Uregelmessig mens

• Trådstarter Trådstarter Orangutangen
  • Opprettet Opprettet
O

Orangutangen

Guest
Jeg fødte for 9 mnd siden, og siden jeg fikk tilbake mensen etter 3 mnd, har den kommet en uke senere (fra 5-9 dager etter) enn den skal. Jeg vet jeg ikke er gravid, jeg bare lurer på om det er vanlig at det blir slik at den kommer for sent etter fødsel. Jeg ammer to ganger om dagen hvis det har noe å si.

Og hvordan blir det eventuelt om jeg etterhvert skulle bli gravid? Si at jeg har sluttet å amme og mensen fortsatt er ca en uke på etterskudd. Må jeg på TUL for å finne ut hvor langt på vei jeg er? Planlegger ikke barn akkurat nå selv om jeg vil ha et til barn i løpet av 2017/tidlig 2018.

Syklusen din kan jo ha endret seg så du kan jo kanskje begynne å vente mens når du pleier å få den, ikke når du har fått den før om du skjønner hva jeg mener. Syklusen forandrer seg ofte etter fødsel.

Syklusen din kan jo ha endret seg så du kan jo kanskje begynne å vente mens når du pleier å få den, ikke når du har fått den før om du skjønner hva jeg mener. Syklusen forandrer seg ofte etter fødsel.
Ja, jeg tenkte bare på at siden jeg fikk mensen tilbake, begynte det å bli "uregelmessig" i form av å få den senere enn det jeg er vandt til. Jeg har hatt regelmessig mens før jeg ble gravid.

Ja, jeg tenkte bare på at siden jeg fikk mensen tilbake, begynte det å bli "uregelmessig" i form av å få den senere enn det jeg er vandt til. Jeg har hatt regelmessig mens før jeg ble gravid.

Utfra hva jeg har lest så er det ikke så unormalt å få endret syklus etter fødsel, den kan bli både kortere og lengre. Ammehormonet, prolactin, kan også være med på å forskyve eggløsning/hemme eggløsning så dette kan klusse det til for mange :)

Utfra hva jeg har lest så er det ikke så unormalt å få endret syklus etter fødsel, den kan bli både kortere og lengre. Ammehormonet, prolactin, kan også være med på å forskyve eggløsning/hemme eggløsning så dette kan klusse det til for mange :)
Tusen takk! Da håper jeg det ordner seg når jeg er ferdig med amming :)

Det er helt normalt at syklusen blir kortere/lenger etter fødsel, og den er jo fortsatt regelmessig å regne selv om den er lenger enn den var før svangerskapet. :)
De regner fra første dag i siste mens med mindre den er veldig uregelmessig. :)

Back
Topp