Dåp eller navnefest?

• Trådstarter Trådstarter Asdfklmno
  • Opprettet Opprettet
A

Asdfklmno

Guest
Har dere bestemt om det blir dåp, navnefest eller ingen markering? Når tenker dere å ha det? Hvem blir invitert?

Vi skal ha en velkomstfest for babyen med nærmeste familie. (babyens besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler blir invitert. Ingen søskenbarn som er født enda :p )
Har lyst til å gjennomføre det i løpet av sommeren, med tanke på vær, og at noen må reise litt uansett hvor i landet vi har det.
Lurte først på navnefest i regi av human-etisk forbund, men vi er jo ikke med der, og har heller ikke noen sterke ønsker om å bli det. Dåp blir ikke riktig for oss, men barnet får såklart velge å tilhøre en religion senere om han/hun ønsker det. :)

Her blir det dåp :-)
Ikke fordi vi er troende eller noe slikt, sambo liker ikke kirkelige greier overhode egentlig, men akkurat det med dåpen får jeg gjennomslag på :-)
Grunnen til det er vel mer for at hvis barnet ønsker å konfirmere seg, så slipper man ekstra arbeidet med dåp i tillegg :-)

Her blir det dåp :) rett og slett på grunn av tradisjon ;) vi er ikke særlig kristne, men føler at vi er en del av kirken. Ville ikke likt det dersom jeg selv ikke var døpt til konfirmasjonen, og måtte døpt meg da.. Men selvfølgelig, da hadde det jo vært mitt valg. Men jeg tenker at foreldrene har en oppgave om å hjelpe barnet med gode verdier og holdninger, fram til de kan velge ståsted selv! Da kan de evt. velge borgelig konfirmasjon :)

Når det gjelder gjesteliste, er ikke den klar.. Sambo har ikke slik god kontakt med familien som jeg har.. Han har også en god del større familie.. For meg vil det ikke bli rett å ikke be mine tanter, onkler og søskenbarn, som er en stor del av livet mitt.. Sambo synes ikke hans har noe der å gjøre, samtidig som han kanskje kunne tenkt seg to onkler... Vet ikke om det blir riktig å be bare noen..? :p

Her blir det dåp :) rett og slett på grunn av tradisjon ;) vi er ikke særlig kristne, men føler at vi er en del av kirken. Ville ikke likt det dersom jeg selv ikke var døpt til konfirmasjonen, og måtte døpt meg da.. Men selvfølgelig, da hadde det jo vært mitt valg. Men jeg tenker at foreldrene har en oppgave om å hjelpe barnet med gode verdier og holdninger, fram til de kan velge ståsted selv! Da kan de evt. velge borgelig konfirmasjon :)

Når det gjelder gjesteliste, er ikke den klar.. Sambo har ikke slik god kontakt med familien som jeg har.. Han har også en god del større familie.. For meg vil det ikke bli rett å ikke be mine tanter, onkler og søskenbarn, som er en stor del av livet mitt.. Sambo synes ikke hans har noe der å gjøre, samtidig som han kanskje kunne tenkt seg to onkler... Vet ikke om det blir riktig å be bare noen..? :p

Det er noen av mine tanter, onkler og søskenbarn som jeg gjerne ville hatt der, men vet det blir litt ramaskrik om ikke alle blir bedt, hehe. Derfor er kun våre foreldre, besteforeldre og søsken på gjestelista. Det passer økonomien vår litt bedre også :p :)
Men du ser jo an om det kan gå ab bare å be noen i ditt tilfelle!

Det blir dåp hos oss da samboer og svigerfamilie er kristne :) Jeg syns tradisjonen er fin, og jeg er selv døpt selv om jeg konfirmerte meg borgerlig.

Hvem vi skal invitere blir vanskelig da vi har store familier og god kontakt, så det er om vi skal invitere de nærmeste eller invitere alle :P Tror lommeboka stemmer for de nærmeste :P

Det blir dåp hos oss også :)
Inviterer nærmeste familie og faddere til dåpen.

Det blir dåp her også. Mest pga tradisjon i familien, men jeg synes dåp i kirka er veldig koselig også:-) Inviterer nærmeste familie og faddere:-)

Det er noen av mine tanter, onkler og søskenbarn som jeg gjerne ville hatt der, men vet det blir litt ramaskrik om ikke alle blir bedt, hehe. Derfor er kun våre foreldre, besteforeldre og søsken på gjestelista. Det passer økonomien vår litt bedre også :p :)
Men du ser jo an om det kan gå ab bare å be noen i ditt tilfelle!
Lommeboka kunne nok helst tenkt seg å droppet de aller fleste her og :p derfor tenker jeg at det IKKE er aktuelt å be alle hans tanter, onkler og søskenbarn, jeg har jo ikke møtt alle en gang.. Men vet ikke.. Synes på en måte det er feil å invitere noen.. Men ene tanta mi har jeg til og med bodd sammen med i flere år, så hun er jo nesten som mamman min... :p vanskelig!

.

Last edited:
Hos oss er vi ikke religiøse, så dåp er ikke aktuelt. Vi skal ha navnefest, uten noen offisiell seremoni. Det hadde vi for førstemann også, og det var veldig fint. Leide lokale, hadde koldtbord og kaker, pappaen holdt tale til den lille og det ble en fin og høytidelig markering som vi er veldig glad for at vi gjorde :)

Det er noe som dette vi tenker også :)
Koldtbord blir det hvertfall uansett, veldig praktisk og ikke noe styr med mye varm man og sånn!

Vi hadde navnefest med førstemann, i eget regi bare, og går nok for det med andremann og. Vi hadde koldtbord, og gjentar nok det også. Blir nok etter sommerferien en gang, når folk er hjemme igjen fra diverse ferieturer :)

Vi skal ha human-etisk navnefest. Hadde det med førstemann og syns det var en veldig fin seremoni. Skal ha nærmeste familie på koldtbord og kaker etterpå.

Blir vel dåp med nr 2, samme som nr 1 :) Er ikke veldig religiøs, men synes det er en fin tradisjon.. Så kan de alltids melde seg ut av statskirken dersom de skulle ønske det senere :)

Vi droppet rett og slett både dåp og navnefest, fordi ingen av oss har tilknytning til verken kirke eller human-etisk forbund. Istedet valgte vi å ha en stor 1-års fest, eller to fester faktisk ;) En med hele familien, alt av onkler, tanter, søskenbarn og hele røkla. Og en med venner, ble veldig hyggelig begge delene :)

Skal ha dåp <3 Vi er begge døpt, konfirmert og gift i kirka fordi vi syntes det er en flott tradisjon - selvom vi ikke er troende :-)
Blir våre foreldre, søsken, evt. søskenbarn, besteforeldre, faddere og et par av våre tanter og onkler som vi har god kontakt med. Ingen av våre søskenbarn blir invitert, og vi velger ut hvem av onklene og tantene våre som skal være der. Det er jo ikke et bryllup ;-) (der er det litt viktigere å skille på gruppene). Min mor sa noe veldig viktig - man skal ta barnets relasjoner i fokus, altså de som blir en del av livet til barnet når det vokser til. :-) alle skjønner at man ikke kan ha 60 gjester i en dåp. Men at ei tante som har fungert som en mor for barnets mamma (og da blir en reserve-bestemor for barnet) er jo en selvfølge! Selvom onkel Kolbein som man ikke har sett siden konfirmasjonen i 1998, ikke er invitert. :)

Her blir det dåp :) om babyen kommer i mai så tenker vi å ha det i september. Vil unngå å ta det midt i ferien når kanskje mange er borte.

Navnefest i egen regi. Hadde det for storesøster og synes det ble en veldig fin velkommen til verden og gratulerer med navn fest :) Ingen av oss er særlig troende og da synes jeg hele greia med dåp og at du lover å oppdra i kristen tro blir helt feil. Hadde jo ikke holdt den lovnaden..

Navnefest i egen regi. Hadde det for storesøster og synes det ble en veldig fin velkommen til verden og gratulerer med navn fest :) Ingen av oss er særlig troende og da synes jeg hele greia med dåp og at du lover å oppdra i kristen tro blir helt feil. Hadde jo ikke holdt den lovnaden..

Det er våre grunner for ikke å ha kristen dåp også :) og jeg er jo heller ikke human-etiker, derfor ingen seremoni i regi av andre. Men vil jo gjerne ha en velkomstfest for babyen. Tror noen i familien blir litt skuffa over at det ikke blir tradisjonell dåp i kirka, men det får bare være.
Mannen vil gjerne ha en løvenes konge seremoni med den musikken i bakgrunnen, rett etter at gjestene har ankommet. Lol!

Back
Topp