Strikkehjelp - anyone?

123Kjør!

Forumet er livet
Oktoberskatter 2014
Holder på med Odingenser med hette (omtrent det samme som Osloanorakk). I mønsteret for bolen står dette:
Strikk 6 riller rundt (1 rille = 1 omg r, 1 omg vr). Skift til farge 2 og strikk videre i glattstrikk. Strikk til merket midt bak. Strikk 6 m fra merket, snu og strikk 12 m tilbake. Snu slik på hver 2. p med 6 m mer til hver side i alt 5 ganger til hver side.Strikk videre rundt over alle m.

Er ferdig med rillene og har byttet farge :) Det jeg lurer på er hva jeg gjør når jeg snur. Strikker jeg da rett begge veier slik det blir riller, eller skal jeg strikke vrangt på vrangsiden slik at det blir glattstrikk på rettsiden?

Du må strikke vrangt på vrangsiden ja. Brant meg på den selv første gang jeg skulle snu, ille artig :P

Du må strikke vrangt på vrangsiden ja. Brant meg på den selv første gang jeg skulle snu, ille artig :P
Ja, det ser riktig ut slik jeg har gjort det nå :) Men hvorfor kunne de ikke bare skrevet det i oppskriften? Slikt er ikke helt klart for folk på nybegynnerstadiet :P

Ja, det ser riktig ut slik jeg har gjort det nå :) Men hvorfor kunne de ikke bare skrevet det i oppskriften? Slikt er ikke helt klart for folk på nybegynnerstadiet :p
Det står jo det, strikk videre i glattstrikk. Så står det at du skal strikke forkortede pinner. Står nok ikke tydeligere enn dette i noen oppskrifter :) lykke til!
(Glattstrikk betyr rett på ene siden, vrangt på andre)

Ja, det ser riktig ut slik jeg har gjort det nå :) Men hvorfor kunne de ikke bare skrevet det i oppskriften? Slikt er ikke helt klart for folk på nybegynnerstadiet :p

Helt enig! Virker som alle strikkeoppskrifter noensinne tar utgangspunkt i at den som strikker er proff :P
Aner ikke hvor mange ganger jeg har søkt meg tullat på nettet fordi jeg ikke skjønte et døyt av det som stod i oppskriften :hilarious:

Dere som syntes det skulle vært beskrevet bedre, hva skulle det stått? Klarer ikke se for meg noe som er mindre forvirrende.

I de oppskriftene jeg har lest der det står at man skal snu står det ofte strikk 6 rett, snu, strikk 12 vrangt tilbake, snu 18 rett osv :)

Back
Topp