Hijab og muslim

Hijab er også et politisk plagg. Eller egentlig er vel riktigere å si. Å dekke seg til kom lenge før islam. Hijab kom som et politisk plagg på 70-tallet.

Har ikke lest denne saken. Så om det handlet om islam så kan det stå. Handlet det utelukkende om hijab så synes jeg det blir feil å dra inn islam som årsak.

Men jeg skjønner skillet til ts.

Ser den, hvis det er slik at det ikke står noe om hijab i koranen, at det kanskje er mest politisk/kulturelt, men jeg forstår det likevel slik at kaller man det hijab så er det knyttet til islam.

Har ikke fått lest artikkelen selv, for det er en man må betale for, men i overskriften står det at hun bærer hijab, og ble slått fordi hun var muslim, og i ingressen stod det at hun ble kalt ett eller annet muslim-relatert mens det stod på. Så jeg ser ingen grunn til å skille her. Man kan jo ikke nødvendigvis vite at noen er muslim uten hijab siden den jo er et tydelig tegn på det, så den var vel relevant for saken.

Nå er det enorm forskjell på din bestemor med skaut på hodet og en hijab, hijaben står for så mye mer enn skautet til bestemor ;)

Tja, det står faktisk for akkurat det samme; å dekke hodet.

Det er et simpelt hodeplagg. Skjønner ikke at det kan bli så mye oppstyr pga et hodeplagg. Ikke rart det er krig i verden.

Det handler jo om hvilket språk man bruker. Hijab betyr bare å dekke til...
.

Ja det kommer fra det arabiske ordet/verbet "dekke" så jeg ser hva du mener, men alikevel er det et muslimsk "plagg" andre religioner har også hodeplagg med andre navn.

Ja det kommer fra det arabiske ordet/verbet "dekke" så jeg ser hva du mener, men alikevel er det et muslimsk "plagg" andre religioner har også hodeplagg med andre navn.
Det opprinnelige muslimske hodeplagget var ikke en hijab. Hijab oppstod på 70-tallet med andre ting enn religion som symbolikk.

Det opprinnelige muslimske hodeplagget var ikke en hijab. Hijab oppstod på 70-tallet med andre ting enn religion som symbolikk.

Men dagens hijab brukes av muslimer. Og det er derfor denne artikkelen også nevner at dette var en muslimsk kvinne med hijab. Det er fakta og ikke feil skrevet etter min mening.

Men dagens hijab brukes av muslimer. Og det er derfor denne artikkelen også nevner at dette var en muslimsk kvinne med hijab. Det er fakta og ikke feil skrevet etter min mening.
Ja jeg får som sagt ikke lest den. Bare kommenterer at jeg også som ts ikke ser hijab og islam i sammenheng.

Hvordan ser du på sammenhengen? Hva i islam signaliserer en muslim ved å gå med hijab? Tenker du altså?

Ja jeg får som sagt ikke lest den. Bare kommenterer at jeg også som ts ikke ser hijab og islam i sammenheng.

Hvordan ser du på sammenhengen? Hva i islam signaliserer en muslim ved å gå med hijab? Tenker du altså?

Jeg vil helst ikke gjøre dette til en hijabdiskusjon. Så min egen mening ang selve hujaben det holder jeg for meg selv.

Når det gjelder denne saken så var dette snakk om en muslimsk kvinne, som bar hijab, som så mage andre muslimske kvinner. Hvorfor de bærer den varierer, noen fordi koranen ber de dekke sin skjønnhet, noen fordi de mener det får de til å føle seg nære gud, andre for å vise uavhengighet, andre steder i verden har vi sett kvinner brenne hijaben sin for å "frigjøre" (av mangel på andre ord) seg selv. Men felles er at det er muslimer som bærer hijab. Og derfor mener jeg artiklen var riktig skrevet.

Back
Topp