Hvor mye morsmelk

Tiaso

Elsker forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Driver å pumper opp et lite lager til å ha i frysen til når pappaen skal være aleine med lille. Beholderne går opp til 180ml, men jeg tror ikke hun spiser så mye i ett måltid. For å få med alt fettet og sånt så bør vell alt varmes på en gang, ikke helle over i en annen flaske først. Lurer på hvor store porsjen jeg bør fryse ned, tar jo heller litt for mye enn for lite, men 180ml høres veldig mye ut.

Oi... jeg må si at det har jeg ikke peiling på :o
Kan du prøve å søke på nett? Kanskje det står noe på ammehjelpen.no?
Vet ikke om det er samme mengde morsmelk som mme, og om det går å finne en tabell for hvor mye mme de spiser (sånn ca) i hvilken alder?

Oi... jeg må si at det har jeg ikke peiling på :eek:
Kan du prøve å søke på nett? Kanskje det står noe på ammehjelpen.no?
Vet ikke om det er samme mengde morsmelk som mme, og om det går å finne en tabell for hvor mye mme de spiser (sånn ca) i hvilken alder?
Er ikke det samme og googling viser at mange lurer på samme :p
Men har jo mye melk så er ikke stress å lagre litt ekstra egentlig.

Frys melken i isbitterninger, så kan du tine opp litt og litt, og slipper å kaste så mye. :)
Rist beholderen lett før du heller det over i isbitformene, så blander den seg fint. :)

Du bør smake på melken etter du har frosset den (og tint igjen), så du vet at den ikke smaker tran/såpe, da det kan skje med melken når den fryses.
Noen babyer misliker smaken, og vil ikke ha, mens andre ikke bryr seg.
Vit også at ikke alle babyer tar flaske/koppmating e.l. (Men ikke mist motet av det. ;) )
Morsmelk kan uansett tilsettes i maten, og det er supert for den lille! :)

Les om morsmelk på ammehjelpen.no.

Melkemengden stabiliserer seg etterhvert, så ikke få panikk om mengden går ned, eller at du får ut mindre ved pumping. ;)

Melkemengden stabiliserer seg etterhvert, så ikke få panikk om mengden går ned, eller at du får ut mindre ved pumping. ;)
hehe har mer enn nok melk :p Hun tar flaske også, vi gir mater med flaske nå innimellom for å opprettholde.
Tror det blir å fryse porsjoner på rundt 130ml + isbiter. Er bare så dumt å måtte tine opp en og en isbit om ungen skriker og er kjempesulten.

hehe har mer enn nok melk :p Hun tar flaske også, vi gir mater med flaske nå innimellom for å opprettholde.
Tror det blir å fryse porsjoner på rundt 130ml + isbiter. Er bare så dumt å måtte tine opp en og en isbit om ungen skriker og er kjempesulten.

Du tar ut isbitene fra formen og putter dem over i en pose eller annen beholder, og etterhvert lærer du deg hvor mye hun trenger.
:)
Det beste er om du ikke pumper så mye, så ammingen kan regulere produksjonen, men dette kan du lese om på ammehjelpen. :)

Du tar ut isbitene fra formen og putter dem over i en pose eller annen beholder, og etterhvert lærer du deg hvor mye hun trenger.
:)
Det beste er om du ikke pumper så mye, så ammingen kan regulere produksjonen, men dette kan du lese om på ammehjelpen. :)
Eller frys direkte i isbits-pose :) mer hygienisk, og ettersom det skal fryses i en lufttett beholdere. (Står det på ammehjelpen :o)

Er det ikke sånn at de drikker ca 15% av vekten sin ila en dag, så kan du dele det opp i antall måltid?
Mener jeg har lest det. Står en artikkel om mengde på ammehjelpen sin side.

Uansett så er det der veldig individuelt tror jeg. Jeg har pumpet et par ganger og fryst ned 2 begre a 140 ml så langt.

Har en del sånne avent kopper som tar 160 ml tror jeg. Tenker jeg fryser ned i litt forskjellige str så får vi bare prøve oss litt frem. Er vel uansett bedre å tine opp litt for mye enn litt for lite siden det anbefales å tine over natten i kjøleskap :)

Jenta vår på 4 uker som bare får mme spiser ca 100 ml pr måltid, avogtil litt mer eller mindre. Men mengde varierer veldig fra barn til barn. For å finne ut hva gjennomsnittet er kan du regne ut fra dette. ImageUploadedByBV Forum1479062993.545304.jpg

Har av og på veid lille for å se hvor mye han får i seg, varierer fra ca 70-120 ml på ett måltid, har ikke testet så utrolig mange ganger da. Han legger jo veldig godt på seg da, spiser ganske ofte (stort sett hver 2. time på dagen). Mange av de tabellene gjelder jo MME, som de skal ha mer av, siden det er tyngre fordøyelig enn morsmelk, om jeg ikke tar feil?
Her aner jeg ikke hvordan jeg skal få spart opp nok melk til jeg skal være borte, for føler aldri jeg får tid/kan pumpe, siden han spiser såpass ofte og vil alltid tømme begge bryst..

Mi jente spiser alt mellom 60-120.. Kommer helt an på hvor sulten hun er faktisk :)
Jeg fryser ned 180 ml, men ser poenget ditt med at hun ikke spiser så masse..
Pleier som regel å pumpe den dagen mannen skal ha henne og sette i kjøleskapet :D

Back
Topp