Julegaver..

vichaa

Betatt av forumet
Sensommerbarna 2016
Er litt umotivert på julegaveshopping i år fordi jeg mer og mer kjenner hvor materialistisk og (noe) unødvendig det er.

Det handler også om at mini hater å være våken i bilstol eller vogn, så da får jeg ikke gjort stort siden hun fort våkner på "jevne terreng" som gulvene på shoppingsenter gjerne er..

Tenkte tanken om å kanskje være gavmild på en annen måte i år. Hva hadde dere tenkt om dere fikk en donasjonsgave og hjemmebakte cookies i gave for eksempel? At vi donerer noen kroner til for eksempel Kreftforeningen, Redd Barna eller Ingeniører Uten Grenser etc i mottakerens navn? Hadde dere blitt skuffet eller syns det var fint?

Er litt umotivert på julegaveshopping i år fordi jeg mer og mer kjenner hvor materialistisk og (noe) unødvendig det er.

Det handler også om at mini hater å være våken i bilstol eller vogn, så da får jeg ikke gjort stort siden hun fort våkner på "jevne terreng" som gulvene på shoppingsenter gjerne er..

Tenkte tanken om å kanskje være gavmild på en annen måte i år. Hva hadde dere tenkt om dere fikk en donasjonsgave og hjemmebakte cookies i gave for eksempel? At vi donerer noen kroner til for eksempel Kreftforeningen, Redd Barna eller Ingeniører Uten Grenser etc i mottakerens navn? Hadde dere blitt skuffet eller syns det var fint?
Koselig :)
Når man sliter med å finne på noe å kjøpe så har vi for mye.

En venninne fylte Norges glass lagvis med ingrediensene til cookies. Både dekorativt og nesten ferdig cookies til de som skulle få :)

Jeg hadde elsket det! Jeg har fått et par geiter tidligere år og synes det er helt topp:) I fjor fikk jeg kondomer av ei venninne. Var vel for støtte til HIV/Aids-opplysning i et afrikansk land. Litt klient med kondomene i familiefeiringen, men ellers bra:D Håper jeg får noe slikt i år også!
Babyen vår har det på ønskelista si, da hun har alt hun trenger etter storesøster:)

Så flott at jeg ikke er den eneste som tenker sånn. Bare fordi jeg syns familien til samboeren er helt gærne på gaver, sånt er ikke jeg vant med. Jeg er fra Kroatia og der får kun barn gaver, ingen voksne forventer noen ting. Mens her sender hele familien hans ønskelister til seg selv i hytt og pine. Da får jeg helt avsmak på gaver. Gleden blir borte når man skal forholde seg til summer og ønskelister. Sånn ønsker ikke jeg at vår jente skal bli. Men jeg lar samboeren styre med det, han nekter å ikke kjøpe noe. Men faktisk så har jeg klart å snu han litt, da han selv har vurdert å donere. Jeg skal ta en nærmere prat med han igjen rundt det. Så kanskje jeg får han til å donere og heller gi en bitteliten ting istedet. Så absolutt, kjør på med ideen din, den er helt fantastisk! Noen trenger det mer enn oss! Jeg tenker at vi donerer penger til ei jeg kjenner som skal til Mexico igjen i januar for å hjelpe hjemløse hunder, hun skal ha julemarked for å samle inn penger på søndag. Så faktisk fikk du meg nå på ideen at vi kunne kjøpt en liten ting fra markedet i julegaver, samt donere penger som hun skal ha med seg :) :) :)

Etter jeg fikk barn har jeg fått jula helt oppi halsen og kuttet ut jula så og si helt ett år. Bare noe få gaver ble kjøpt og det var til tantebarna.

Når folk ikke ønsker seg noe, og man føler man kjenner dem for dårlig til å finne en passende gave så er det noe galt ett sted.

Også når man ender opp med hundrevis med gaver under treet mener jeg det er noe galt.

Når man får så mange gaver, fra så mange - at de ikke aner hva de har fått til jul - og i fra hvem... Da er det noe galt ett sted.

Også dette med hvor mye man bruker på en gave til f eks barna sine. Noen bruker tusenvis av kroner... Ender man ikke bare opp med kravstore unger om man åpner opp for å bruke det jeg vil kalle sykt mye penger på julegaver? Bør ikke dyre ting være noe som man må spare til?

Vi har her i hus tatt jula tilbake som jeg kaller det. Vi har nullstilt oss helt.
Vi fjernet alle de julete tingene og reiste bort ett år også. Alt for å tenke over hva vi vil at jula skal være for oss og våre barn.

Nå er vi kommet frem til at vi vil markere advent som en ventetid før julaften - med julestjerner i vinduene, med litt baking av pepperkaker og kakemenn. Koselige ting, uten noen religiøs tone bak. Vi skal tenne masse lys, vi skal ut på tur i mørket, vi skal tenne fakkelbokser på portstolpen vår og blir det snø så skal vi lage en julenissesnømann. Også røkelse - kongerøkelse luktet jo så deilig. Og spise masse mandariner <3

Vi skal ta bilde av ungene som nisser og sende julekort til alle vi er glad i å ønske dem en god jul, takke for de fine stundene vi har hatt i dette året og ønske dem et godt nytt år. Gjøre kortene personlige med tekst <3

Vi skal også lage pepperkakehus og vi skal ordne med noen julegaver til de aller nærmeste. Da med en OK grense på pris. Om noen da skulle ønske seg noe dyrt så har de muligheten til å ønske seg penger eller gavekort for å spare til det man måtte ønske seg.

Ellers så skal vi gå i nissetog, og vi skal lage nissegrøt den 23.12. Vi skal lage god middag på julaften og bare kose oss sammen vi 4 på hytta.

Siden ingen av oss er kristne så vil vi lage vår "jul" - en tid hvor man er sammen med de man er glad i og hygger seg litt ekstra. Kanskje til og med deler litt av det man har med de som ikke har like mye. Ikke en tid med utgangspunkt i tro og religion, eller hva handelsstanden ønsker at den skal være.

Nå skal jeg ikke skrive mere - kunne sikkert skrevet en bok om akkurat alle disse tingene...

Etter jeg fikk barn har jeg fått jula helt oppi halsen og kuttet ut jula så og si helt ett år. Bare noe få gaver ble kjøpt og det var til tantebarna.

Når folk ikke ønsker seg noe, og man føler man kjenner dem for dårlig til å finne en passende gave så er det noe galt ett sted.

Også når man ender opp med hundrevis med gaver under treet mener jeg det er noe galt.

Når man får så mange gaver, fra så mange - at de ikke aner hva de har fått til jul - og i fra hvem... Da er det noe galt ett sted.

Også dette med hvor mye man bruker på en gave til f eks barna sine. Noen bruker tusenvis av kroner... Ender man ikke bare opp med kravstore unger om man åpner opp for å bruke det jeg vil kalle sykt mye penger på julegaver? Bør ikke dyre ting være noe som man må spare til?

Vi har her i hus tatt jula tilbake som jeg kaller det. Vi har nullstilt oss helt.
Vi fjernet alle de julete tingene og reiste bort ett år også. Alt for å tenke over hva vi vil at jula skal være for oss og våre barn.

Nå er vi kommet frem til at vi vil markere advent som en ventetid før julaften - med julestjerner i vinduene, med litt baking av pepperkaker og kakemenn. Koselige ting, uten noen religiøs tone bak. Vi skal tenne masse lys, vi skal ut på tur i mørket, vi skal tenne fakkelbokser på portstolpen vår og blir det snø så skal vi lage en julenissesnømann. Også røkelse - kongerøkelse luktet jo så deilig. Og spise masse mandariner <3

Vi skal ta bilde av ungene som nisser og sende julekort til alle vi er glad i å ønske dem en god jul, takke for de fine stundene vi har hatt i dette året og ønske dem et godt nytt år. Gjøre kortene personlige med tekst <3

Vi skal også lage pepperkakehus og vi skal ordne med noen julegaver til de aller nærmeste. Da med en OK grense på pris. Om noen da skulle ønske seg noe dyrt så har de muligheten til å ønske seg penger eller gavekort for å spare til det man måtte ønske seg.

Ellers så skal vi gå i nissetog, og vi skal lage nissegrøt den 23.12. Vi skal lage god middag på julaften og bare kose oss sammen vi 4 på hytta.

Siden ingen av oss er kristne så vil vi lage vår "jul" - en tid hvor man er sammen med de man er glad i og hygger seg litt ekstra. Kanskje til og med deler litt av det man har med de som ikke har like mye. Ikke en tid med utgangspunkt i tro og religion, eller hva handelsstanden ønsker at den skal være.

Nå skal jeg ikke skrive mere - kunne sikkert skrevet en bok om akkurat alle disse tingene...
Jeg kunne nok og skrevet en bok om dette temaet. Må si jeg har fått julen langt oppi halsen de siste årene. Og det er pga gavehysteriet. Kjenner det vrenger seg i magen av all reklamen som kommer over alt før jul. Kjøp ditt og kjøp datt. Det som er koselig med julen er som du beskriver ventetiden. Alle tradisjonene med nissefester, pynte juletre, lys og gode lukter. Jeg gleder meg til alt det, men kjenner en klump i magen med tanke på gavene. Jeg kommer fra en svært materialistisk familie. De bruker tusenvis på gaver. Hvert år ber de om ønskeliste. Vi har alt vi trenger. Har ingen ønskeliste. De er svært kresne på hva de får. Det skal være av kjente merker. Nesten samme hva det er, bare det fks er Georg Jensen eller Kahler. Både jeg om mannen jobber deltid i det offentlige. Vi har ikke masse penger å vase bort. Jeg tok opp temaet med familien ifjor jul. Men ble møtt med null forståelse. Vi kjørte hjem fra juleselskapet med bilen lastet til taket med ting vi ikke trenger eller egentlig har lyst på.

Jeg ble litt inspirert av teksten din. Skal foreslå for mannen at vi reiser på hytta i julen. Bare vi fire. Og tar julen tilbake :)

Er alltid utslitt på julaften, og har julegaver i halsen hvert år. Orker ikke å stresse rundt på kjøpesentre. Har vært tidlig ute med å avtale med våre søsken og foreldre. Vi skal sette av litt penger som vi skal kose oss for sammen. Gå ut og spise eller noe etter jul. Har to bestefedre som skal få fotobok med bilder av oss og barna. Ellers skal jeg prøve å snakke med venninner og foreslå at vi bare kjøper til egne barn. Orker ikke den evige letingen, og alt styret som følger. Barna her i huset har alt de trenger, så vi må vri hodet for å finne ut hva vi skal gi.

Så det du tenker, syntes jeg høres helt supert ut!

Høres ut som en fin tanke syns jeg:)
Syns også det er viktig at vi må huske på at det er vi selv som gjør jula masete og strevsom! Ta det med ro, kose oss og ikke stresse. De som vil kaste seg på hysteriet om dyre gaver, MANGE gaver og skal rekke alt de får gjøre det. Så kan de som ikke har det behovet la det være:)
Rekker ikke jeg å vaske taket til jul så gjør ikke det noe, mest sannsynlig så gjør jeg ikke det;)
Får jeg ikke bakt noe annet enn pepperkaker med ungene så gjør jeg ikke det, og mest sannsynlig gjør jeg ikke det heller;)

Veldig kjekt å lese så mange enige tekster fra dere. Julen skal virkelig ikke handle om stress og gavepresset - de aller fleste har det de trenger! Nå er jeg sikker på at jeg vil kjøre noe diskret og donere i år :)

Utrolig nok sa mormor og morfar idag at de ønsket å halvere summen de gir i jule og bursdagsgaver. De begynner å få en del barnebarn og oldebarn. De hadde grudd seg til å si det. Men jeg syns det var kjempe fornuftig. Jeg sa rett ut hva jeg syns om julegavestyret. Om de så hadde gitt en brøkdel av det de pleide så hadde julen blitt like nydelig. Tror ting går i rett retning :)

Utrolig nok sa mormor og morfar idag at de ønsket å halvere summen de gir i jule og bursdagsgaver. De begynner å få en del barnebarn og oldebarn. De hadde grudd seg til å si det. Men jeg syns det var kjempe fornuftig. Jeg sa rett ut hva jeg syns om julegavestyret. Om de så hadde gitt en brøkdel av det de pleide så hadde julen blitt like nydelig. Tror ting går i rett retning :)
Vi har hatt samme samtalen her. Synes det brukes alt for mye penger på sånt.

Det går en del penger, ja og kjenner at tida ikke strekker til når jeg må gå med "Sleeping fan app" i vogna for å få handlet uten hyling... Blir nok en del netthandel.

Hva gir dere av sum til foreldre, svoger/svigerinne, nevø/niese?

Foreldre: kr 500 per pers
Søsken/svoger/svigerinne: kr 350 per pers
Nieser/nevøer: kr 350 per pers

Det blir rundt 6500 kr for oss del i år.

Har i tillegg noe venner/venner med babyer vi også skal gi til

Det går en del penger, ja og kjenner at tida ikke strekker til når jeg må gå med "Sleeping fan app" i vogna for å få handlet uten hyling... Blir nok en del netthandel.

Hva gir dere av sum til foreldre, svoger/svigerinne, nevø/niese?

Foreldre: kr 500 per pers
Søsken/svoger/svigerinne: kr 350 per pers
Nieser/nevøer: kr 350 per pers

Det blir rundt 6500 kr for oss del i år.

Har i tillegg noe venner/venner med babyer vi også skal gi til
Skriver under på den appen i vogna, det redder oss mange ganger! Nettshopping er høyt satt pris på her i gården :p

Foreldre: 200 per pers (kalender til hver med bilder av oss ungene+snuppa mi)
Søsken/svigersøsken: 200 per pers
Nevøene mine: 150 per pers, og siste nevøen er jeg fadder på, så han får 200kr på sparing i tillegg :)
Venninner: 100-150 per pers, alle ønsket seg vin :p

Vi har veeldig stramt budsjett i år, så håper jeg finner billge gaver som alle har bruk for! Veldig dumt å kjøpe ting ingen bruker.. Kjøpe for å kjøpe :p

Skriver under på den appen i vogna, det redder oss mange ganger! Nettshopping er høyt satt pris på her i gården :p

Foreldre: 200 per pers (kalender til hver med bilder av oss ungene+snuppa mi)
Søsken/svigersøsken: 200 per pers
Nevøene mine: 150 per pers, og siste nevøen er jeg fadder på, så han får 200kr på sparing i tillegg :)
Venninner: 100-150 per pers, alle ønsket seg vin :p

Vi har veeldig stramt budsjett i år, så håper jeg finner billge gaver som alle har bruk for! Veldig dumt å kjøpe ting ingen bruker.. Kjøpe for å kjøpe :p
Jeg ligger veldig likt som deg i pris..... nå har jeg kjøpt og pakket inn 30 gaver, så sier seg vel selv at ikke alle kan være rådyre!

Back
Topp