Klippe tungebånd

Minti

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
I dag skal vi inn på SUS og muligens (forhåpentligvis?!) klippe tungebåndet til lille. Han har ingen plager, men jeg har hatt SÅRE brystvorter siden dag 1. Mirakuløst så har den ene begynt å gro nå etter 3 mnd, så det kan virke som det heler seg selv. Typisk rett før vi skal inn på sykehuset :o
Poenget mitt er at jeg vil IKKE klippe tungebåndet om det kun er pga mine plager, så om de sier at lille ikke kommer til å få varige mén av å la være, så gjør jeg det nok ikke. Får helt vondt av lille gullet mitt, selv om inngrepet ikke gir spesielt mye smerte...
Dere som har klippet, har dere gjort det for deres egen skyld, eller slet lille med spising osv??

Uææhh...gruer meg såååååå :(

Har og vært inne på sus til vurdering, de ville ikke gjøre noe med frøkna mi.. greit nokk det, er det ikke for stramt så er det ikke det. Men føler ikke jeg klarer å stole på at avgjørelsen er riktig.. De sa at leppebåndet var stramt, men nekta for at dette kunne gi ammeproblemer, noe jeg i ettertid har hørt flere plasser at bare er tull. Men tenker og som deg, klipper ingenting om det kun er for min del, problemet her er at jeg sliter med å holde melkeproduksjonen oppe.. blir et siste forsøk hos helsesøster i dag, hvis ikke bestiller jeg tid til privat ammehjelp..

Vi skal også kanskje klippe tungebåndet til lillemann neste uke. Jeg har også hatt såre brystvorter siden dag 1, men har også mistenkt stramt tungebånd hele tiden. To barneleger har sett på han og ment at tungebåndet ikke er stramt, men jeg har ikke klart å slå meg til ro med det. Har jo i tillegg vært en del i media nå i det siste om at det ikke er nok kunnskap hos norske leger om stramt tunge-/leppebånd så tenker at det ikke skader med en tredje vurdering.

Når han begynte å geipe for en tid tilbake fikk han to tungespisser og tungen kom ikke langt ut av munnen. Så vi skal på ny vurdering neste uke. Det jeg tenker mest på med tungebåndet er at han kan få taleproblemer hvis det ikke blir klippet og det faktisk er stramt. Og det er vel bedre for de å få klippet tungebåndet nå enn når de er litt eldre.

Men enig med deg. klipper heller ikke hvis det kun er for min egen del. :)

Tungebåndet var noe av det strammeste legen på SUS hadde sett. Så her ble det klippet, var ikke noe å diskutere en gang. Jeg satt på gangen, mens pappan var inne med lille. Han blødde godt og det var ikke noe kjekt syn som kom ut av døra :( Men endelig er det over!!

Tungebåndet var noe av det strammeste legen på SUS hadde sett. Så her ble det klippet, var ikke noe å diskutere en gang. Jeg satt på gangen, mens pappan var inne med lille. Han blødde godt og det var ikke noe kjekt syn som kom ut av døra :( Men endelig er det over!!
Riktig god bedring til dere begge❤️

Godt dere har fått klippet det :) god bedring :)

Jeg har lurt på dette selv. Mini tar ikke tungen ut noe særlig, og når jeg får han til å le litt så kan man se at tungen hans går litt inn på midten. Dårlig forklart. Han ammer på en veldg klønete måte, og mister fort taket. Han skriker og klager mye, og sliter med luft som han svelger. Hva som har ver grunnen til at dere har gått videre med det?? Jeg sa det til legen, men fikk til svar at det var så sjeldent at de ikke valgte å henvise videre.

Jeg har lurt på dette selv. Mini tar ikke tungen ut noe særlig, og når jeg får han til å le litt så kan man se at tungen hans går litt inn på midten. Dårlig forklart. Han ammer på en veldg klønete måte, og mister fort taket. Han skriker og klager mye, og sliter med luft som han svelger. Hva som har ver grunnen til at dere har gått videre med det?? Jeg sa det til legen, men fikk til svar at det var så sjeldent at de ikke valgte å henvise videre.
Jeg har hatt kjøttsår som spriker midt på puppen siden dag en. 0,5x1 cm på hver pupp :o tårer ved hver amming nesten, sykt vondt. Ellers har jeg ikke merket noe på lille utenom at jeg så fysisk på tungen at det var stramt. Det var så stramt at tungen egentlig bare satt fast i tannkjøttet, så nesten ikke at tungebåndet var eksisterende. Men leger som har sett på det her jeg bor har bare tatt sopp-prøver og bakterie-prøver gang på gang. Fikk beskjed av fastlegen at det ikke var ofte de klippet, så det skulle ikke være nødvendig. Jeg krevde å bli henvist videre. På SUS sa de at det skulle vært klippet for lenge siden, var det strammeste de hadde sett...så det var visstnok ganske utrolig at han klarte ta så godt tak som han gjorde og hadde lagt på seg MYE (over 7 kg nå). Så her var det ingen andre plager enn skikkelig vonde pupper...

Jeg har hatt kjøttsår som spriker midt på puppen siden dag en. 0,5x1 cm på hver pupp :eek: tårer ved hver amming nesten, sykt vondt. Ellers har jeg ikke merket noe på lille utenom at jeg så fysisk på tungen at det var stramt. Det var så stramt at tungen egentlig bare satt fast i tannkjøttet, så nesten ikke at tungebåndet var eksisterende. Men leger som har sett på det her jeg bor har bare tatt sopp-prøver og bakterie-prøver gang på gang. Fikk beskjed av fastlegen at det ikke var ofte de klippet, så det skulle ikke være nødvendig. Jeg krevde å bli henvist videre. På SUS sa de at det skulle vært klippet for lenge siden, var det strammeste de hadde sett...så det var visstnok ganske utrolig at han klarte ta så godt tak som han gjorde og hadde lagt på seg MYE (over 7 kg nå). Så her var det ingen andre plager enn skikkelig vonde pupper...
Tusen takk for svar. Her trøblet han med amming og legger ikke så mye på seg. Men han er liten. Og var liten født. Men jeg har ikke vert noe særlig sår uten om det som sikkert er vanlig. Legen her sa akkurat det samme. At det var så sjeldent at det ikke var nødvendig å henvise.

Tusen takk for svar. Her trøblet han med amming og legger ikke så mye på seg. Men han er liten. Og var liten født. Men jeg har ikke vert noe særlig sår uten om det som sikkert er vanlig. Legen her sa akkurat det samme. At det var så sjeldent at det ikke var nødvendig å henvise.
Typisk! Bedre å bare få det sjekket, hvertfall så lenge du mistenker det. Kjedelig å gå rundt å tenke på.

Back
Topp