, en julebrus og koselig musikk" , tar det når ungene er i seng 30.11, men realiteten er at klokka går og 30.11 blir ofte 1.12 før jeg er ferdig. Så jeg hadde opptelling i dag, jeg har mellom 20 og 30 gaver til hver så jeg skal klare fylle de 24 dagene (det handler om hvor mye jeg deler opp enkelte) og tenker jeg begynner i morgen (i dag rett og slett sovna jeg på sofaen, så da ble det ikke i dag ;-))

Men. Det gjør da ingen til en bedre eller dårligere mor om man lager kalender eller kjøper Lego eller sjokolade eller flaks.

Det handler om både økonomi og overskudd, og om man liker å pusle med slikt eller ei.

Jul blir det uansett, og hvilke tradisjoner man fokuserer på tilpasser man sin egen familie :-)

Handler til kalenderen på sommeren og da på salg, så den trenger ikke bli dyr. Jeg lager fordi jeg synes godteri daglig i en mnd er en uting. om ungene får andre kalendere så trenger du ikke lage kalender:)

Jeg ELSKER å fikse sånne ting, og derfor har pakkekalenderen ligget ferdig innpakket i en måned allerede. Jeg begynte å handle inn til den i august, på den måten strekker jeg utgiftene litt. Vil tro den har kostet meg i underkant av 1000 kroner, men så inneholder den også masse fint som Play-doh, Brio togbane, bøker osv.

Jeg syns man skal styres etter hva man har råd til og hva man gidder selv. For meg er det en passion, for andre er det et ork. Skjønner godt at mange ikke gidder, for det er mye jobb. Og ungene blir ofte vel så glade for en ferdigkjøpt kalender :)

Back
Topp